ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: وزارت خارجه ترکیه به اظهارات «نیکوس آناستاسیادیس» رئیس جمهوری قبرس در مرتبط کردن حل مساله دیرینه قبرس با نتایج انتخابات عمومی اخیر در این کشور و فعالیتهای مربوط به تشکیل دولت، واکنش نشان داد.



به گزارش ایرنا، در اطلاعیه ای که وزارت خارجه ترکیه در تارنمای رسمی خود در اینترنت منتشر کرد، تاکید شده است آنکارا همواره خواهان یک راه حل عملی، عادلانه، پایدار در مساله وحدت دو بخش ترک و یونانی نشین جزیره قبرس بوده است و اظهاراتی که این رویکرد تغییر ناپذیر ترکیه را زیر سووال می برد، هدف دار و مغرضانه ارزیابی می کند.

در این اطلاعیه آمده است: رهبر بخش قبرس جنوبی باید بیش از هر چیز فرصت پیش آمده در خصوص حل مساله قبرس را بخوبی ارزیابی قرار دهد.

اطلاعیه می افزاید: ترکیه به عنوان کشوری با سابقه طولانی سنت مدیریت دولتی، پایبند تعهدات بین المللی خود بوده و در هر شرایط به آن عمل کرده است. در این راستا به حمایت های خود در جهت دستیابی به راه حل جامع و عادلانه و قابل زندگی در جزیره قبرس و تامین صلح و ثبات در شرق دریای مدیترانه ادامه خواهد داد.

آناستاسیادیس در گفت و گو با روزنامه حریت ترکیه، چگونگی ادامه مذاکرات وحدت بین دو بخش قبرس را مرتبط با شکل و محتوای دولت ائتلافی و یا احتمال برگزاری انتخابات زودهنگام در ترکیه دانسته و از تاثیر نتایج انتخابات بر فرایند مذاکرات وحدت سخن گفته است.

مذاکرات وحدت در قبرس بعداز یک وقفه طولانی ماه مه گذشته دوباره شروع شده است.

قبرس پس از استقلال از انگلیس در سال 1960 توسط دولتی متشکل از ترک تبارها و یونانی تبارهای جزیره اداره می شد و کشورهای ترکیه - یونان و انگلیس به عنوان کشورهای ضامن بر روند امور جزیره نظارت داشتند.

پس از اختلاف بین ترکها و یونانی تبارهای جزیره و درگیریهای خونین بین آنها، با مداخله نظامی ترکیه در سال 1974 جزیره به دو بخش ترک و یونانی نشین تقسیم شد.

بخش ترک نشین قبرس در سال 1983 اعلام استقلال کرد و نام خود را جمهوری ترک قبرس شمالی گذاشت. این بخش تنها از سوی ترکیه به رسمیت شناخته شده است .

ترکیه با عنوان حراست از صلح و حمایت از ترکهای قبرسی 30 هزار نیرو در جزیره مستقر کرده است. اروپا و بخش یونانی نشین بر لزوم خروج نیروهای ارتش ترکیه از جزیره تاکید دارند.

با انتخابات اخیر ریاست جمهوری در بخش ترک نشین و انتخاب رئیس جمهوری که بر لزوم حل مساله قبرس تاکید می کند، نور امید تازه ای در حل مساله قبرس که حدود نیم قرن است ادامه دارد، روشن شده بود.

بخش ترک نشین و ترکیه خواهان وحدت قبرس براساس قبول دو دولت مساوی در جزیره می باشد.

به رغم دهها دور مذاکره در طول سالهای گذشته ، دو بخش جزیره موفق به توافق بر سر وحدت نشده اند.

۹۴/۰۳/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">