ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: معاون نخست وزیر ترکیه گفت : ترکیه شریک مناسبی در تامین امنیت اسرائیل خواهد بود.




به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه طرف چاپ ترکیه ، بلند آرینچ معاون نخست وزیر و سخنگوی دولت ترکیه در مصاحبه با کانال 2 تلویزیون اسرائیل در پاسخ به سوالی درباره اظهارات شدید اللحن رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره اسرائیل گفت : صرف نظر از برخی دیدگاه های شخصی رئیس جمهور ترکیه ، انتخاب ترکیه به عنوان شریک تامین امنیت اسرائیل انتخاب بسیار صحیحی خواهد بود.

معاون نخست وزیر ترکیه با تاکید بر اینکه واکنش های مردم ترکیه به طور کلی متوجه مردم اسرائیل نبوده و متوجه حکومت اسرائیل بوده است ، گفت : یهودی ستیزی هیچگاه در ترکیه زمینه مناسبی نیافت. ما به این موضوع افتخار می کنیم. شما در ترکیه هیچ فردی را نمی یابید که یهودی ستیز باشد و یا ضدیتی با دین یهود به عنوان یک دین داشته باشد ، نمی یابید.



آرینچ گفت : به طور کلی مردم ترکیه به اقدامات دولت اسرائیل واکنش شدید نشان می دهند اما واکنش آنان متوجه یهودی ها نیست. ما در این واکنش ها نیز همواره خود را به حق می دانیم.
سخنگوی دولت ترکیه در پاسخ به این سوال که آیا پیروزی نتانیاهو و حزب لیکود را در انتخابات تبریک خواهید گفت ؟ تاکید کرد ، بی تردید این موضوع برای آنان یک موفقیت است اما اظهارات مثبت و یا منفی ترکیه را در این باره صحیح نمی دانم.

وی گفت : ما تحولات مرتبط با سیاست داخلی کشورها را به مردم آن کشورها واگذار می کنیم اما ما مایلیم که درباره آغاز مذاکرات صلح با اراده سیاسی برای دستیابی به صلح پایدار امیدوار باشیم. ما امیدواریم درباره مسئله فلسطین ، غزه و دستیابی به راه حل فراگیر در خاورمیانه ، شاهد اندیشه ها و سخنان مثبت تر نتانیاهو باشیم.

آرینچ در پاسخ به این سوال که آیا دولت ترکیه پس از انتخاب دوباره نتانیاهو از وی انتظاراتی دارد؟ گفت : ما امیدواریم وی اراده سیاسی کابینه خود را برای پایان دادن به اختلاف فلسطین و اسرائیل به صورت قاطع اعلام کند.

وی گفت :‌ اگر نتانیاهو مایل است برای اعتماد سازی و عادی سازی روابط با ترکیه یک ژست سیاسی نشان دهد ، باید اراده قاطع خود را برای برقراری صلح اعلام کند.

آرینچ با تاکید بر ضرورت پایان دادن به محاصره غزه و فلسطین ، تاکید کرد « تامین امنیت پایدار اسرائیل منوط به برقراری صلح در خاورمیانه است. انتخاب ترکیه به عنوان شریک خوبی در این زمینه به نظر ما انتخاب بسیار صحیحی خواهد بود».

وی در پاسخ به سوالی درباره بازداشت روزنامه نگاران در ترکیه گفت : بازداشت روزنامه نگاران را به علت فعالیت های صنفی آنان قابل قبول نمی دانم اما چنانچه روزنامه نگاری به علت عضویت در گروه تروریستی محکوم به زندان شود نباید این گونه وانمود کرد که وی به علت فعالیت های روزنامه نگاری روانه زندان شده است.

۹۴/۰۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">