ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

وقتی که چاقو دسته خودش را می بُرد!

جمعه, ۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۱۵ ب.ظ
بولنت آرنج در سخنانی به انتقاد از سیستم ریاست جمهوری پرداخت و اعلام کرد: می دانم دقیقا سیستم ریاست جمهوری در ترکیه چه چیزی به کشورخواهد بخشید. متاسفانه سیستم ریاست جمهوری در ترکیه توسط حزب عدالت و توسعه به میدان های انتخاباتی کشانده شده است



به گزارش کردپرس به نقل از خبرگزاری Haber7، بولنت آرنج معاون نخست وزیری ترکیه که در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت کرده بود در اظهارات مهمی ضمن مخالفت تلویحی با سیستم ریاست جمهوری در ترکیه عنوان کرد: نمی دانم دقیقا سیستم ریاست جمهوری در ترکیه چه چیزی به کشورخواهد بخشید که سیستم پارلمانی نتوانسته است. ما (حزب عدالت و توسعه) در صورت کسب اکثریت لازم در انتخابات پارلمان ترکیه یک قانون اساسی جدید به وجود خواهیم آورد. اولین وعده که به ملت ترکیه دادیم تغییر قانون اساسی است. اولین اولویت ما بر اساس وعده هایی که به ملت ترکیه داده شده است سیستم ریاست جمهوری نیست. ما باید قدرتی در پارلمان ترکیه کسب کنیم که بتوانیم قانون اساسی را تغییر دهیم. برای این که به این خواسته دست پیدا کنیم باید 330 نماینده در پارلمان داشته باشیم. در این صورت قانون اساسی جدیدی تاسیس کرده و بعد از آن در خصوص سیستم ریاست جمهوری بحث و گفتگو خواهیم کرد. موضوعی که باید بعد از انتخابات در خصوص آن صحبت شود؛ طرح کردنش قبل از انتخابات به نظر شخصی بنده اشتباه است.




وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: متاسفانه سیستم ریاست جمهوری در ترکیه توسط حزب عدالت و توسعه به میدان های انتخاباتی کشانده شده است و حزب دموکراتیک خلق ها در میتینگ های انتخاباتی در حال مقابله کردن با این سیستم است، در واقع این نوع رقابت سیاسی در میدان های تبلیغاتی هم از جانب حزب عدالت و توسعه اشتباه است و هم از جانب حزب دموکراتیک خلق ها. به نظر بنده سیستم ریاست جمهوری در ترکیه به عنوان اهرم انتخاباتی درآمده است که این مسئله کاملا اشتباه است. از یک طرف حزب عدالت و توسعه سیستم ریاست جمهوری را به میدان های انتخاباتی کشانده و از طرف دیگر سه حزب اپوزیسیون این سیستم را مورد هدف قرار داده اند. سیستم ریاست جمهوری یک سیستم حکومتداری دموکراتیک است ولی زمانی که رئیس جمهور کشور هر روز از این سیستم سخن به میان آورد و هر روز از آن دفاع کند مخالفانش نیز حساسیت نشان داده و عنوان خواهند کرد «تو را رئیس جمهور نخواهیم کرد» موضوع به همین سادگی است.

آرنج در ادامه اظهارات خود با اشاره به حدنصاب انتخابات پارلمان ترکیه و حزب دموکراتیک خلق ها تاکید کرد: بر اساس نظرسنجی های صورت گرفته توسط ما در یک ماه اخیر این حزب میان 9 تا 10.5 درصد آراء در حرکت است. 10 روز آخر انتخابات تاثیر گذارترین دوران در نتایج انتخابات است بنابراین سرنوشت این انتخابات در 10 روز مانده به انتخابات تعیین خواهد شد ولی نظر بنده را بخواهید من احساس می کنم حزب دموکراتیک خلق ها نمی تواند حدنصاب را به دست آورد. از طرف دیگر نیز ماندن حزب دموکراتیک خلق ها زیر حدنصاب انتخابات روند مذاکرات را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. بر عکس اگر حزب عدالت و توسعه در این انتخابات شکست بخورد روند مذاکرات متزلزل خواهد شد.

۹۴/۰۳/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">