ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

اعتصاب کارگران کارخانه خودروسازی در ترکیه

جمعه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین:  بدنبال گسترش دامنه اعتصاب های کارگری در کارخانه خودروسازی رنو در شهر بورسای ترکیه،خط تولید در این کارخانه که بیش از 5 هزار کارگر در آن اشتغال دارند، به طور کلی متوقف شد.


به گزارش ایرنا،اعتصاب کارکنان کارخانه خودروسازی بورسا،شب گذشته شروع شده و دامنه آن امروز جمعه گسترش یافته است.

روزنامه اقتصادی دنیا در تارنمای اینترنتی خود گزارش داد، کارگران در شیفت عصر (ساعت 16 تا 24)، با دست کشیدن از کار ،خط تولید کارخانه را متوقف کرده ولی محل کار خود را ترک نکردند و بدنبال این اعتراض کارکنان شیف بعدی نیز در بیرون از کارخانه رنو دست به تجمع اعتراض آمیز زدند.

در هر نوبت کاری حدود 1500 نفر مشغول کار می شوند و گفته می شود در هر نوبت کاری 400 دستگاه خودرو در این کارخانه تولید می شود.

اعتصاب کارگران این کارخانه خودروسازی در پی بی نتیجه ماندن مذاکرات بین کارفرما و کارگران و حل نشدن اختلاف بین کارگران کارخانه رنو با سندیکای کارگران فعال در صنعت خودروسازی ترکیه موسوم به ترک متال و مدیریت کارخانه رنو، شروع شده است.

کارگران معترض از عدم افزایش حقوق و مزایا و بی توجهی به حقوق خود شاکی هستند. آنها تهدید کرده اند درصورتی که کارفرما به خواسته های کارگران توجه نکند، به اعتصاب خود ادامه خواهند داد.

اعتصاب کارگران در شرایطی انجام شده است که در سال جاری بخش صنعت خودروسازی به عنوان تنها بخشی از اقتصاد ترکیه شاهد رشد تولید قابل توجهی نسبت به سال گذشته می باشد.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، ادامه اعتصاب های کارگری می تواند ضربه ای سخت به فرایند رو به رشد تولید در صنعت خودروسازی ترکیه وارد کند.

براساس آخرین داده های اقتصادی در ترکیه، رشد بخش صنعت خودرسازی این کشور در چهار ماه نخست سالجاری میلادی نسبت به دوره مشابه سال گذشته 28 درصد افزایش یافته و به 455 هزار دستگاه رسید. این افزایش فقط در تولید خودروی سواری 15 درصد می باشد.

صنعت خودروسازی ترکیه، در واقع نقش لوکوموتیو در صادرات این کشور را دارد و بروز وقفه ای در تولید، می تواند تاثیر تعیین کننده ای در رشد کلی صادرات ترکیه داشته باشد.

کارخانه رنو - داچیا در ترکیه با امتیاز فرانسه فعالیت دارد و یکی از بزرگترین کارخانجات خودروسازی این کشور به شمار می رود. این کارخانه در سال گذشته افزون بر 133 هزار دستگاه تولید داشت که 17.4 درصد آن را خودروی سواری تشکیل می داد. رنوی ترکیه 16 سال است از نظر تولید خودروی سواری در این کشور عنوان نخست را دارد.

Renault’ta Eylem Sürüyor, Üretim Yapılamıyor

Renault’ta Eylem Sürüyor, Üretim Yapılamıyor

Renault’ta Eylem Sürüyor, Üretim Yapılamıyor

Renault’ta Eylem Sürüyor, Üretim Yapılamıyor

Renault’ta Eylem Sürüyor, Üretim Yapılamıyor
۹۴/۰۲/۲۵

نظرات  (۲۲)

