ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از بررسی طرح انتقال آب از دریاچه وان ترکیه به دریاچه ارومیه و آغاز مطالعات این طرح خبر داد.


به گزارش خبرنگار مهر، هادی بهادری بعد از ظهر چهارشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در خصوص آخرین اقدامات صورت گرفته توسط ستاد استانی احیای دریاچه ارومیه اظهارداشت: این طرح در مراحل بررسی الزام و شرایط انتقال است که امیدواریم بتوانیم به نتایج خوبی در این خصوص دست یابیم.

وی با ابراز گلایه از بی توجهی برخی مسئولان به خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان گفت: متاسفانه نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی بحران دریاچه ارومیه را جدی نگرفته اند و حتی در یک و نیم سال گذشته، یک گزارش در خصوص وضعیت و روند کاری دریاچه از من درخواست نکرده اند.

بهادری با بیان اینکه تبعات، ضرورت و ساز و کار احیای دریاچه ارومیه باید از تریبون مجلس به مردم گفته شود که تاکنون اینچنین نبوده است افزود: دریاچه ارومیه قضیه سیاسی نیست و نباید با آن شوخی کرد و برای حفظ آن باید از کسانی که در این مسیر تلاش می‌کنند حمایت و قدردانی کرد چرا که با مسموم کردن فضا نمی‌توان کاری برای نجات دریاچه انجام داد.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی به تبعات خشکی دریاچه ارومیه اشاره و اظهار داشت: افزایش سرطان در آذربایجان‌غربی و آسم در کودکان زیر سه سال و نیز تلف شدن جنین حیوانات همه از آثار خشکی دریاچه است که امروز شاهد آن هستیم، سال گذشته 100 هزار میلیارد ریال خسارتی بود که در اثر سرمازدگی بر کشاورزی آذربایجان‌غربی وارد شد و این به سبب خشکی دریاچه ارومیه است.

بهادری همچنین از اختصاص 19 هزار و 370 میلیارد اعتبار برای احیای دریاچه ارومیه در سال جاری از سوی دولت خبر داد و گفت: دولت اهتمام قابل توجهی برای احیای این دریاچه دارد و باید از تلاشهای هیات دولت به ویژه رییس جمهوری در این خصوص قدردانی کنیم.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با وجود اصرار ستاد احیا، هیچ کار عملی در خصوص مطالعه پیامدهای خشک شدن دریاچه صورت نداده ولی با بررسی های صورت گرفته در صورت خشکی این دریاچه، بیماری هایی نظیر سرطان، آسم و تنگی نفس، سقط جنین، تولد نوزادهای ناقص به شدت شیوع می یابد و این نگران کننده است.

بهادری با اشاره به لزوم همراهی مردم به ویژه کشاورزان برای احیای دریاچه ارومیه افزود: برخی اقلام در حوضه آبریز این دریاچه کشت می شوند که هر کیلوگرم آنها هزاران لیتر آب مصرف می کند که این امر به هیچ وجه به صرفه نیست و باید اصلاح شود.


۹۴/۰۳/۲۸

نظرات  (۱)

ساختار آبی این دو دریاچه شبیه هم هستن و میشه این کار رو کرد ولی زمانبر هست.

به نظرم هزینه هایی که مردم این مناطق به خاطر خشک شدنش پرداخت میکنند در آینده ای نه چندان دور برای مردم سایر مناطق از جمله پایتخت نیز شامل شود.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">