ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نرمش جدید ترکیه در برابر کردها

پنجشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۷:۳۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: در پی اصلاحات در قانون چاپ و نشر کتاب در ترکیه، چاپ و فروش قرآن کریم و سایر کتب دینی به زبان کردی در ترکیه آزاد شد



به گزارش پایگاه خبری 'حابر آی'، این روزها مشاهده قرآن کریم و کتب اسلامی به زبان کردی در ویترین های کتابفروشی ها در مناطق کردنشین شرق و جنوب شرق ترکیه ممکن شده است.

با اصلاحاتی که در قانون چاپ و نشر کتاب در ترکیه صورت گرفت، مجوز چاپ و فروش کتب دینی به زبان کردی صادر شده و منع قانونی از بین رفته است.

برپایه این گزارش، نویسندگان و مترجمینی که سال ها برای نگارش و ترجمه این کتابها زحمت کشیده بودند اکنون می توانند آثار خود را در ویترین کتابخانه ها ببینند.

پروفسور احمد آغیر آکجا، عضو هیات علمی دانشگاه ماردین در این باره گفت: دوران ممنوع بودن حرف زدن زبان کردی در ترکیه پایان یافته و دانشگاهیان کرد با آزادی می توانند آثار دینی را به زبان کردی ترجمه کرده و در اختیار مردم بگذارند.

وی در مورد ترجمه قرآن کریم به زبان کردی گفت: آزادی به وجود آمده در قانون چاپ و نشر کتاب این امکان را به روحانیان کرد ترکیه داده که این اقدام مقدس و مهم را به انجام برسانند.

آغیر آکجا اضافه کرد: در شهر کرد نشین موش (واقع در جنوب شرق ترکیه) دانشگاهیان کرد پیشتر کتاب بخاری را به نحو احسن به زبان کردی ترجمه کرده اند ولی به دلیل منع قانونی منتشر نشده است که در آینده نزدیک این کتاب نیز وارد بازار خواهد شد.


۹۴/۰۲/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">