ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

پیغام مهم رییس جمهور ارمنستان برای ترکیه

پنجشنبه, ۳ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۰۰ ق.ظ

ترکیه آنلاین: سرژ سرکیسیان رییس جمهور ارمنستان روز چهارشنبه اعلام کرد آماده عادی سازی روابط با ترکیه است.


این اظهارات در زمانی است که سرکیسیان دو ماه قبل موافقتنامه صلح با ترکیه را از دستور کار پارلمان خارج و این کشور را سرزنش کرد که فاقد اراده سیاسی لازم برای پایان دادن به صد سال دشمنی بین دو کشور است.
سرکیسیان چند روز قبل از سالروز کشتار ارامنه به دست ترک های عثمانی که عامل اصلی دشمنی و خصومت بین دو کشور تلقی می شود گفت: « هیچ پیش شرطی برای از سرگیری مذاکرات صلح با ترکیه وجود ندارد و اصراری بر این که ترک ها قبول کنند مرتکب نسل کشی شده اند نیست.»

وی در گفتگو با خبرنگاران خارجی افزود: « در نهایت امر باید روابط عادی با ترکیه برقرار کنیم و برقراری این روابط باید بدون پیش شرط صورت گیرد.»

ارمنستان و ترکیه در اکتبر سال 2009 چندین موافقتنامه برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی مرزهای زمینی امضا کردند ولی این موافقتنامه ها در پارلمان های دو کشور تصویب نشد و دو طرف یکدیگر را به تلاش برای بازنویسی متن موافقتنامه و وضع شرط های جدید متهم کردند.

نهایی شدن موافقتنامه بین ترکیه و ارمنستان می تواند دستاوردهای اقتصادی زیادی برای این کشور داشته باشد و قابلیت ها و شرایط ترکیه را برای عضویت در اتحادیه اروپا افزایش دهد و باعث تقویت نفوذ آن در منطقه راهبردی قفقاز شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ایروان، کشور مسلمان نشین ترکیه قبول دارد که شمار زیادی از ارمنی های مسیحی در جریان جنگ جهانی اول کشته شده اند ولی اظهارات مقامات ارمنستان را مبنی بر این که بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر جان خود را از دست داده اند و این یک نسل کشی است رد می کند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">