ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

روز جهانی کارگر در ترکیه به خشونت کشیده شد

جمعه, ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۸:۲۰ ب.ظ
راهپیمایی روز جهانی کارگر در استانبول به درگیری با پلیس کشیده شد و 136 تن از شرکت کنندگان در مراسم بازداشت شدند.



به گزارش ایرنا؛ هزاران تن از مردم استانبول به رغم ممنوعیت اعمال شده از سوی دولت ترکیه، امروز(جمعه) تلاش کردند که وارد میدان مرکزی تقسیم شوند و در سه نقطه این شهر در مناطق بشیکتاش ، نزدیک میدان تقسیم و اوک میدانی با پلیس درگیر شدند.

تظاهرکنندگان در حمایت از روز جهانی، کارگر علیه حزب حاکم و دولت ترکیه شعار دادند که پلیس با ماشینهای آبپاش و گلوله های گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان تلاش کرد.

سلامی آلتین اوک رئیس شهربانی استانبول گفت: تاکنون 136 تن از تظاهرکنندگان بازداشت شده اند.

معترضان در برابر ماشین های آب پاش و صف نیروهای ضد شورش که از بامداد امروز همه دسترسی ها به میدان تقسیم را مسدود کرده بودند، فریاد می زدند: شانه به شانه در برابر فاشیسم می ایستیم.

'احمد داود اوغلو' نخست وزیر ترکیه و استانداری استانبول دیروز اعلام کردند اجازه برگزاری مراسم روز جهانی کارگر در میدان تقسیم استانبول داده نخواهد شد.

صبح امروز پلیس استانبول راههای منتهی به میدان تقسیم را بست و مانع حرکت کشتیها به اسکله ها و تراموا به خیابانهای نزدیک به میدان تقسیم شد.

میدان تقسیم استانبول یادآور تظاهراتهای ضد دولتی در چند دهه اخیر است. مقامات دولت ترکیه نیز برای محو خاطرات اعتراضات مردمی در دو سال گذشته در میدان تقسیم استانبول اعلام کردند که امسال اجازه برگزاری مراسم روز جهانی کارگر را در این میدان نخواهند داد.

در اول ماه مه سال 1977 میلادی زمانی که ترکیه شاهد درگیری های شدید گروه های چپ و راست بود، تظاهرات حدود نیم میلیون نفری کارگران که از شهرهای مختلف به استانبول آمده بودند، در این میدان به خاک و خون کشیده شد که بیش از 30 کشته و نزدیک به 150 زخمی بر جای گذاشت. پلیس در این ماجرا بیش از 500 نفر را بازداشت کرد.


۹۴/۰۲/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">