ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

حل بحران ترکیه با سیب‌زمینی ایرانی !

پنجشنبه, ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: گرانی قابل توجه نرخ سیب زمینی در بازار ترکیه و اعتراض شدید مصرف کنندگان داخلی به گرانی مواد غذایی در این کشور، دولت را به تسهیل واردات این کالاها وا داشته و در این راه بهترین گزینه، سیب زمینی ایران دیده می شود.



به گزارش ایرنا، نرخ سیب زمینی در ترکیه حداقل در یک سال اخیر همواره در حدود 5 لیرترک ( نزدیک به دو دلار) بود و این موجب بلندشدن صدای اعتراض مردم شده است.

نهاد زیبکچی وزیر اقتصاد ترکیه ضمن شرکت در میز ادیتور خبرگزاری آناتولی، به سووالات خبرنگاران در خصوص رشد تورم و به ویژه رشد دو برابری نرخ مواد غذایی نسبت به تورم عمومی در ترکیه پاسخ داد.



او گفت: دولت در نظر دارد برای مقابله با رشد تورم مواد غذایی، از سلاح واردات استفاده کنند.

روزنامه ملیت ترکیه نیز در تارنمای خبری خود در اینترنت اظهارات زیبکچی را در خبری با عنوان «بازی سیب زمینی را ایران خنثی می کند» بازتاب داد و نوشت: سیب زمینی از ایران کیلویی نیم لیرترک وارد شده و حداکثر به 1.5 لیرترک در اختیار مصرف کننده قرار خواهد گرفت.

این روزنامه نوشته است عدم کاهش نرخ سیب زمینی در بازار به رغم افزایش تولید و فروش آن در حدود 5 لیرترک، دولت را به اتخاذ تدابیری جهت تنظیم قیمت ها در بازار واداشته است.

این روزنامه به نقل از زیبکچی نوشت: برای کاهش تورم در مواد غذایی، واردات برخی از مواد غذایی مانند سیب زمینی که بیشترین افزایش را داشته است آزاد می کنند.

او با اشاره به اینکه نرخ مواد غذایی در ترکیه در یکی دو سال اخیر به علت برخی دست کاری ها و احتکار افزایش داده شده است، گفت: میزان تولید و مصرف میوه و سبزی و مواد غذایی در ترکیه روشن است.

زیبکچی گفت: با توجه به اینکه به وزارت کشاورزی اجازه واردات داده شده، تاثیر آن در بازار خود را نشان داد و در روزهای اخیر شاهد افزایش عرضه مواد غذایی به بازار هستیم.

وزیر اقتصاد ترکیه با اذعان به اینکه نرخ برخی از مواد غذایی و در این میان سیب زمینی در یک سال اخیر به طور قابل توجهی افزایش داشته است، گفت: با آزاد سازی واردات می توانیم در کوتاه مدت نرخ سیب زمینی را به یک لیرترک برسانیم.

کارشناسان اقتصادی و ناظران آگاه در آنکارا می گویند به لحاظ حل نشدن مشکل سامانه از تولید به مصرف در ترکیه، اختلاف فاحشی بین قیمت در محل تولید و مصرف کننده وجود دارد که این در برخی موارد به چهار تا پنج و حتی شش برابر می رسد. این وضعیت هم ضربه ای بر تولید کنننده است و هم موجب گرانی غیرواقعی در بازار می شود و تدابیر گذرایی چون آزادسازی سیب زمینی نمی تواند راهکار باشد. افزون بر این همین شگرد برای کاهش نرخ گوشت که اکنون به مرز 20 دلار رسیده است، تاکنون در چند مورد بکار رفته که البته نتیجه ای حاصل نشده و مصرف کننده ترکیه هنوز هم گرانترین گوشت در جهان را استفاده می کند.

زییکچی گفت: نزدیکترین مرکز تولید سیب زمینی در منطقه برای ترکیه، ایران است. نرخ سیب زمینی در ایران در حدود نیم لیرترک است. در صورتیکه دولت میزان مالیات گمرکی و عوارض واردات سیب زمینی از ایران را به حداقل برساند، می توان سیب زمینی را به 1.5 لیرترک به مردم عرضه کرد.

نرخ مواد غذایی در ترکیه در یک سال اخیر به میزان بیش از دو برابر نرخ تورم عمومی در این کشور رشد کرده است. نرخ مواد غذایی فقط در ماه گذشته به بالاترین سطح در 12 سال اخیر رسید.

بررسی ها نشان می دهد در حالیکه نرخ تورم ترکیه در حدود 8-7 درصد است، نرخ مواد غذایی بطور متوسط بیش از دو برابر این رقم افزاش یافته است.

بالا رفتن شدید نرخ مواد غذایی در شرایطی که تب و تاب انتخاباتی فضای ترکیه را گرفته، ابزاری برای مخالفان حزب حاکم عدالت و نوسعه شد تا سیاستهای اقتصادی دولت آنکارا را در میدان های تبلیغاتی را به باد انتقاد بگیرند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">