ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

همزمان با آغاز برداشت زنبق از مزارع اسپارتا ( جنوب ترکیه)، صادرکنندگان روغن زنبق به فکر بالا بردن قیمت هستند.



به گزارش ترکیه آنلاین به نقل از خبرگزاری آناتولی، با آغاز برداشت گیاه زنبق، کارگاه های فرآوری، آماده تولید روغن زنبق می‌شوند. از دیگر سو صادر کنندگان این روغن با ارزش به فکر افزایش قیمت این محصول صادراتی هستند. بنا به گفته مدیریت بخش کشاورزی و تغذیه ترکیه، امسال هر کیلو روغن زنبق به قیمت 5000 یورو به فروش خواهد رسید.


سال گذشته 25 کیلوگرم روغن زنبق به اروپا صادر شده است.

زنبق گیاهی است چند ساله و دارای ساقه راست به ارتفاع ۳۰ تا ۷۰ سانتی متر که غالباً به علت گل های زیبایی که دارد، در باغچه ها کاشته می شود و از طریق ریزوم خزنده و ضخیم خود نیز که به رنگ سفید و بوی بنفشه دارد، تکثیر می یابد. گل های درشت، سفید رنگ، معطر با وضع منفرد یا دوتایی در انتهای ساقه دارد.

 برگ زنبق، دارای مقادیر زیاد اسید اسکوربیک است و از آن برای استخراج ویتامین C استفاده می شود. ریزوم زنبق دارای ماده رزینی تلخ، تانن، آمیدون و گلوکوزیدی به نام ایریدین است که اگر تجزیه شود، تبدیل به گلوکز و ایریژنین می شود. همچنین یک ماده معطر با بوی بنفشه به نام Irone با فرمول O ۲۲C ۱۴H است. اسانس زنبق از ریزوم گیاه به وسیله تقطیر با بخار آب به دست می آید، ولی چون این عمل به علت آمیدون فراوان با اشکال صورت می گیرد، باید تحت اثر اسیدها و نشاسته آن را به مواد محلول تبدیل کرد و یا پس از آنکه قطعات ریزوم تخمیر حاصل نمود، عمل تقطیر را انجام داد. به این ترتیب الکل معطری به دست می آید که از آن به مقدار بسیار کم اسانس استخراج می شود.

ریزوم تازه زنبق به مقدار کم اثر مدر، خلط آور و دفع کرم ظاهر می کند. مقادیر زیاد آن مسهل قوی و قی آور است، به طوری که موجبات تحریک دستگاه هضم، و دردهای شدید روده می شود. گرد ریزوم زنبق به طور محسوس اثر درمانی کمتری ظاهر می کند، معهذا از آن نیز در رفع آسم، سیاه سرفه، نزله مزمن ریه و غیره نتایج خوبی به دست آمده است. گرد خشک ریزوم آن نیز عطرآور است و ترشحات آب دهان را افزایش می دهد. ضماد گرم برگ های تازه زنبق نیز جهت رفع تومورها و خستگی ها مؤثر است .


۹۴/۰۳/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">