ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: یکی از کانال های کردی ترکیه به نام Gün TV، که 13 سال است در دیاربکر برنامه های خود را به زبان کردی پخش می کند از 6 آوریل 2015 (17 فروردین 1394) برنامه های خود را در تمام کشور ترکیه به زبان کردی پخش خواهد کرد.



به گزارش کردپرس به نقل از Kurdistan24، یکی از کانال های کردی ترکیه به نام Gün TV، که 13 سال است در دیاربکر و شهرستان های آن استان برنامه های خود را تماما به زبان کردی پخش می کند از 6 آوریل 2015 (17 فروردین 1394) برنامه های خود را در تمام کشور ترکیه به زبان کردی پخش خواهد کرد.

این تلویزیون که در سال 2002 میلادی تاسیس شده  اولین تلویزیون کردی در ترکیه بود که از مرکز دیاربکر برنامه های خود را پخش می کند. این کانال تلویزیونی در 20 نوامبر 2003 به دلیل پخش خبری در مورد مدیریت های محلی در ترکیه و در سال 2004 به دلیل حضور "عثمان بایدمیر" رئیس وقت شهرداری کلانشهر دیاربکر در این تلویزیون و سخنرانی به زبان کُردی، شورای عالی تلویزیون و رادیوی ترکیه 1 ماه برنامه های آن را به صورت موقت قطع کرد.

 در 23 مارس 2004 این تلویزیون برای اخذ مجوز رسمی جهت پخش برنامه های کردی از شورای عالی تلویزیون و رادیو ترکیه اقدام کرد ولی این درخواست به مدت 2 سال بدون جواب نگه داشته شد تا بلاخره در 23 مارس 2006 با اخذ مجوز رسمی اولین برنامه تلویزیونی خود به زبانی غیر از زبان ترکی را پخش کرد.

این شبکه در مرحله اول برنامه های کردی خود را 4 ساعت در روز اختصاص داده بود، اما از سال 2006 رفته رفته برنامه های کردی خود را افزایش داده است و اکنون به مانند تلویزیون TRT Kurdi به صورت 24 ساعته برنامه های خود را به زبان کردی پخش می کند.

لازم به ذکر است، این تلویزیون در استان دیاربکر دارای مخاطب قابل توجهی از کردهای این استان است.

 
۹۴/۰۱/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">