ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

سلیمان دمیرل، سیاستمداری که مخالف حجاب بود

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: دمیرل از دهه 70 تا 90 میلادی قرن گذشته، هفت مرتبه به عنوان نخست وزیر در راس دولت های ترکیه بود و از سال 1993 تا 2000 نیز به عنوان رئیس جموری ترکیه فعالیت کرد.


او به هنگام نخست وزیری، دو مرتبه با کودتای ارتش از قدرت برکنار شده بود. دمیرل دو سال گذشته را با غم از دست دادن همسرش سر کرد . همسر دمیرل " نظمیه دمیرل" دو سال پیش درگذشت.

دمیرل از جمله سیاستمداران لاییک ترکیه محسوب می شد. نظرات و دیدگاه های او درباره ممنوعیت حجاب در دانشگاه ها شهره است. او یک بار در دوران ریاست جمهوری خود در پاسخ به انتقادها درباره عدم اجازه ورود دختران محجبه به دانشگاه ها گفت: نمی توانید با حجاب به دانشگاه وارد شوید. این حکم دادگاه قانون اساسی و دادگاه حقوق بشر اروپا است. اگر می خواهید با حجاب درس بخوانید بروید جای دیگر . بروید به عربستان آنجا اجازه می دهند."



با این حال او چند روز پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود (سال 2000) در مواجهه با خبرنگاری که برای تهیه گزارش از او به خانه اش رفته بود با نشان دادن عکسی از مادرش گفت : این عکس مادر من است . می بینید او روسری بر سر دارد.  من پسر یک مادر محجبه ام اما از اصول لاییسیته جمهوری ترکیه و قانون اساسی مبنی بر عدم ورود با نشانه های مذهبی به اماکن عمومی و دولتی دفاع می کنم.


دمیرل در کنار پدر و مادرش

سلیمان دمیرل درگذشت

دمیرل همواره تلاش داشت بین دو حجاب "روسری های سنتی رنگی" (باش اورتیسی) و " مقنعه یا روبند مشکی" تفاوت قایل شود و دسته نخست را در رده حجاب سنتی ترکیه و بی اشکال و دسته دوم را یک جنبش سیاسی به منظور مقابله طلبی با اصول لاییسیته ترکیه نشان دهد.

حکومت حزب عدالت و توسعه در 12 سال گذشته توانسته است اصلاحات عمده ای در قوانین لاییک ترکیه صورت دهد و هم اکنون حضور زنان با حجاب در دانشگاه ها و ادارات دولتی منعی ندارد.



دمیرل بامداد امروز چهارشنبه در سن 91 سالگی در بیمارستانی در آنکارا درگذشت.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">