ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

هواخوری در «آنتالیا» برای دور دوم مذاکرات در وین!

جمعه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۳۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین:  چهارشنبه گذشته، قاره سبز شاهد برگزاری دومیتینگ مهم درحوزه دیپلماسی بود؛درترکیه،وزرای خارجه عضو باشگاه نظامی ناتو دورهم جمع شدندتا در جوار روسیه برای اعمال نفوذ«پوتین»دراوکراین،فکرهایشان راروی هم بریزندو دروین اتریش هم دیپلمات های ایرانی وغربی برای نوشتن نُت های توافق دوریک میز نشستند.




مهمان ویژه دورهمی دیپلماتیک ترکیه، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا بود.اوبه آنتالیا رفت تا یک روز بعد از سفرش به سوچی روسیه ودیدار با رئیس جمهور روسیه به همراه هم پیمانان ایالات متحده در«ناتو»برای تزارها،خط ونشان بکشد.

وقتی جان کری روبه روی همتایان خود قرارگرفت از گپ و گفت هایش با پوتین گفت و باژستی خوشبینانه،تأکید کرد که حالا،زمان بسیار خوبی برای حل نامعادله اوکراین است. شاید کری راست می گوید،این روزها، به خاطر ایستادن«مسکو»و«کیف»پای قول و قرارهایشان، وضعیت در کشور«آندری شوچنکو»،«سفید» است!



بعد ازجان کری، این«ینس اشتولِنبرگ»،دبیرکل ناتو بودکه درهوای مطبوع بهاری آنتالیاپشت میکروفون آمدتاحرف دلش راروی دایره بریزد؛ اومثل کبوتر توییتر، صحبت های وزیرخارجه آمریکارا«فالو»کردوازروسیه خواست تادست ازسر«اوکراین»بردارد!البته روسیه و اوکراین، تمام دل مشغولی ناتویی ها نبودندوآنهادرباره جنگ های عراق،سوریه،یمن وداعش هم درد و دل کردند؛البته یک دردودل باچاشنی دیپلماسی نظامی!

حالا،شال و کلاه کنیم وسواربرامواج رسانه ای ازشرقی ترین نقطه اروپاخودرا به یکی از مناطق غربی قاره سبز و جایی در نزدیکی های کوه آلپ برسانیم.برویم به وین اتریش.جایی که قلب دیپلماسی ایران درآنجا می زندوالبته قلب رآکتورها و سانتریفیوژهای ایرانی. این روزها،عباس عراقچی وهمکاران روی متن پیش نویس«برجام»کار می کنند.

روبه روی آنها هم هلگا اشمید آلمانی، دست راست فدریکا موگرینی، رئیس دستگاه دیپلماسی اتحادیه اروپا نشسته است. «درب باز کن» هم در این مذاکرات حضور دارد؛ منظورم خانم وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکاست. به او به این خاطر می گویند درب باز کن، چون توافق حاصل بر سر برنامه اتمی کره شمالی را بعد از یک بن بست تمام عیار را به نقطه توافق نزدیک کرد.درروزدوم وین ودرست دردقایقی که طرفین مذاکره کننده، سفت و سخت مشغول چانه زنی دیپلماتیک بودند،دیپلمات شماره یک کشورمان درباره صحبت های رئیس جمهور آمریکا با روزنامه شرق الاوسط، واکنش نشان داد؛محمدجواد ظریف این گونه ناراحتی خود را بیان کرد: « صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا صرفا تکرار اتهامات بی اساس قبلی و برای آرام کردن متحدان شان صورت می‌گیرد. بی اعتباری این ادعاها بارها ثابت شده، سیاست‌های ما در منطقه مبتنی برتقویت دوستی و همکاری و اقدام مسئولانه برای تقویت ثبات و تضمین امنیت در منطقه است.»
پیشتر، اوباما روز سه شنبه دریک مصاحبه مطبوعاتی باروزنامه شرق الاوسط، دوباره انگشت اتهام خودراسمت تهران نشانه رفت و در آستانه دیدار با سران عرب در کمپ دیوید، برای آنها «دلبری»کرد! چهل وچهارمین رئیس جمهور آمریکا که هم اکنون 53 سال دارد، ایران را حامی تروریسم معرفی کرد و گفت که واشنگتن از تمام ابزارهای خودبرای حمایت از منافع و متحدان خود، استفاده می‌کند! در همین روزهایی که پرونده هسته ای ایران به اوج حساسیت خود رسیده و با نگارش متن توافقنامه نهایی به سوی «بسته شدن» پیش می رود، معلوم نیست که یانکی‌ها چرا سعی می کنند، نشان دهند که برای زدن به «زیرمیز توافق» مثل بَدمن های هالیوودی، آمادگی کامل دارند؟ البته نباید فراموش کرد که سران کشورهای عربی در کمپ دیوید، مهمان اوباما هستند و صاحبخانه باید از آنها حسابی پذیرایی کند!
حالا اگر این پذیرایی با دِسر ایران ستیزی همراه باشد، عرب ها را کیفورتر می کند! با این حال باید به تیتر نشریه «فارن پالیسی»  هم توجه کنیم که دیروز نوشت، زمان آن رسیده که آمریکا، باید دستان عربستان را رها کند! عربستانی که به نوعی خود را «گاد فادر» دیگر کشورهای عربی می داند و اگر آمریکا دست آل سعود را رها کند، خود به خود، دست دیگر سران کشورهای عربی را نیز، رها کرده است!


۹۴/۰۲/۲۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">