رتبه بندی 100 دانشگاه برتر جهان / ترکیه برتر از ایران
يكشنبه, ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۰۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: پایگاه رتبه بندی تایمز فهرست 100 دانشگاه برتر زیر 50 سال قدمت جهان را در سال 2015 منتشر کرد.
به گزارش ایرنا براساس اطلاعات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، پایگاه رتبه بندی تایمز از سال 2012 رتبه بندی دانشگاه های زیر 50 سال قدمت را به صورت سالانه انجام و نتایج آن را منتشر کرده است.
این رتبه بندی نگاهی اجمالی به آینده و ستارگان نوظهوردر عرصه علم و فناوری جهان دارد.
این رتبه بندی از شاخص ها و معیارهای کاملا مشابه رتبه بندی جهانی این پایگاه بهره برده است.
دانشگاه ها توسط 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش، پژوهش، استناد، وجهه بین المللی و ارتباط با صنعت مورد ارزیابی قرار گرفته اند و تنها تفاوت این رتبه بندی با رتبه بندی جهانی این پایگاه در این است که به شاخص های شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است.
گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ISC گفت: دانشگاه صنعتی شریف مانند قبل برترین دانشگاه حاضر از ایران در این رتبه بندی است که حائز رتبه 40 شده است. دانشگاه صنعتی اصفهان دیگر دانشگاه جوان ایرانی است که در سال گذشته اولین حضور خود را در این فهرست تجربه کرده است و در سال 2015 با رشد چشمگیر 29 رتبه به جایگاه 63 این فهرست صعود کرده است.
در منطقه خاورمیانه علاوه بر ایران، از ترکیه دانشگاه های سابانجی، بیلکنت و کوچ حضور دارند که به ترتیب رتبه 13، 28 و 51 جدول را کسب کردند.
در این رتبه بندی موسسه پلی تکنیک لوزان سوئیس در سال 2015 توانست دانشگاه علم و صنعت پوهانگ کره جنوبی را که از سال 2012 همواره رتبه نخست جدول را به خود اختصاص داده است پیشی بگیرد و جایگاه نخست این فهرست را از آن خود کند.
دانشگاه علم و صنعت پوهانگ و موسسه پیشرفته علم و فناوری کره جنوبی حائز رتبه های 2 و 3 جدول شده اند.
دانشگاه علم و صنعت چین رتبه 4 و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور رتبه 5 را به خود اختصاص داده اند.
رتبه های برتر دانشگاه ها حوزه آسیای شرقی نشان می دهد که سلطه بر عرصه علم و دانش جهان در حال حرکت از اروپا و آمریکا به سمت دانشگاه های آسیای شرقی است.
بررسی جدول امتیازات در هر شاخص و مقایسه با میانگین آنها در 10 دانشگاه برتر نشان می دهدکه دانشگاه های ایران در بعد آموزش وضعیت قابل قبولی دارند.
هر چند که با میانگین 10 دانشگاه برتر فاصله زیادی دارند اما در مقایسه با دانشگاههای موجود در خاورمیانه عملکرد مناسبی داشته اند.
همچنین امتیاز کسب شده درمعیار درآمد صنعتی وضعیت دانشگاههای کشور مطلوب و حتی از میانگین 10 دانشگاه برتر جهان نیزامتیاز بالاتری را کسب کرده است.
در حوزه پژوهش و تولیدات علمی نیز ایران وضعیت مناسبی نسبت به دانشگاه های برتر جهان و منطقه دارد اما در بعد استناد که تاثیر و کیفیت پژوهش را نشان می دهد، امتیاز کسب شده در مقایسه با میانگین و نیزسه دانشگاه منطقه کمتر است.
برای داشتن مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان لازم است دانشگاهها توجه ویژه ای را به این شاخص ها معطوف نمایند که لازمه آن ورود دانشگاه های ما در حوزه دانش های نوین و به روز در سطح جهان و ارتباط و تعامل بیشتر با صنعت است.
استفاده مستمر از فرصت های مطالعاتی، برنامه های تحقیقلاتی و صنعتی مشترک با کشورهای مطرح جهان، دعوت از اساتید و پژوهشگران مطرح بین المللی می تواند حرکت رو به رشد ایران را در این مسیر سرعت بخشد.
سیاستگداران علمی کشور باید به امر بین المللی سازی دانشگاه ها توجه ویژه ای داشته باشند و بدون شک توجه به شاخص هایی چون جذب اساتید و دانشجویان بین المللی، برنامه های پژوهشی و صنعتی مشترک و مقالات مشترک با دیگر کشورها می تواند راهگشای موفقیت در بعد بین المللی سازی دانشگاه ها باشد.
