ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

توافق برای افزایش صادرات گاز ایران به آنکارا

چهارشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵ ق.ظ

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه اعلام کرد که ایران و ترکیه در خصوص افزایش میزان صادرات گاز ایران به ترکیه و تخفیف نسبی ایران به گاز صادراتی به توافق اصولی دست یافته اند.



به گزارش تسنیم، در نشست صمیمانه سفیر و کارشناسان بخش های مختلف سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا با انجمن خبرنگاران اقتصادی ترکیه  ( EMD ) موضوع توسعه مبادلات تجاری و همکاریهای اقتصادی میان ایران و ترکیه به ویژه در بخش های انرژی،حمل و نقل،تجارت،صنعت و سرمایه گذاری مورد بحث وتبادل نظر قرار گرفت .

"علیرضا بیکدلی" سفیر کشورمان در ترکیه در این نشست که به مناسبت ماه مبارک رمضان در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران بر گزار شد به سئوالات مختلف حاضرین نیز پاسخ گفت.

وی در خصوص امکان افزایش واردات گاز ترکیه از ایران و تعدیل نسبی در نرخ گاز صادراتی به ترکیه گفت: آینده خوبی برای همکاریهای انرژی بین دو کشور را پیش بینی می کنم .

بیگدلی در خصوص ادعای برخی از رسانه های ترکیه در مورد نهایی شدن موضوع داوری بین المللی برای حل اختلافات ایران و ترکیه بر سر نرخ گاز صادرات گاز و رای این هیات داوری به نفع ایران، اظهار داشت: مراجعه به داوری بین المللی بخشی از اجرای موافقتنامه است و بر این اساس دو کشورحق مراجعه به داوری بین المللی برای تجدید نظر در قیمت گاز را دارند ولی براساس اطلاعاتی که دارم هنوز رای دوم از سوی این نهاد صادر نشده است. چنانچه رای داوری بین المللی روشن شود، هر دو کشور به آن پایبند خواهند بود.

وی افزود: ایران و ترکیه در خصوص افزایش میزان صادرات گاز ایران به ترکیه و تخفیف نسبی ایران به گاز صادراتی به توافق اصولی دست یافته اند.

بیکدلی با تاکید بر این که موافقتنامه صادرات گاز مهمترین سند همکاری بین ایران و ترکیه می باشد افزود: این توافقتنامه در مجالس دو کشور به تصویب رسیده و حکم قانون را دارد، براساس این قانون ایران باید سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کند و ترکیه نیز باید برهمین اساس پول گاز را به ایران پرداخت کند. بنابراین موضوع کاهش نرخ گاز با تصمیم یک نفر اتخاذ نمی گردد و باید موافقت نامه دیگری تنظیم  و تعرفه‌های جدید بر اساس میزان افزایش صادرات تعیین گردد. آنگاه آن  موافقتنامه جهت تصویب به مجلس ارسال می گردد تا پس از تصویب حکم قانون بگیرد. به عبارتی باید در قانون یاد شده تجدید نظر شود.

سفیر ایران با اشاره به اینکه ایران و ترکیه هر دو عضو میگا (MIGA ) آژانس چندجانبه تضمین سرمایه‌گذاری هستند گفت : ایران از پذیرش سرمایه گذاران ترک در طرح های مختلف صنعتی و ملی کشور استقبال می نماید و امیدواریم این سرمایه گذاران با استفاده از فرصت مغتنم کنونی جهت سرمایه گذاری در پروژه های متنوع ایران از این امتیاز بهره برداری نمایند .

بیکدلی در خصوص همکاری با بانک زراعت ترکیه گفت : هدف هر دو کشور رسیدن به سقف 30 میلیارد دلاری در تجارت است، دسترسی به چنین رقمی مستلزم توسعه همه جانبه همکاری در زمینه مالی، بانکی ، تجاری و اقتصادی است. تاکنون فقط دو  بانک ملی ایران  وخلق بانک ترکیه در این زمینه فعال بودند  و علاقمندیم که به شمار این بانک ها افزوده شود.

وی در خصوص بهره برداری از واحد پول ملی در تجارت بین دو کشور گفت: در این زمینه مذاکرات خوبی صورت گرفته و توافقنامه ای نیز آماده شده است. در این زمینه پیشنهاد را رئیس جمهور ترکیه داده و رئیس جمهوری ایران نیز دستور داده اند تا بطور جدی این موضوع پیگیری شود. استفاده از پول ملی تجربه جدیدی است و کارشناسان باید با مذاکرات دقیق کارکرد پول ملی را بررسی کنند و مطمئن شوند که این شیوه بدلیل نوسانات و فراز و فرود نرخ  ارزهای بین المللی به بازرگان ضرری  وارد نمی کند  .

سفیر ایران در مورد توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه و اجرایی شدن آن از اول سال جاری میلادی گفت: این امر تحولی مهم و تاثیر گذار بر فرایند توسعه مناسبات تجاری دو کشور بود.  براساس این توافقنامه 125 کالای صنعتی از طرف ترکیه و 140 کالای کشاورزی از طرف ایران مشمول تخفیف مالیاتی شده اند . این تسهیلات زمینه رشد 10 درصدی تجارت دو کشور را از زمان اجرا تاکنون فراهم نموده است . این موافقتنامه دید مثبتی در بازرگانان دو کشور ایجاد کرده است . در این ارتباط ترکیه نمایشگاه بزرگی از صنعت پوشاک و نساجی خود را در تهران برگزار کرده است . متقابلا ایران نیز در آینده نزدیک نمایشگاه بزرگی از کالاهای صادراتی خود را در استانبول عرضه خواهد نمود.

وی با اشاره به افزایش نشست های متعدد اقتصادی بین دست اندرکاران و فعالان اقتصادی دو کشور تصریح کرد: تلاش می شود دو طرف آشنایی خوبی از ظرفیت ها و توانایی های اقتصادی و تجاری یکدیگر کسب نمایند و در این نشست ها زمینه توسعه فهرست کالاهای مشمول تجارت ترجیحی افزایش داده شود.

بیکدلی در مورد ایجاد تسهیلات حمل و نقل در مرزها از اقدام دو کشور برای گشودن دروازه دومی در مرز بازرگان - گوربولاغ خبر داد و گفت: با فعال شدن این مرز، مشکل جدی تراکم تریلی ها در دو سوی پایانه مرزی، تا حد قابل توجهی حل شده و تعداد عبور تریلی ها از 350 دستگاه فعلی به بیش از 700 دستگاه در روز خواهد رسید.

انجمن خبرنگاران اقتصادی ترکیه ( EMD ) با بیش از 500 عضو از مهمترین نهادهای مدنی فعال اقتصادی و اطلاع رسانی در حوزه فعالیت رسانه های ترکیه است.


۹۴/۰۴/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">