ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: احمد داوداوغلو نخست وزیر ترکیه در آستانه برگزاری مراسم یکصدمین سال کشتار در سال 1915 میلادی در قلمروی عثمانی، اعلام کرد ترکیه یاد ارامنه کشته شده را گرامی داشته و خود را در غم فرزندان و نوادگان این رویداد تلخ تاریخی شریک می داند.



به گزارش ایرنا، این در حالی است که دولت ترکیه به شدت با تعریف نسل کشی از وقایع 1915 مخالفت و تاکید دارد که هیچگاه در مقابل فشارهای خارجی برای پذیرفتن نسل کشی تن در نخواهد داد.

اظهارات داوداوغلو به دنبال سخنان اخیر رهبر کاتولیک های جهان که از کشتار ارامنه به عنوان اولین رویداد نسل کشی در قرن بیستم یاد کرده و دستگاه دیپلماسی ترکیه در تکاپوی شدیدی برای جلوگیری از اظهار نظر رهبران کشورهای غربی در استفاده از واژه نسل کشی در مورد ارامنه می باشد، تلاشی برای تبیین نقطه نظرهای آنکارا در برخورد با ادعاهای نسل کشی ارزیابی می شود.

رجب طیب اردوغان نیز سال گذشته که در مقام نخست وزیری ترکیه بود، در آستانه سالروز کشتار ارامنه در سال 1915 میلادی پیام تسلیتی را خطاب به بازماندگان ارامنه کشته شده در اواخر دوران امپراطوری عثمانی فرستاده بود.

در این اطلاعیه که به نام داوداوغلو منتشر شد، آمده است: ما یاد ارامنه معصومی که در وقایع 1915 میلادی جان خودرا از دست داده اند، به نیکی یاد کرده و به بازماندگان آنها تسلیت می گوئیم.

او گفت: در کلیسای ارامنه استانبول در 24 آوریل ( پنجشنبه ) مراسمی مذهبی در گرامیداشت یاد ارامنه کشته شده برگزار خواهد شد.

نخست وزیر ترکیه با اشاره به اینکه در اواخر امپراطوری عثمانی رویدادهای تلخی برای شهروندان عثمانی از قوم و دین متفاوت که همواره در صلح و دوستی در کنار هم زیسته بودند، اتفاق افتاد، گفت: ما به عنوان نوادگان ملت هایی شرایط جنگ جهانی اول را درک کرده و یاد ارامنه عثمانی را که در آن دوره جان خودرا از دست دادند، گرامی داشته پاسداری از میراث تاریخی و فرهنگی ارامنه عثمانی را وظیفه خود می دانیم.

این اولین باری است که از گرامیداشت یاد ارامنه کشته شده در وقایع 1915 میلادی در ترکیه سخن به میان می آید.

داوداوغلو با اشاره به پیام 24 آوریل سال گذشته اردوغان که در آن ضمن تسلیت به ارامنه خواستار برگزاری آئین مشترک توسط ترکیه و ارمنستان در خصوص ارامنه عثمانی شده بود، گفت: نباید اجازه داد تاریخ آلت دست سیاست شود.

بلند آرینچ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت آنکارا نیز دوشنبه شب به دنبال نشست هیات دولت که به ریاست اردوغان در کاخ ریاست جمهوری ترکیه برگزار شد، به خبرنگاران گفت: ما هیچگاه آگاهانه و به قصد خیانت و نسل کشی نکردیم. کسانی که در دنیا دست به نسل کشی زده اند، بر همگان روشن است. وقایع 1915 شامل تعریفی که سازمان ملل از نسل کشی دارد، نیست. ما به خود یقین داریم و به تمام دنیا نیز می گوئیم که در این مرز و بوم نسل کشی رخ نداده است.

او با اشاره به همدلی و همفکری همه احزاب سیاسی در ترکیه به استثنای حزب دمکراتیک خلق ها ( HDP ) این را یک مساله ملی تلقی کرد و گفت: احزاب حاکم آک، حرکت ملی و جمهوریخواه خلق با صدور بیانیه مشترکی در مقابل ادعاهای نسل کشی ایستاده اند.

حزب HDP که حزب مخالف نزدیک به پ.ک.ک است، به مجلس ترکیه پیشنهاد کرده که ترکیه باید نسل کشی را به پذیرد.

اردوغان نیز با تاکید بر اینکه کشورش هیچگاه تسلیم فشارهای خارجی در خصوص نسل کشی ارامنه نخواهد شد، گفته است: نادیده گرفته شدن زندگی 100 هزار ارمنی در ترکیه بی عدالتی است .

اردوغان بار دیگر از سخنان پاپ فرانسیس رهبر کاتولیکها جهان که هفته گذشته از کشتار ارامنه در این کشور به عنوان نسل کشی یاد کرده بود، انتقاد کرد و افزود: این اتهام ناروایی به ملت ترکیه است.

او به تصمیم پارلمان اروپا که از ترکیه خواسته است، نسل کشی ارامنه را به پذیرد نیز اعتراض کرد و گفت: پذیرش چنین چیزی ممکن نیست.

اردوغان شمار شهروندان ارمنی در ترکیه را 40 هزار نفر اعلام کرد و افزود: با احتساب شمار ارمنی هایی که از ارمنستان به کشور ما عزیمت کرده اند ، شمار ارامنه در ترکیه به 100 هزار نفر می رسد.

ترکیه همزمان از دولت ارمنستان و ارامنه جهان خواسته تا مدارک تاریخی خود را به 'کمیته بررسی واقعیات تاریخی' که تشکیل خواهد شد، واگذار کنند تا آنها در خصوص ادعاهای کشتار و یا نسل کشی ارامنه تحقیق کنند و ترکیه نیز نتیجه این تحقیق را خواهد پذیرفت.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">