ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

پشت کردن قبرس ترک نشین به آنکارا

سه شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: مصصطفی آکینجی نامزد دست چپی و منفرد روز یکشنبه گذشته با کسب بیش از 60 در صد از کل آرا در انتخابات ریاست جمهوری بخش ترک نشین قبرس در مقابل درویش اراوغلو رئیس جمهور سابق این بخش که مناسبات نزدیکی با ترکیه دارد پیروز شد و به عنوان رئیس جمهور جدید بخش ترک نشین انتخاب شد.



جزیره قبرس حدود چهل سال پیش (1974 میلادی) با مداخله نظامی ترکیه به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم شد.

بخش یونانی نشین از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و هم اکنون عضو اتحادیه اروپاست ولی بخش ترک نشین به غیر از ترکیه از سوی هیچ کشوری به رسمیت شناخته نشده است.

هنوز پول ترکیه (لیره ترک) در بخش ترک نشین قبرس رایج است و بخش مهمی از بودجه این بخش را ترکیه تامین می کند.

رابطه بخش ترک نشین قبرس با ترکیه تا دیروز (دوشنبه) به عنوان رابطه فرزند و مادر بود و مقامات رسمی ترکیه از خود به عنوان 'مام میهن' و از بخش ترک نشین قبرس به عنوان 'فرزند وطن' یاد می کردند.

سخنان مصطفی آکینچی رئیس جمهور جدید بخش ترک نشین قبرس مبنی بر لزوم تغییر رابطه مادری و فرزندی بین این بخش و ترکیه با خشم رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه رو به رو شد.

مصطفی آکینجی پس از پیروزی در انتخابات قبرس در اولین نطق خود از رابطه بخش ترک نشین با ترکیه به عنوان دو کشور برادر یاد کرد و گفت: بخش ترک نشین قبرس پس از گذشت چهل سال دیگر کودک نیست و بزرگ شده است و می خواهد روی پای خود بایستد.

آکینچی، سیاستمدار با تجربه به سبب مواضع موافق خود با آشتی و همکاری بین دو بخش ترک نشین و یونانی نشین جزیره قبرس شهرت دارد و گفته می شود که وی خواهان وحدت دوباره قبرس می باشد.

طی چهل سال گذشته به رغم برگزاری بیش از یک صد نشست برای وحدت که رهبران وقت دو بخش قبرس برگزار کرده اند، نتیجه مثبتی از آن حاصل نشده است.

سخنان آکینجی با خشم و غضب رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه رو به رو شد و اردوغان در گفت وگو با خبرنگاران گفت: گویا گوش آکینجی آنچه از دهانش خارج می شود را نمی شنود.

رئیس جمهور ترکیه افزود: ترکیه برای بخش ترک نشین قبرس فداکاریهای زیادی انجام داده و هنوز هم نگاه ترکیه به آن بخش مانند مادری است که می خواهد از فرزند خود مراقبت کند.

رسانه های ترکیه روز سه شنبه درگیری لفظی میان اردوغان و آکینجی را در صدر اخبار خود قرار دادند.

مصطفی آکینجی رئیس جمهور جدید قبرس در پاسخ به سخنان اردوغان، گفت: ما دیگر بزرگ شده ایم و نمی خواهیم که همچنان فرزند باقی بمانیم؛ ما نمی خواهیم که همچنان کودک باشیم، می خواهیم که بزرگ بشویم و روی پای خود بایستیم و ترکیه نیز ما را بشناسد، به رغم اینکه در خاک کوچکی زندگی می کنیم، دوست داریم که خودمان باشیم و ترکیه نیز باید این واقعیت را بپذیرد.

این تحولات در شرایطی صورت می گیرئد که دبیرکل سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در سال های اخیر تلاش زیادی را برای وحدت دو بخش ترک نشین و یونانی نشین قبرس انجام داده اند.

بخش یونانی نشین قبرس نیز از پیروزی مصطفی آکینجی استقبال کرده و آمادگی خود برای وحدت را ابراز داشته است.

مطبوعات و رئیس جمهوری بخش یونانی نشین قبرس دوشنبه گذشته درباره احتمال پیشرفت در روند یکپارچه سازی این جزیره در دریای مدیترانه با انتخاب رئیس جمهور جدید بخش ترک نشین شمال قبرس ابراز امیدواری کردند.

نیکاس آناستاسیادس رئیس جمهوری بخش یونانی نشین قبرس در گفتگو با خبرنگاران گفت: به صورت قطعی، این امیدواری وجود دارد که شاهد یکپارچگی دوباره جزیره قبرس باشیم و انتخاب آکینجی چشم انداز همکاری و صلح را می گشاید.

وی افزود: ما دست خود را برای همکاری دراز کرده ایم، امیدوارم پاسخی وجود داشته باشد تا جزیره شاهد چشم اندازهای امنیتی و رفاه باشد.

سازمان ملل از آکینچی و آناستاسیادس دعوت کرده تا برای ازسرگیری مذاکرات وحدت در اسرع وقت با هم دیدار کنند.

علاوه بر آناستاسیادس، مطبوعات بخش یونانی نشین قبرس نیز از پیروزی مصطفی آکینچی که نماد تبلیغاتی او شاخه زیتون بود، استقبال کردند.

آکینچی که برای پنج سال به این مقام انتخاب شده است، مدتی که آینده جزیره قبرس رقم خواهد خورد.

اکثریت مردم بخش ترک نشین قبرس نیز از حالت 40 ساله نامعلوم خود به ستوه آمده و خواهان تعیین سرنوشت قطعی خود هستند.


۹۴/۰۲/۰۸

نظرات  (۲)

حتما نظر اردوغان این است که از ابتدای تاریخ مردم قبرس ترک بوده اند و باید به مام میهن بپیوندند
نه خیر استاد ابتدا یونان اقدام به کودتا و حمله نظامی کرد سعی ترکیه همواره مبنی بر حفظ حقوق ملت تورک قبرس بوده و تا امروز علاوه بر هزینه های نظامی برای حمایت از برادران مسلمان مان شاهد تزریق سالیانه 1 میلیارد دلار از ترکیه به قبرس تورک بوده ایم و در راستای همین حمایت موقعیت ترکیه در اتحادیه اروپا به خطر افتاده
 
ضمنا تورک های قبرس از اول تورک بودند ولی بر خلاف تورکان ازربایجان مهاجر هستند که این مسئله دلیل بر نقض حقوق انسانی اونها نیست همانطور که انگلیسی ها در امریکا و اریایی ها در ایران پس از مهاجرت صاحب خانه شدند

امیدوارم قبرس شمالی تسلیم فشار های اقتصادی و سیاسی غرب نشه

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">