خدا کنه این خبر ترکمن نخونه,تورو خدا بهش نگید,پس می افته
خبر رو خوندم و بسیار خوشحال شدم که این اعتراض صورت گرفته ، باید حق و حقوق کارگر گرفته بشه، حق گرفتنی است، نه اینکه بگن امام زمان خودش نگهبان کشوره ، خفه شید، 
پایه حقوق یه کارگر بر اساس قانون تامین اجتماعی امسال 822 هزار تومنه و خط فقر یک میلیون و نیم (در شهرستان ) و دو میلیون سیصد (در تهران). اون می بینینم چقدر آزادی و گرفتن حق در کشور ما هست، به عنوان یه ترکمن مقیم تهران قسم می خورم 75 % مردم تهران زیر خط فقر هستند و صداشون هم در نمیاد. حال در یابید شهرستان رو.
دوست دارم اردوغان به خاطر نعمت آزادی، به خاطر حمایت از حقوق کارگر بخش خصوصی. به خاطر هدیه اندیشه دموکراسی 
اونوقت نظر شما درباره اعتراض های پارک گزی در استانبول چیه که نزدیک به بیست تن شاید هم بیشتر کشته شدند,بعد اردوغان جونت اومد از کار خودش دفاع کرد.خب بگو بدونیم نام این کار چیه,اینو بهش میگن ازادی مردم یا ازاد بودن اردوغان.اردوغان دیکتاتور هنگامی که ریس جمهور شد اختیارات نخست وزیری رو کم کرد و اختیارات ریس جمهور رو زیاد کرد ,این معنیش چیه,ازادی مردم یا خودش.بس کن این حرفهای مسخره رو.در اعتراض به کم کاری درباره کوبانی هم که پانزده تا کرد رو کشت.تو واقعا افکار مسخره ای داری,

سلام دادن یادت میره پارمیدا خوشحالم که حالت خوبه 
این همه بیت المال خوری تو کشور ما هست هزاران میلیارد  تومان پول بی بازگشت معادل بودجه ۱۴ سال کشور از این مملکت خارج شد  ملت رو با ماهیانه ۴۵ هزار تومن به سخره گرفتن و.... کسی صداش در نیامد،  مردم ترکیه دمشون گرم که سر چند متر از یه پارک چه اعتراضات قشنگی کردن،اردوغان جان من هم بعد از دو هفته دعوت به آرامش بالاخره سرکوبشون کرد. حقشون بود حقمون هست. 
در مورد ریاست جمهوری هم خود اردوغان جواب داد که من ریاست جمهوری رو با خودم به قبر که نمی تونم ببرم  اما سیستم سیاسی مثل آمریکا لازمه. امیدوارم مدیر سایت از سیستم حکومتی ترکیه اطلاعات بیشتری در اختیار ما قرار بدهند. 

اما کوبانی: میگن وقتی کسی نفهمه براش مثال بیار.
من چند ساله ساکن تهران ام اما شهر ما در ترکمن صحرا حدود سه درصد بلوچ داره.  بلوچ ها با اینکه با ما وحدت مذهب دارند اما همیشه با ما مشکل داشتند و به نوعی ما دشمن همدیگر هستیم و همان طور که سربازها رو در مرز افغانستان می کشند می خواهند با ما ترکمن ها هم این کار را بکنند. خدا شاهده پارمیدا فقط یه نیروی قوی به بلوچ ها یورش بکنه و اونا رو بکشه مردمشون رو آواره بکنه من خودم هم دونه دونه اون بلوچهای آواره رو خواهم کشت. تو انتظار داری به اونها که جاده ها رو می بستن و جوان ما رو کشتن کمک کنم هرگز این رحم و شفقت نخواهد بود. 
کردها دهه هاست دشمن ترکیه اند. پژاک و پ ک ک در لیست گروه های تروریستی سازمان ملل هستند. واقعا انتظار داری ترکیه به دشمنش کمک می کرد. هر چند که با کمک ترکیه بود که کردها توانستند نیروهاشون رو به کوبانی برسونند و این لطف ترکیه به دشمنش بود. اگر من هم بودم به کردها می گفتم مشکل خودتونه 
از دست تو به خدارپناه می برم,تو به این باور داری:مرگ بر مخالف من.

ترکمن با هر نظرت موافقم فقط در یک مورد دوست داشتن اردوغان میدونی اردوغان برای کاخ چقدر هزینه کرده(هزینه برق یک ماه 330000 لیره)
پارمیدا مخالف نه ، مرگ بر دشمن،مخالف نقد داره دشمن کینه توزه. 
کسی که برای حل مشکل از راهش وارد نشه و سعی کنه با خیانت حرفش رو بقولونه. این جور آدمها رو باید حالشون رو جا آورد. رفتار قاطع مردانه 
بیشترین رفاه و استاندارد بالای زندگی در بین کردها متعلق به کردهای ترکیه است تو کشور ما زیادن کردهایی که معبودشون ترکیه است. ولی هم زبونهاشون در عراق با مسائل چریکی و ترور دارن به ترکیه خیانت می کنند. در ضمن نمیگم در ترکیه برای کردها تبعیض نیست چرا هست ولی تا زمانی که کردها حسن نیت نشون ندن نمیشه از سوی ترکیه انتظار دوستی داشت. ترکیه هم کشوری است که به فکر منافع خودش هست اینجا کردها باید سیاست داشته باشن که وقتی منافع میدن منفعتی هم بگیرن.

