ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

خط و نشان کردها ؛ نمیگذاریم اردوغان سلطان شود

سه شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: حزب کردی دموکراتیک خلق ترکیه روز سه شنبه اعلام کرد که در صورت ورود به مجلس مانع جاه طلبی های رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور و تبدیل وی به سلطان خواهد شد.



خانم فیگن یوکسک داغ و صلاح الدین دمیر تاش رهبران حزب کردی دموکراتیک مردمان در سخنانی در نشست امروز(سه شنبه) این حزب که از شبکه های تلویزیونی ترکیه به طور زنده پخش شد این قول را به مردم ترکیه دادند.
 
فیگن یوکسک داغ در تشریح بیانیه انتخاباتی حزب متبوع خود، برنامه های حزب دموکراتیک مردمان پس از انتخابات 17عمومی خردادماه آینده ترکیه را با تاکید بر تدوین یک قانون اساسی دموکراتیک و جلوگیری از تحقق طرح اردوغان برای گذر از نظام پارلمانی به سیستم ریاستی عنوان کرد.



وی وعده داد که ترس از قدرت را در ترکیه از بین خواهند برد و به کابوس مردم از احتمال سلطان شدن رجب طیب اردوغان پایان می دهند.
 
یوکسک داغ از مردم ترکیه خواست برای تحقق خواسته هایشان با آرای خود نمایندگان حزب یاد شده را به مجلس وارد کنند.
 
صلاح الدین دمیرتاش از رهبران حزب دموکراتیک مردمان ترکیه نیز گفت: ترس از حکومت اردوغان را از بین خواهیم برد، ما ترکیه نوین را فقط می توانیم از راه تغییرات ریشه ای بسازیم .
 
وی افزود: در قانون اساسی ما چیزی به نام نظام ریاستی وجود ندارد .
 
بر اساس آخرین نظرسنجی ها، اگر حزب دموکراتیک مردمان ترکیه بتواند در انتخابات بیش از 10 درصد کل آرا را به دست آورد، شمار کرسی های حزب حاکم برای تغییر قانون اساسی و گذر به نظام ریاستی کفاف نخواهد داد.
 
بر اساس این گزارش، حزب حاکم ترکیه با بلند پروازی قصد دارد دو سوم کرسی های پارلمان ( 367 از 550 کرسی ) را به خود اختصاص دهد تا قانون اساسی را با هدف عمل به اهداف اردوغان تغییر دهد.
 
احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه روز چهارشنبه گذشته مهم ترین هدف انتخاباتی این حزب را گذار از نظام پارلمانی به نظام ریاستی عنوان کرد. 
 
حزب حاکم در حالی گذار به نظام ریاستی را در برنامه تبلیغاتی خود قرار داده است که احزاب مخالف و بسیاری از نهادهای مدنی این کشور با ادعای تک گرایی و هدف اردوغان رییس جمهوری برای تمرکز دادن قدرت در دست خود با تغییر نظام سیاسی در این کشور، به شدت مخالفت می کنند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">