ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

رهبر جدید کردهای ترکیه کیست؟

چهارشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۴۰ ب.ظ
اردوغان با انتقاد از "دمیرتاش" او را به دلیل درخواست حذف درس های دینی از مدارس "کافر" و به دلیل نواختن موسیقی، "ستاره رسانه ای" مورد خطاب قرار داده بود.
"ما پیروزی بزرگی را رقم زدیم. ما یاران دموکراسی و صلح هستیم." این سخنان "صلاح الدین دمیرتاش" رهبر حزب کُردی "دموکراتیک ملت ها (خلق)" (HDP) بعد از اعلام نتایج انتخابات اخیر پارلمانی ترکیه است.



به گزارش عصرایران، "دمیرتاش" روز یکشنبه گذشته و بلافاصله بعد از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی، با برگزاری کنفرانس مطبوعاتی ناگهانی در رستورانی در مرکز استانبول، اعلام پیروزی کرد.

براساس نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه، این حزب کُردی توانست 13 درصد کل آرا معادل 79 کرسی پارلمانی را کسب کند. این برای نخستین بار در تاریخ ترکیه است که یک حزب کُردی وارد پارلمان این کشور می شود.


رهبر جدید کردهای ترکیه کیست؟

"صلاح الدین دمیرتاش" رهبر حزب کُردی "دموکراتیک ملت ها (خلق)" را قطعا می توان پدیده انتخابات پارلمانی اخیر ترکیه دانست.

گرچه از عبدالله اوجلان رهبر زندانی حزب ممنوع الفعالیت پ ک ک به عنوان رهبر کردهای ترکیه یاد می شود اما می توان دمیرتاش را رهبر جدیدی برای این اقلیت دانست.
  
البته در این انتخابات علاوه بر کردهای ترکیه که 20 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند بخش های دیگری از مردم ترکیه نیز به این حزب رای دادند.

حضور چهره هایی از سایر احزاب و گروه های چپ، اقلیت ها مانند ارامنه و زنان و گروه های اجتماعی خاص مانند همجنسگراها و  خداناباوران در فهرست انتخاباتی حزب دموکراتیک خلق باعث شد علاوه بر کردهای ترکیه، دیگر شهروندان این کشور نیز به این حزب رای بدهند.

صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی دموکراتیک ملت ها (خلق) ترکیه در کمپین تبلیغات انتخاباتی

رهبر جدید کردهای ترکیه کیست؟


در انتخابات ترکیه گرچه حزب عدالت و توسعه (حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان) توانست اکثریت آرای را به دست آورد اما این حزب پس از 13 سال نتوانست اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را به دست بگیرد به همین دلیل برای تشکیل کابینه آتی نیازمند ائتلاف با یکی دیگر از احزاب است.
 
کسب نزدیک به 80 کرسی پارلمان جدید توسط حزب کردی باعث شد حزب حاکم (حزب عدالت و توسعه ) از کسب اکثریت مطلق کرسی ها محروم شود.

دیدار "نچیروان بارزانی" نخست وزیر کردستان عراق و صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی دموکراتیک ملت ها (خلق) ترکیه

رهبر جدید کردهای ترکیه کیست؟




رهبر جدید کردهای ترکیه


صلاح الدین دمیرتاش متولد 1973 میلادی (42 ساله) متولد شهر کردنشین پالو در جنوب ترکیه است.

او فارغ التحصیل دانشکده حقوق دانشگاه آنکاراست و برای مدتی به عنوان وکیل دادگستری فعالیت کرد و مسؤولیت وکالت تعدادی از پرونده های حقوق بشری در مناطق کردنشین ترکیه را نیز برعهده گرفت. تشکیل دفتر نمایندگی سازمان عفو بین الملل در شهر دیاربکر ترکیه نیز از دیگر سوابق وی است.

دمیرتاش در سال 2007  در حالی که عضو حزب چپگرای کردی "جامعه دموکراتیک" بود به صورت انفرادی و غیرحزبی به پارلمان راه یافت اما دادگاه عالی قانون اساسی ترکیه در سال 2009 او را به دلیل ارتباطش با حزب "پ ک ک" (حزب کارگردان کردستان) از نمایندگی کنار گذاشت.
حزب پ ک ک در ترکیه یک گروه تروریستی به شمار می آید.

او بعد از این دوباره به هنگام عضویت در حزب چپگرای  کردی "صلح و دموکراسی" دوباره به صورت غیرحزبی به پارلمان رفت اما بازهم دادگاه به دلایل قبلی او را از نمایندگی پارلمان محروم کرد.

در سال 2014 "حزب دموکراتیک ملت ها (خلق)" را ایجاد کرد. در سال 2014 در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه شرکت کرد و ضمن رقابت با رجب طیب اردوغان، با کسب 9.77 درصد کل آرا، در جایگاه سوم قرار گرفت.

در تجمعات انتخاباتی این حزب، پرچم ترکیه در کنار پرچم کردها و عکس های عبدالله اوجلان رهبر حزب ممنوع الفعالیت پ ک ک  در کنار عکس های آتاتورک (چهره غیرمحبوب در میان کردهای ترکیه) دیده می شد.

صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب کردی دموکراتیک ملت ها (خلق) ترکیه در محل حزب در آنکارا

پیام نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه

 
 
برخی رسانه ها در ترکیه به دمیرتاش، لقب اوبامای کردها داده اند. او ضمن انتقاد شدید از سیاست های اردوغان، او را به حمایت از داعش و دیگر گروه های افراط گرای اسلامی در سوریه متهم می کند.

اردوغان هم انتقادات شدیدی را متوجه دمیرتاش کرده و او را "جوان جذاب" و " تنها یک تابلو برای حزب ممنوع الفعالیت پ ک ک" توصیف کرده بود.
اردوغان همچنین دمیرتاش را به دلیل درخواست حذف درس های دینی از مدارس "کافر" و به دلیل نواختن موسیقی، "ستاره رسانه ای" مورد خطاب قرار داده بود.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">