ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

دعوای دین در ترکیه لاییک

دوشنبه, ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۳:۰۰ ب.ظ
با نزدیک شدن برگزاری انتخابات سراسری در ترکیه تب رقابت سیاسی بین گروه‌ها و احزاب این کشور بالا گرفته و در تازه‌ترین مجادله سیاسی جاری در این کشور، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و احمد داوود اوغلو نخست‌وزیر، رقبای انتخاباتی خود را به بی‌توجهی به دین اسلام متهم کردند. این در حالی است که براساس قانون اساسی ترکیه ساختار حکومت این کشور لاییک است.



مخالفان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در یک دهه گذشته این حزب را به نقض اصول و ارزش‌های لائیسیته متهم کرده‌اند. در تازه‌ترین دور از حملات سیاسی گروه‌های ترکیه‌ای به یکدیگر پس از سخنرانی جنجالی صلاح‌الدین دمیر تاش رهبر حزب کردی «صلح و دموکراسی» (HDP) اردوغان و داوود اوغلو، او را به نادیده گرفتن اصول و مقدسات اسلامی متهم کردند. دمیرتاش در سخنان پنجشنبه گذشته خود گفته بود «اهمیت نمادین میدان تقسیم برای مخالفان حکومت ترکیه همچون اهمیت اورشلیم (شهر قدس) برای یهودیان و اهمیت کعبه برای مسلمانان است.» اردوغان اما در سخنرانی خود در شهر باتمان، دمیرتاش را به داشتن افکار و عقاید زرتشتی متهم کرد و گفت: «در کمپ‌های پ‌ک‌ک جزوه‌هایی حاوی آموزش اصول دین زرتشت بین اعضای پ‌ک‌ک توزیع می‌شود و داشتن چنین عقایدی از رهبر بزرگ‌ترین تشکل سیاسی کردهای ترکیه، عجیب نیست.» او با حمله به دمیرتاش گفت: «مگر شما نمی‌دانی اهمیت کعبه و شهر قدس برای مسلمانان به یک میزان است. چه کسی گفته شهر قدس برای یهودیان است. قدس قبله اول و شهر مقدس مسلمانان است.» داوود اوغلو نیز روز شنبه در اظهاراتی با حمله به دمیرتاش گفت که شهر قدس برای مسلمانان است و متعلق دانستن این شهر به یهودیان درست نیست. دمیرتاش که در سفر به پاریس به سر می‌برد در سخنان دیروز خود بار دیگر با پافشاری بر مواضع پیشین خود رهبران حزب حاکم ترکیه را به تلاش برای ایجاد سلطه بر دیگران از طریق دین متهم کرد.
انتخابات سراسری ترکیه قرار است در 7 ژوئن (17 خرداد) برگزار شود. مجلس ترکیه 550 کرسی دارد. پیش‌بینی می‌شود آرای حزب حاکم ترکیه در این مرحله از انتخابات کمی ریزش کند.
حزب حاکم ترکیه هم‌اکنون 312 کرسی پارلمان را در دست دارد. حزب عدالت و توسعه (AKP) در 12 سال گذشته توانسته است بدون ائتلاف با دیگر احزاب با داشتن اکثریت کرسی‌های پارلمان یک حکومت تک‌حزبی را اداره کند.


نظرات  (۱۲)

دوست داریم اردوغان
بیزارم از اردوغان کثافت
مهم اینه که مردم ترکیه دوستش دارن
به افشین
کدوم مردم؟؟؟؟؟؟؟ اردوغان فقط 40 درصد محبوبیت داره. شما به 40 درصد میگی مردم؟؟؟؟
کدوم 40 درصد؟؟؟؟؟ آخرین بار که یادمه در انتخابات ریاست جمهوری با سه نامزد در دور اول 52 درصد آرا رو کسب کرد. مطمئن باش اگه به دور دوم کشیده میشد حداقل 65 درصد آرا رو کسب می کرد.
باور کنید مردم خود ترکیه هم اینقدر سنگ این یارو رو به سینه نمی زنند.اخه به شما جه
انگار ترکمن تغییر نام داده
تو همه سایه های خبری کشور سانسور کامنت کاربران یه چیز طبیعیه پس دلیلی نداره بخوام اسمم رو عوض کنم چون کامنتم هم تایید نشد نشد دنیای واقعی را چسبیدن مهمتره
دوست داریم مدیر سایت و پروانه عزیز رو
کار فارس ها فقط فحاشی است و خودشونو با تربیت هم تصور می کنند.
قصد توهین ندارم,ولی پروانه راست میگه
من خودم اهل ارومیه هستم.خواستم که بدونید
دوست داریم پروانه، منو مدیر این سایت خوب،  پروانه خواستم که بدونی،

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">