درآمد ایران از ترانزیت کامیون های ترکیه
جمعه, ۲۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۴:۱۵ ب.ظ
ترکیه آنلاین: اواخر سال گذشته بود که جدال ترانزیتی ایران و ترکیه به بیشترین حد خود رسید؛ کامیونهای ایرانی و ترک در پشت مرزها معطل مانده و صف این کامیونها حتی تا کیلومترها پشت مرز امتداد پیدا کرد.
به گزارش جهان صنعت، اختلافات تا جایی ادامه پیدا کرد که ایران تصمیم گرفت باک کامیون ترکها را پلمب کند و این اقدام در اولین روز اجرا مشکلات بسیاری را به وجود آورد سرانجام پس از کش و قوسهای فراوان و آمدن هیاتی از حملونقلیهای ترک به ایران توافقاتی حاصل شد که این توافقات هم چنگی به دل نمیزند زیرا صف کامیونهای ترک به دلیل پلمب باک که طی توافقات حاصله صورت گرفت باز هم مرز را از حالت عادی خارج کرده است.
حال پس از این جریانات، اتفاق جدیدی رخ داده و ترکیه به دلیل عدم توافق با مصر قرار است از مسیر ایران برای ترانزیت کالاهای خود استفاده کند زیرا این مسیر میتواند هزینه ترانزیت ترکیه را تا 50 درصد کاهش دهد.رییس اتحادیه ترابری بینالمللی ترکیه در این خصوص اعلام کرد که کامیونهای ترک با عدم تمدید توافق ترکیه و مصر برای استفاده از مسیر ترانزیتی این کشور از 23 آوریل از مسیر ترانزیتی ایران برای رسیدن به کشورهای عربی استفاده میکنند.
مقامات مصر اعلام کردند که توافق ترکیه و مصر که شرکتهای ترکیهای را قادر میکرد با استفاده از کشتیهای مخصوص حمل محمولههای چرخدار به بندر الکساندریا و پس از آن از طریق جاده به کشورهای عربی دسترسی پیدا کنند، تمدید نخواهند کرد و این رویداد شرکتهای لجستیکی ترکیه را مجبور کرد تا مسیرهای جایگزینی بیابند.
سنر توضیح داد: ما در حال کار روی دو راهحل هستیم. جایگزین نخست، انتقال کامیونهای ترک به وسیله کشتی «رول آن» از طریق کانال سوئز بدون استفاده از مسیر خشکی مصر است و دومین جایگزین، مسیر ترانزیتی جدید ایران که حمل با کشتی «رول آن» را شامل میشود و انتظار میرود که هزینهها با این مسیر به نصف کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: جایگزین نخست حدود هزار دلار گرانتر از مسیر کنونی هزینه دارد اما زمان سفر به میزان قابل توجهی کمتر است که انتقالدهندگان را قادر میکند تا محمولههای خود را با انواع کالاها متنوع کنند.
با این حال ترکیه نمیخواهد تلاشهای خود را تنها بر یک مسیر متمرکز کند زیرا سنر در این خصوص اعلام کرد: مسیر ایران که از پایانه گمرکی گوربولاک ترکیه در مرز ایران میگذرد و به بندر بوشهر میرسد و سپس با استفاده از کشتی رول آن به بنادر کشورهای عربی میرسد، جایگزین دوم و ارزانتر است. این مسیر، رقابتپذیری شرکتهای لجستیکی ترکیه را به سطح پیش از بحران سوریه تقویت خواهد کرد.
سنر تصریح کرد، ما توافق کردهایم که از مسیر ترانزیتی ایران عبور کنیم. ما هزینهای بیشتر به آنها نمیپردازیم. مسیر به سمت بندر بوشهر ایران و عبور از قطر و دبی از طریق کشتی رولآن راهحلی است که هزینهها را نصف میکند و مذاکرات در این زمینه را آغاز کردهایم.
