ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

سفر اردوغان به بوسنی و هرزه گووین

جمعه, ۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۲ ب.ظ
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز چهارشنبه سی ام اردیبهشت در راس هیات بلندپایه سیاسی اقتصادی از سارایوو دیدار رسمی یک روزه ای بعمل آورد.



 اردوغان پس از دیدار با اعضای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین در کنفرانس خبری مشترک گفت با مقامات عالیرتبه بوسنی و هرزگوین در مورد موضوعات اقتصادی ، صنایع نظامی و گردشگری مذاکره نموده است.

وی گفت حجم تبادل کالا میان دو کشور که هم اکنون 500 میلیون دلار می باشد کافی نیست و با توجه به ظرفیت های موجود میان دوکشور می بایست افزایش چشمگیری یابد.

رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد پس از خاتمه سفرش از سارایوو چگونگی بهبود همکاری های میان دوکشور در بخش های فرهنگی ، اقتصادی بویژه همکاری در صنایع دفاعی را مورد ارزیابی قرار خواهد داد. وی از بوسنی وهرزگوین به عنوان کشوری که جاذبه های توریستی دارد یاد نمود و خواهان توسعه همکاری ها در بخش گردشگری شد.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به مسئله واردات و صادرات از بوسنی گفت این کشور قصد دارد با سرمایه گذاری بیشتر در بوسنی از طریق آژانس توسعه ترکیه TIKA کسری تجارت خارجی خود را با بوسنی کاهش دهد.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به منابع وسیع وغنی جنگلی در بوسنی گفت دو کشور می توانند در صنعت مبلمان همکاری نمایند.

وی همچنین با اشاره به علاقه مندی ترکیه برای سرمایه گذاری بیشتر در بوسنی و هرزگوین گفت ترکیه علاقه مند به سرمایه گذاری در صنعت مبلمان و همچنین سرمایه گذاری در توسعه فرودگاه سارایوو است. او گفت این علاقه مندی انگیزه ای است تا این دیدار سازنده شود.

اردوغان همچنین با اشاره به وسعت و جمعیت بوسنی وهرزگوین گفت ترکیه بزرگترین سرمایه گذار در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه در بوسنی می باشد.

رئیس جمهور ترکیه همچنین حمایت ترکیه از بوسنی و هرزگوین در مسیر عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو و ادامه مسیر عضویت در اتحادیه اروپا را اعلام نمود.

ملادِن ایوانیچ رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین نیز درکنفرانس خبری مشترک با اردوغان روابط دو کشور را دوستانه توصیف نمود و از سرمایه گذاری ترکیه در بوسنی و هرزگوین تشکر و قدردانی نمود . وی با تشکر از آژانس توسعه ترکیه TIKA در سرمایه گذاری در بوسنی و هرزگوین گفت سرمایه گذاری این آژانس در بوسنی تا کنون بالغ بر 300 میلیون مارک بوسنی معادل 150 میلیون یورو در اجرای 700 طرح بازسازی بوده است.

ایوانیچ با اشاره به سطح بالای همکاری های اقتصادی میان بوسنی و ترکیه تصریح نمود بوسنی و هرزگوین هرسال صادرات خود را افزایش می دهد و به همین لحاظ نیز بیشتر وقت نشست های امروز میان دوکشور معطوف به موضوعات اقتصادی از جمله سرمایه گذاری ، افزایش تبادل کالا میان دوکشور و همچنین ایجاد شرایط بهتر بویژه برای زندگی مردم بود.

رئیس دوره ای شورای ریاست جمهوری بوسنی و هرزگوین با اشاره به اینکه ترکیه سهمیه واردات گوشت از بوسنی را افزایش داده است گفت به همین دلیل نیز می بایست افزایش صادرات گوشت را تا ده هزار تن در سال به ترکیه افزایش داد تا این افزایش صادرات بتواند موجب رونق اقتصادی بیشتر در میان تولیدکنندگان باشد.

به گزارش ایربا به نقل از رسانه های خبری سارایوو مقامات بلندپایه دو کشور در دیگر موضوعات بین المللی از جمله علاقه مندی مشترک در مبارزه با تروریسم مذاکره و بر این مسئله تاکید نمودند که نه تنها اختلافی میان دوکشور وجود ندارد بلکه آن ها نگاه مشترکی به فرصت های بین المللی از جمله منافع مشترک در مبارزه با تروریسم دارند.

ملادِن ایوانیچ در بخش دیگری از کنفرانس مشترک خبری خود با اردوغان بر نقش ترکیه در مبارزه با تروریسم اشاره کرد و آن را در مبارزه با تروریسم بسیار مهم توصیف نمود و گفت ترکیه کشوری است که باثبات ترین مرزها را در جهان دارد و در عین حال نیز بخوبی با مشکلات برخورد می کند.

وی با اشاره به نقش ترکیه در مبارزه با تروریسم گفت به لطف همکاری های مشترک دو کشور سازمان های امنیتی ترکیه 141 شهروند بوسنی و هرزگوین را که مظنون به رفتن به مکان های پرتنش بوده اند بازگردانده است و همچنین ورود 14هزار شهروند بوسنی و هرزگوین را به ترکیه ممنوع کرده است.

به گزارش ایربا به نقل از رسانه های خبری سارایوو تعدادی از وزرای کابینه ترکیه و هیات اقتصادی متشکل از نمایندگان بیش از صد شرکت وکمپانی و تجار ترکیه رئیس جمهور رجب طیب اردوغان  را در سفر یک روزه رسمی به سارایوو همراهی نمودند.

به گزارش رسانه های خبری سارایوو چند قرارداد و یادداشت تفاهم همکاری میان سران ترکیه و بوسنی و هرزگوین به امضا رسید.

نمایندگان زراعت بانک Zirat Bank برای توسعه شرکت های کوچک و متوسط بوسنی با امضای قراردادی، یک وام 50 میلیون یورویی به این کشور اهدا نمود.

همچنین وزرای خارجه ترکیه و بوسنی وهرزگوین یادداشت تفاهمی در بخش آموزش نیروهای دیپلمات و آموزش تکنولوژی انفورماتیک امضا نمودند.

شورای وزیران بوسنی و هرزگوین و دولت ترکیه نیز قرارداد همکاری در بخش های علوم ، تکنولوژی ، حمل ونقل کالا و مسافر و همچنین همکاری در بخش دامپزشکی به امضا رساندند.

رجب طیب اردوغان همچنین در پایان سفرش در دیدار با حسین افندی کاوازوویچ رئیس العلمای جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین حمام بازسازی شده عیسی بیگ و همچنین مسجد بازسازی شده سارِو در سارایوو را طی مراسمی افتتاح نمود.

این حمام و مسجد با کمک سازمان اوقاف ترکیه و بوسنی وهرزگوین بازسازی و مرمت شده است.

 اردوغان و هیات همراه با همراهی باقر عزت بیگوویچ و رئیس العلمای بوسنی وهرزگوین در مزار شهید کوواچ و همچنین آرامگاه علی عزت بیگوویچ اولین رئیس جمهور بوسنی و هرزگوین حاضر و با خواندن فاتحه و نثار شاخه های گل به سفر یک روزه خود از سارایوو خاتمه داد.
















نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">