ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

جشنواره فیلم استانبول به جنجال کشیده شد

سه شنبه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۹:۵۳ ب.ظ
 ترکیه آنلاین: سازندگان ۲۲ فیلم حاضر در جشنواره فیلم استانبول در اعتراض به حذف یک فیلم مستند، از شرکت در سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول انصراف دادند.



به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از عدم نمایش مستندی با موضوع شبه نظامیان کُرد در جشنواره فیلم استانبول، تعدادی از کارگردانان در اعتراض به این سانسور فیلم‌های خود را از جشنواره بیرون کشیدند که این امر موجب لغو بخش رقابتی و مراسم اختتامیه این رویداد سینمایی شد.

تهیه‌کنندگان این فیلم‌ها و گروه دیگری از فیلم‌سازان در ترکیه با انتشار بیانیه‌ای، ضمن متهم کردن برگزارکنندگان این جشنواره به سانسور اعلام کردند تا زمانی که فیلم مستند «شمال» به نمایش گذاشته نشود، به این جشنواره بازنخواهند گشت.

در واکنش به این اقدام، مسئولان برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم استانبول با برگزاری یک کنفرانس خبری در صبح دوشنبه، از لغو رقابت‌ها در بخش‌های سینمای داخلی، بین‌المللی و فیلم مستند و همین طور مراسم اختتامیه فستیوال خبر دادند.

جشنواره فیلم استانبول از 10 روز پیش آغاز به کار کرده بود و 49 فیلم داخلی و خارجی در بخش های پنج‌گانه آن رقابت می‌کردند.

فیلم مستند «شمال» به کارگردانی «چایان دمیرل» و «طغرل ماویوغلو» در اردوگاه‌های شبه نظامیان حزب کارگران کردستان فیلمبرداری شده است. این فیلم مستند قرار بود یکشنبه اکران شود، اما برگزارکنندگان جشنواره به خاطر عدم صدور مجوز نمایش تجاری این فیلم از اکران آن جلوگیری کردند.

پیش از این، دریافت این مجوز تنها برای نمایش عمومی فیلم در سینماها ضرورت داشت اما از ابتدای امسال این مجوز برای هر گونه اکران فیلم الزامی شده است.

برگزارکنندگان جشنواره فیلم استانبول معتقدند دریافت مجوز نمایش تجاری از نظر آنها برای شرکت در رقابت های این جشنواره ضروری نیست. به گفته آنها اداره کل سینمای وزارت فرهنگ و جهانگردی ترکیه در آخرین لحظات با هشدار به دبیرخانه جشنواره مانع از پخش این فیلم شده است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">