ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

 چین در هشداری به شهروندانش که به ترکیه سفر می‌کنند، تاکید کرد: مراقب اعتراضات ضدچینی باشند چراکه اخیراً تعدادی از گردشگران چینی مورد حمله و آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، در این اخطار که روی وب‌سایت وزارت امور خارجه چین منتشر شده، آمده است: اعتراضات متعددی در ترکیه برگزار شده که دولت پکن را هدف قرار داده است. به طور جدی از این اعتراضات فاصله گرفته و از آنها فیلمبرداری نکنید و به خاطر خودتان فعالیت‌های خارجی را به حداقل برسانید.

روابط میان ترکیه و چین اخیراً به خاطر رفتارها و برخورد پکن با مسلمانان ایغور در منطقه سین‌کیانگ که از عبادت و گرفتن روزه در جریان ماه مبارک رمضان منع شده‌اند، خدشه‌دار شده است. رفتار چین با ایغورها برای بسیاری از ترکیه‌ای‌ها حائز اهمیت است چراکه معتقدند از زمینه فرهنگی و مذهبی مشترکی برخوردار هستند. ترکیه روز جمعه متعهد شد تا درهای کشورش را به روی ایغورهایی که از پیگرد قانونی فرار می‌کنند، باز نگه دارد.

روزنامه حریت گزارش داد، گروه کوچکی از مردم ترکیه هفته گذشته به یکی از رستوران‌های چینی در استانبول حمله کرده و شیشه‌های آن را خرد کردند. روز یکشنبه چند صد معترض ترکیه‌ای در استانبول به سمت کنسولگری چین راهپیمایی کرده، پرچم‌های چین را به دست داشته و در مقابل ساختمان کنسولگری شعارهای ضدچینی سر دادند. اوایل روز یکشنبه برخی از این معترضان پرچم چین را به آتش کشیدند.

یکی از معترضان با سربندی که روی آن نوشته شده بود «ترکستان شرقی شما تنها نیستید» گفت: ایغورها برادران ما هستند و به خاطر ایمان و مذهبشان تحت پیگرد قرار می‌گیرند. آنها کار اشتباهی انجام ندادند تنها اشتباه آنها این است که مسلمان هستند، ترکیه باید از برادرانش حمایت کرده و آنها را از چنگال وحشیانه چین کمونیست نجات دهد.

وزارت امور خارجه چین امروز دوشنبه در بیانیه‌ای تاکید کرد که چین هیچگونه "مشکل قومیتی" در غرب کشورش ندارد و مسلمانان اویغور از آزادی مذهب برخوردارند. در این بیانیه آمده است: اویغورها در صلح کار می‌کنند و براساس قانون اساسی از آزادی مذهب برخوردار هستند. بنابراین آنچه که "مشکل قومیت سین‌کیانگ" خوانده می‌شود، علنا وجود خارجی ندارد.

۹۴/۰۴/۱۶

نظرات  (۴)

بیچاره توریستای چینی. 

واقعا جای تاسفه برای دولت و کشور ترکیه با این همه تمدن و فرهنگ که جان افراد دیگه ای رو که مقصر نیستن رو به خطر بندازه.

دولت چین برای افراطی های سنی در اونجا یه محدودیت هایی رو اعمال کرده چه درست چه غلط مسئله داخلیشه به توریست ها چه ربطی داره مگه اونا مقصرن؟!

حالا هر کی چشم بادامی باشه این ترک ها میخان به باد کتک بگیرن؟

انگار ترکیه خیلی دوست داره برای همه تعیین تکلیف کنه.
اونا اگه خیلی عادلن بزارن شیعیان تو کشورشون آروم زندگی کنند. نکه مسجدشون به آتش کشیده بشه.
مسلمانی که صدای مسلمانی رو که از او کمک می خواهد را بشنود و به کمک او نرود کافر است. شهید مرتضی مطهری 
آفرین بر ترک های افراطی که مسلمان واقعی اند، اگر این ها این کارها را نکنند کمی بعد چینی و کمونیست ها شیعه و سنی را یکجا تحت فشار و ظلم خواهند گرفت. 
باید خط نشانی به این چینی ها کشید.
لطفا سرتان به آخور خودتان بند باشه جناب ترکمن.
در کامنت های بنده دخالت نفرمایید همان طور که بنده هم به خاطر عدم تکرار گذشته
در کامنت های شما در پست ای قبل هیچ حرفی نزدم.
لطفا احترام خودتون و مذهب شریفتون رو نگه دارین.
بخش‌هایی از این نظر که با * مشخص شده، توسط مدیر سایت حذف شده است
**** ** ** * ***** ** ***** **** **** 
*** ** ** ** *** **** *** *** ** **** **** ** ** ** **** 

من هیچ کاری با تو  نداشتم و ندارم، اینجا اول تو اومدی * ** ** ** ** کردی

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">