ترکیه حتی به ترکمنهای امرلی در عراق که در محاصره داعش بودن کمک نکرد,درباره کوبانی هم همه از ترکیه انتظار کمک به غیرنظامیها رو داشتن که بازهم اردوغان رذل کاری نکرد,اراجیف دیگه ایرهم که درباره کردها گفتی به درد خودت می خوره.دیگه هم نمیخام باهات بحث کنم, مثل اب ریختن توی ابکش می مونه.
چرا ترکیه برای حمایت از ترکمنهای عراق، باید نیرو وارد خاک عراق بکنه؟ پارمیدای عزیز اول برو حقوق بین الملل رو بخون بعد بیا فضای مجازی و در مورد سیاست جهانی اظهار نظر کن.
در مورد کوبانی و کردها هم متاسفانه ما دو تاخیلی تفاوت عقیده داریم، اون هم به خاطر منابع خبری متفاوتمونه.
همین الان در ترکیه یک میلیون و نهصد هزار سوری زندگی می کنند، که منجر به افزایش تورم و نرخ بیکاری و حتی رنت خونه در ترکیه شده، 
منبع من : خبرگزاری صدای روسیه است، این هم لینکش :
http://ir.sputniknews.com/persian.ruvr.ru/news/2014_12_10/281114288/
این خبر رو شما میگی کذبه و خبر زرده، چیزی که با چشات داری می بینی رو رد می کنی،
چه جوری میشه ترکیه به دو میلیون نفر غذا و سرپناه میده و بعد شما میگی اردوغان کاری نکرد.
منتظر جوابت هستم

جوابت رو قبلا دادم.تو یا واقعا یا نمی فهنی یا خودت رو به اون راه می زنی.از این به بعد هرچی من نوشتم به تو ربطی نداره,اراجیف تو هم واسه خودت.یکی نیست بگه اخه ترکیه به تو چه,
گویا پارمیدا همان ژاله ی سابق هستش
جالبه اکثر کسانی که از اردوغان بدشون میاد کلا از ترکها بیزارن این هم به نظرم نکته مثبتی هست
باید به خدمت.دوستان عزیز عرض کنم که اکثر تظاهرات کنندگان پارک گزی از علوی های ترکیه‌ای بودن که مقصود از تظاهرات شون فقط پارک نبود و اونا میخاستن که حقشون به رسمیت شناخته بشه اونم درست و حسابی. اردوغان هم از اول مخالف علوی ها بوده و یا شاید این مخالفت یه سیاسی کاری باشه تا بتونه اکثریت سنی رو با خودش همراه کنه و هی مردم ترکیه رو بترسونه که ممکن یه عده بی دین بیا و دینتو ازتون بگیرن.

این آقا علی عزیز ما هم از ترکمنهای سنی هستش که آرزوش پیدا کردن حقوق تخیلی گمشدش هستش ولی باید باور کنه که همیشه رای با اکثریته.
همانطوری که ترکیه بزرگ و آزاد! به سنی ها بیشتر اهمیت میده و به شیعیان ارزش چندانی قائل نیس.
ادامه دارد...


اون فردی که دم از حقوق بین‌المللی میزنه چرا وقتی نخست وزیر ترکیه وارد قلمرو سوریه شد صداش در نیومد؟
گیریم که قبر جد ترکیه اونجا باشه باز دلیل نمیشه بی اجازه بره به یه کشور دیگه.

ترکیه عزیز! نفع میبره از اینکه تو سوریه و عراق داعش باشه چون نفت ارزون تروریست ها رو میخره و کیفشو میبره.

