ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: کاهش ارزش لیر ترکیه در مقابل دلار، بر صادرات این کشور تاثیر منفی داشته، بطوریکه در سه ماهه نخست سالجاری صادرات ترکیه حدود هفت درصد افت کرده است.


به گزارش ایرنا، ارزش لیرترک در یک سال گذشته به ویژه در سالجاری میلادی در قبال دلار کاهش مداومی داشته است .

در یک سال گذشته ارزش لیرترک در قبال دلار 27 درصد و فقط در سال جاری میلادی در حدود 17 درصد افت کرده است. این درحالی است که ارزش پول ملی کشورهای برزیل، چین، هندوستان و آرژانتین در حدود پنج درصد در مقابل دلار افت داشته است.

افت شدید ارزش لیرترک را برخی از کارشناسان اقتصادی، یک عملیات تضعیف پولی جدی در ترکیه ارزیابی کرده و تحلیل می کنند که کاهش ارزش لیرترک ناشی از التهابات سیاسی و اقتصادی در آستانه انتخابات عمومی حساس این کشور است که خرداد ماه آینده برگزار می شود.

بررسی داده های مجمع صادرکنندگان ترکیه موسوم به 'تیم' حاکی است که صادرات این کشور فقط در ماه گذشته میلادی با 13.4 درصد افت نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده است. این افت در سه ماهه نخست سالجاری در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته به 6.8 درصد رسیده است.

در ماه مارس (اسفند / فروردین) صادرات ترکیه به آلمان به عنوان بزرگترین شریک تجاری این کشور، 18.7 درصد کاهش یافته است .

بر اساس دادهای تیم، در سه ماهه نخست سالجاری صادرات ترکیه به 35 میلیارد و 816 میلیون دلار و در 12 ماهه منتهی به ماه مارس نیز به 153 میلیارد و 309 میلیون دلار رسید.

بررسی های این نهاد صنفی نشان می دهد که تغییر 21.5 درصدی نرخ برابری دلار و یورو در یک سال منتهی به ماه مارس، مهمترین عامل در افت صادرات ترکیه در این دوره بوده است. تاثیر پذیری صادرات ترکیه از تغییرات برابری نرخ ارز در این دوره 1.3 میلیارد دلار محاسبه شده است.

به رغم این، افزایش صادرات ترکیه به منطقه یورو به عنوان مهمترین شریک تجاری این کشور را به فال نیک گرفته و ابراز امیدواری شده که در دوره پیش رو به بهبود نسبی اوضاع در این منطقه، صادرات ترکیه به منطقه یورو شاهد رشد پویاتری باشد.

محمد بیوک اکشی رییس تیم با صدور اطلاعیه ای که در تارنمای رسمی مجمع صادرکنندگان ترکیه منتشر شد، با اشاره به اینکه در سه ماهه نخست سالجاری میلادی تجارت جهانی بین چهار تا پنج درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته افت داشته، گفت: در واقع صادرات ترکیه به اتحادیه اروپا از جنس یورو افزایش داشته ، ولی در تبدیل آن به دلار کاهش نشان می دهد.

به رغم این، تحولات حاکی از آن است که صادرات ترکیه در سالجاری به روند روبه کاهش خود ادامه خواهد داد.

پروفسور سیف الدین ارول رییس مرکز پژوهشهای اقتصادی و اجتماعی در دانشگاه بافچه شهر استانبول نیز گفت : در دوره 2014 – 1980 میلادی، میانگین رشد سالانه صادرات ترکیه 12.5 درصد بود که در سال گذشته برای نخستین بار به 3.8 درصد افت کرد.

به گفته او در دو سال اخیر با بهبود نسبی اقتصاد اتحادیه اروپا، صادرات ترکیه به این اتحادیه از 59 میلیارد دلار به 68 میلیارد دلار رسید، ولی مشکلات اقتصادی در ترکیه ادامه دارد.

او تاکید دارد که ترکیه به اندازه مطلوب نمی تواند کالاهای با فناوری جدید تولید کند و چشم انداز آن نیز روشن نیست. از سوی دیگر تحولات در جغرافیای ترکیه نیز در ارتباط با سیاست خارجی این کشور منفی است و این بازار صادراتی ترکیه را تحت تاثیر جدی قرار می دهد. روسیه و اوکراین، عراق و سوریه، مصر و لیبی از مهمترین بازارهای منطقه ای ترکیه هستند.

روسیه پس از آلمان بزرگترین شریک تجاری ترکیه است. حجم تجارت دو کشور در حدود 35 میلیارد دلار در سال است و هدف 100 میلیارد دلاری برای دوره میان مدت مطرح است، ولی در دوره اخیر همسو با افت جدی قیمت های انرژی، تحریم های غرب علیه روسیه بر سر بحران اوکراین، موجب کاهش جدی فعالیتهای اقتصادی در آن کشور شده و این ترکیه را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">