در حقیقت، تاکنون هیچ مانعی برای استفاده از این مسیر وجود ندارد. ما تنها مذاکره میکنیم تا ظرفیت این مسیر را با اقداماتی نظیر افزایش کشتیهای رولآن تقویت کنیم، حتی اکنون کامیونهای ما از این مسیر استفاده میکنند.
به گزارش جهان صنعت، اختلافات تا جایی ادامه پیدا کرد که ایران تصمیم گرفت باک کامیون ترکها را پلمب کند و این اقدام در اولین روز اجرا مشکلات بسیاری را به وجود آورد سرانجام پس از کش و قوسهای فراوان و آمدن هیاتی از حملونقلیهای ترک به ایران توافقاتی حاصل شد که این توافقات هم چنگی به دل نمیزند زیرا صف کامیونهای ترک به دلیل پلمب باک که طی توافقات حاصله صورت گرفت باز هم مرز را از حالت عادی خارج کرده است.
حال پس از این جریانات، اتفاق جدیدی رخ داده و ترکیه به دلیل عدم توافق با مصر قرار است از مسیر ایران برای ترانزیت کالاهای خود استفاده کند زیرا این مسیر میتواند هزینه ترانزیت ترکیه را تا 50 درصد کاهش دهد.رییس اتحادیه ترابری بینالمللی ترکیه در این خصوص اعلام کرد که کامیونهای ترک با عدم تمدید توافق ترکیه و مصر برای استفاده از مسیر ترانزیتی این کشور از 23 آوریل از مسیر ترانزیتی ایران برای رسیدن به کشورهای عربی استفاده میکنند.
مقامات مصر اعلام کردند که توافق ترکیه و مصر که شرکتهای ترکیهای را قادر میکرد با استفاده از کشتیهای مخصوص حمل محمولههای چرخدار به بندر الکساندریا و پس از آن از طریق جاده به کشورهای عربی دسترسی پیدا کنند، تمدید نخواهند کرد و این رویداد شرکتهای لجستیکی ترکیه را مجبور کرد تا مسیرهای جایگزینی بیابند.
سنر توضیح داد: ما در حال کار روی دو راهحل هستیم. جایگزین نخست، انتقال کامیونهای ترک به وسیله کشتی «رول آن» از طریق کانال سوئز بدون استفاده از مسیر خشکی مصر است و دومین جایگزین، مسیر ترانزیتی جدید ایران که حمل با کشتی «رول آن» را شامل میشود و انتظار میرود که هزینهها با این مسیر به نصف کاهش یابد.
وی خاطرنشان کرد: جایگزین نخست حدود هزار دلار گرانتر از مسیر کنونی هزینه دارد اما زمان سفر به میزان قابل توجهی کمتر است که انتقالدهندگان را قادر میکند تا محمولههای خود را با انواع کالاها متنوع کنند.
با این حال ترکیه نمیخواهد تلاشهای خود را تنها بر یک مسیر متمرکز کند زیرا سنر در این خصوص اعلام کرد: مسیر ایران که از پایانه گمرکی گوربولاک ترکیه در مرز ایران میگذرد و به بندر بوشهر میرسد و سپس با استفاده از کشتی رول آن به بنادر کشورهای عربی میرسد، جایگزین دوم و ارزانتر است. این مسیر، رقابتپذیری شرکتهای لجستیکی ترکیه را به سطح پیش از بحران سوریه تقویت خواهد کرد.
سنر تصریح کرد، ما توافق کردهایم که از مسیر ترانزیتی ایران عبور کنیم. ما هزینهای بیشتر به آنها نمیپردازیم. مسیر به سمت بندر بوشهر ایران و عبور از قطر و دبی از طریق کشتی رولآن راهحلی است که هزینهها را نصف میکند و مذاکرات در این زمینه را آغاز کردهایم.
در حقیقت، تاکنون هیچ مانعی برای استفاده از این مسیر وجود ندارد. ما تنها مذاکره میکنیم تا ظرفیت این مسیر را با اقداماتی نظیر افزایش کشتیهای رولآن تقویت کنیم، حتی اکنون کامیونهای ما از این مسیر استفاده میکنند.
۹۴/۰۱/۲۱
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.