و البته من اینو بگم که منم یه ترک هستم ولی اصلا حرفای علی یا همون ترکمن رو تایید نمیکنم چون همش پوچه و فقط یه تعصب سنی گرایانه به اردوغان هستش که خونخواره.
پارمیدای عزیز منتظر جواب قانع کننده ات هستم. دست از چرت و پرت نویسی و چلمنگ بازی بردار با دلیل و مدرک و منبع اظهار نظر کن. عشقم 
باغ شهر عزیز از اینکه به اتفاقات ترکیه علاقه مندید خوشالحم. اما از اینکه قاطعانه اظهار نظر می کنید  برای من جای تعجب است. 
اگر اعتقاد دارید که حقوق ما ترکمنهای سنی تخیلی و غیر واقعی است تعجبی نمی کنم چون با این شرایط بزرگ شدم ولی از شما برادر بزرگوار می خوام که ظاهر انسان متمدن رو به خودت نگیر، ریاکار نباش، صاف و رک بگو چون قدرت اکثریت رو دارم حق هم دارم که تو سر اقلیت بکوبم، اگر این حق رو به خودت بدی باید این حق رو به بلوچ ها و کردها هم بدی که  برای قاچاق کردن،با آرپی جی  سرباز وطن رو بکشه، چون تو بلوچستان و کردستان اونا اکثریت اند،و برای اجرای احکام نیازی به تایید ولنجک و تجریش نشین ها ندارند. البته ما ترکمنها هیچ وقت دست به اسلحه نبردیم چون از شرایطمون راضی هستیم. یه دختر ترکمن دانشجو در نهایت امنیت به دورترین نقطه کشور به راحتی میره و برمی گرده. همین برای من کافیه.
اگر در ترکیه علوی ها به حقوق اجتماعیشون دسترسی ندارند حقشونه که اعتراض کنند و کاخ اردوغان رو به آتش بکشند و حقشون رو بگیرند. باید حاکمیت ترکیه حالی بشه و  این حقوق رو بده.زنده باد علوی هایی که برای احقاق حقوق تو پارک گزی قیام کردند و درود بر غیرتشون.
منطقه زیارتی جد ترک ها طبق قرار داد بین ترکیه و فرانسه جزوی از خاک ترکیه هست و بحث اضافه نمی خواد. سازمان های بین المللی حتی  نظام حاکم کشور ما هیچ اعتراضی به این ورود نمی کنند جز چند عده مردم احساسی که فکر می کنند بهانه ای خواهد شد.
ترکیه عزیز تر از جان ما هم به همراه دیگر کشورهای منطقه از ضعف کشور همسایه سود می برند. حتی اردن و لبنان.
اردوغان رو هم فدائیان خودش رو داره. حالا شما هرچقدر دوست داشتی ادبیاتت رو خراب کارانه انتخاب کن.

جناب فرهاد ,من چرا باید اسم خودم رو عوض کنم,اگه نوشته های من رو خونده باشی,من با سربلندی گفته ام که تبریزی ام.لطف کن واسه من هویت من رو تحریف نکن.من ,اذری و اریایی ام.م تنها ترک زبان هستیم
قلب من تنها برای ایران می تپه,خون من تنها برای ایران می جوشه.
علی جان ممنون که خوشحالی که من به اتفاقات ترکیه علاقه مند شدم ولی فک کنم سابقه استفاده من از ترکیه آنلاین به روزها ی اولیه گشایش این سایت بر گرده که در آن روزها وبلاگی بیش نبود ولی با تلاش های سعیدمشرقی عزیز به یه خبرگزاری مردمی داره نزدیک میشه. اما بنده اصلا اهل نظر دادن به صورت افراطی مثله شما نبودم و نیستم و فقط رویدادها رو میخوانم و رد میشم، با این توضیحات باید من به شما خوش آمد و تبریک بگم.

من قاطعانه نظر میدم چون به حرفام ایمان وباور دارم.


علی جان چرا به این زودی نظرتو در مورد پارک گزی تغییر دادی مگه اونجا به غیر چند متر چیز دیگه ای هم هست در ذهنتو
بله طبق قوانین مسئول نگه داری معبد جد عثمانی ترکیه هستش ولی اونجا جزو خاک ترکیه نیس و هر کسی باید برای ورود از سوریه اجازه بگیره مخصوصا الان که ترکیه یا سوریه در حالت دوستانه نیست.

من همواره با احترام حرف زدم نکنه میخای منو هم مثله پارمیدا بد جلوه بدی و ماهی خودتو بگیری.

در ضمن من زیاد عاشق جر و بحث نیستم. پس انتظار نداشته باش بشینم و به سوالاته بی پایه و اساست جواب بد
من کی وکجا از شما سوالی پرسیدم و خواستم جواب به من بدی؟ تو هپروتی انگاری 
خوبه خودت قبول کردی که ترکیه حق پاسبانی قبر زیارتی جد ترکها رو داره. همین برای من کافیه و به روابط ترکیه و سوریه نامعلوم الحال هم کاری ندارم. 
در مورد پارک گزی هم گفتم اگر.... به کلمه اگر دقت کن.  اگر موضوع احقاق حق بوده باشه که نیست آفرین بر علوی ها.
پارمیدا که جوابی نداد ولی اگر میگی دنیای مجازی مشکلی رو حل نمی کنه باشه بحثها رو تمام کنیم ولش کن 

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">