به گزارش ایرنا براساس اطلاعات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) و مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، پایگاه رتبه بندی تایمز از سال 2012 رتبه بندی دانشگاه های زیر 50 سال قدمت را به صورت سالانه انجام و نتایج آن را منتشر کرده است.
این رتبه بندی نگاهی اجمالی به آینده و ستارگان نوظهوردر عرصه علم و فناوری جهان دارد.
این رتبه بندی از شاخص ها و معیارهای کاملا مشابه رتبه بندی جهانی این پایگاه بهره برده است.
دانشگاه ها توسط 13 شاخص در قالب 5 معیار آموزش، پژوهش، استناد، وجهه بین المللی و ارتباط با صنعت مورد ارزیابی قرار گرفته اند و تنها تفاوت این رتبه بندی با رتبه بندی جهانی این پایگاه در این است که به شاخص های شهرت دانشگاهی وزن کمتری اختصاص داده شده است.
گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی ISC گفت: دانشگاه صنعتی شریف مانند قبل برترین دانشگاه حاضر از ایران در این رتبه بندی است که حائز رتبه 40 شده است. دانشگاه صنعتی اصفهان دیگر دانشگاه جوان ایرانی است که در سال گذشته اولین حضور خود را در این فهرست تجربه کرده است و در سال 2015 با رشد چشمگیر 29 رتبه به جایگاه 63 این فهرست صعود کرده است.
در منطقه خاورمیانه علاوه بر ایران، از ترکیه دانشگاه های سابانجی، بیلکنت و کوچ حضور دارند که به ترتیب رتبه 13، 28 و 51 جدول را کسب کردند.
در این رتبه بندی موسسه پلی تکنیک لوزان سوئیس در سال 2015 توانست دانشگاه علم و صنعت پوهانگ کره جنوبی را که از سال 2012 همواره رتبه نخست جدول را به خود اختصاص داده است پیشی بگیرد و جایگاه نخست این فهرست را از آن خود کند.
دانشگاه علم و صنعت پوهانگ و موسسه پیشرفته علم و فناوری کره جنوبی حائز رتبه های 2 و 3 جدول شده اند.
دانشگاه علم و صنعت چین رتبه 4 و دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور رتبه 5 را به خود اختصاص داده اند.
رتبه های برتر دانشگاه ها حوزه آسیای شرقی نشان می دهد که سلطه بر عرصه علم و دانش جهان در حال حرکت از اروپا و آمریکا به سمت دانشگاه های آسیای شرقی است.
بررسی جدول امتیازات در هر شاخص و مقایسه با میانگین آنها در 10 دانشگاه برتر نشان می دهدکه دانشگاه های ایران در بعد آموزش وضعیت قابل قبولی دارند.
هر چند که با میانگین 10 دانشگاه برتر فاصله زیادی دارند اما در مقایسه با دانشگاههای موجود در خاورمیانه عملکرد مناسبی داشته اند.
همچنین امتیاز کسب شده درمعیار درآمد صنعتی وضعیت دانشگاههای کشور مطلوب و حتی از میانگین 10 دانشگاه برتر جهان نیزامتیاز بالاتری را کسب کرده است.
در حوزه پژوهش و تولیدات علمی نیز ایران وضعیت مناسبی نسبت به دانشگاه های برتر جهان و منطقه دارد اما در بعد استناد که تاثیر و کیفیت پژوهش را نشان می دهد، امتیاز کسب شده در مقایسه با میانگین و نیزسه دانشگاه منطقه کمتر است.
برای داشتن مرجعیت علمی در سطح منطقه و جهان لازم است دانشگاهها توجه ویژه ای را به این شاخص ها معطوف نمایند که لازمه آن ورود دانشگاه های ما در حوزه دانش های نوین و به روز در سطح جهان و ارتباط و تعامل بیشتر با صنعت است.
استفاده مستمر از فرصت های مطالعاتی، برنامه های تحقیقلاتی و صنعتی مشترک با کشورهای مطرح جهان، دعوت از اساتید و پژوهشگران مطرح بین المللی می تواند حرکت رو به رشد ایران را در این مسیر سرعت بخشد.
سیاستگداران علمی کشور باید به امر بین المللی سازی دانشگاه ها توجه ویژه ای داشته باشند و بدون شک توجه به شاخص هایی چون جذب اساتید و دانشجویان بین المللی، برنامه های پژوهشی و صنعتی مشترک و مقالات مشترک با دیگر کشورها می تواند راهگشای موفقیت در بعد بین المللی سازی دانشگاه ها باشد.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.