ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه بر سر دوراهی ائتلاف یا انتخابات

جمعه, ۲۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۵ ب.ظ
ترکیه آنلاین:  شمارش معکوس آغاز شده است، اردوغان بر سر دوراهی قرار گرفته، یا باید ائتلاف کند و یا انتخابات زودهنگام برگزار کند.



اگر دولت ائتلافی تشکیل دهد به احتمال بسیاری از تحلیل‌گران از جمله پیرمحمد ملازهی شکننده خواهد بود، اما در مقابل به دلیل ترس از وخیم شدن اوضاع، ریسک نخواهد کرد که انتخابات زودهنگام برگزار کند.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره نتایج انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه گفت: برخلاف انتظار حزب اردوغان نتوانست به اندازه کافی رای به دست آورد. در مقابل حزب دموکراتیک‌ خلق‌ها توانست 10 درصد از آرا را به دست آورده و وارد پارلمان شود. این حزب دربردارنده دیدگاه‌های کردها و به نوعی گروه پ.ک.ک است. حضور کردها به شکل پررنگ‌تر با توجه به تحولات منطقه‌ای به خصوص در کشورهای عراق و سوریه شکست قابل توجهی را بر حزب اردوغان متحمل کرد.

وی ادامه داد:‌ البته این نکته باید مورد توجه قرار گیرد که حزب عدالت و توسعه نیز توانست اکثریت نسبی را به وجود آورد. در این‌باره دو احتمال وجود دارد یا اینکه آن‌ها با احزاب دیگر به خصوص احزاب کوچک که حدود 70 تا 80 کرسی‌ها در دست دارند ائتلاف می‌کنند و دولت ائتلافی تشکیل می‌دهند. دولت ائتلافی نیز مشکلات خاص خود را دارد و می‌تواند شکننده باشد.

این کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: احتمال دیگر این است که دولت اقلیت تشکیل دهند. این دولت ضعیفی خواهد بود و مخالفان آن می‌توانند طرح‌های مدنظر اردوغان را رد کنند.

ملازهی با اشاره به اهداف رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه مبنی بر دستیابی به اکثریت آرا در انتخابات پارلمانی این کشور برای تغییر قانون اساسی گفت: اردوغان برای ایجاد تغییر در قانون اساسی و یا تبدیل قوانین جامعه از دید خود به شکل اسلامی نیاز به اکثریت آرا داشت که با مانع جدی روبرو شد. در دولت ائتلافی ممکن است برخی نمایندگان همکاری لازم را انجام ندهند. همچنین احتمال دیگر برگزاری انتخابات زودهنگام است که این مساله می‌تواند برای حزب عدالت و توسعه بد باشد زیرا ممکن است شرایط به ضرر آن‌ها تمام شود و نتایج از وضعیت کنونی بدتر شود بنابراین حزب عدالت و توسعه ریسک برگزاری انتخابات زودهنگام را نمی‌پذیرد.

این کارشناس مسائل منطقه درباره تاثیر نتایج انتخابات پارلمانی بر سیاست خارجی این کشور گفت: دو نگاه در ترکیه وجود دارد اول نگاه تفکر اتحادگرایی با اروپا و دوم نگاه دستیابی به یک هویت اسلامی و جستجوی منافع ملی در خاورمیانه است. این دو نگاه در رقابت با یکدیگر به سر می‌برند. حزب عدالت و توسعه در حالی که می‌بیند اروپا ترکیه را در دروازه خود نگه داشته است اعلام می‌کند که باید به سمت کشورهای خاورمیانه حرکت کند.

وی با تاکید بر اینکه این دو نگاه تحولات آتی ترکیه را جهت خواهد داد گفت: در هویت اسلامی مدنظر اردوغان در منطقه به خصوص درباره سوریه، یمن، عربستان سعودی سبب شده است که جای تردیدی باقی می‌گذارد که آیا سیاست‌های اردوغان می‌تواند موقعیت ترکیه در خاورمیانه را تثبیت کند. به نظر می‌رسد ترکیه نیاز دارد نگاه واقع‌بینانه‌تری در منطقه داشته و براساس آن حرکت کند.

ملازهی با تاکید بر گسترش همکاری‌های ترکیه با ایران گفت: اگر دو کشور همکاری‌های خود را گسترش دهند می‌توانند برای سوریه راه حلی پیدا کنند. سیاست ترکیه به بن‌بست رسیده است و باید درباره آن تجدیدنظر کرد. از طرف دیگر اروپایی‌ها به ترکیه به این راحتی‌ها اجازه ورود نخواهند داد. بر همین اساس ترکیه با کشورهای دیگر مانند چین و روسیه روابط خوبی دنبال می‌کند و در خاورمیانه به دنبال دستیابی به بازار است.

17 خرداد ماه میلیونها نفر از مردم ترکیه برای تعیین 550 نماینده پارلمان این کشور که در نهایت، نخست‌وزیر با بیشترین قدرت اجرایی در کشور،‌ از آن مجلس بیرون خواهد آمد،‌ به پای صندوقهای رای رفتند و کردها توانستند شگفتی بیافرینند و برای اولین بار 10 درصد از آرا را به دست آوردند و حزب عدالت و توسعه با وجود کسب 41 درصد از آرا نتوانست اکثریت را به دست آورد و یکه تازی اردوغان پایان یافت.



۹۴/۰۳/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">