ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: تفاهم سیاسی ایران و پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان بر سر ادامه برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران، بازتاب گسترده ای در رسانه های ترکیه دارد.



به گزارش ایرنا، رسانه های ترکیه که از دیشب لحظه به لحظه به پایان رسیدن مذاکرات فشرده و سخت تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در لوزان را به صورت خبر فوری مخابره می کردند، به دنبال قرائت بیانیه مشترک توسط جواد ظریف و موگرینی، این تفاهم را به عنوان تحولی تاریخی منعکس کردند.

رسانه های اجتماعی ترکیه نیز از ساعات عصر روز گذشته با پیامک های روزنامه نگاران و فعالان سیاسی ترکیه در داخل و خارج پر از خبرهای مربوط به خاتمه یافتن موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای بود.

آنچه که در نگاه اول در بررسی سرخط اخبار رسانه های ترکیه جلب توجه می کند، باور تحلیل گران این کشور به تقویت بیش از پیش موقعیت سیاسی ایران در جهان و شروع فصل جدیدی در خاورمیانه با توافق ایران و غرب می باشد.

روزنامه جمهوریت در شماره روز جمعه خود با تاکید بر تاریخی بودن تفاهم سیاسی ایران و غرب نوشته است، این تفاهم خشم اسراییل را برآورد وچنانچه انتظار می رفت واکنش نشان داد و مدعی شد برای اسراییل گزینه نظامی همچنان روی میز است.

شبکه خبری بلومبرگ اچ تی نیز با عنوان اینکه تحریم ها علیه ایران لغو می شود، گزارش داد بازار بزرگ ایران در راه ادغام با اقتصاد جهانی است و توافق ایران و غرب بسیاری از معادلات سیاسی و اقتصادی در جهان را تغییر می دهد.

تحلیل گران در این شبکه خبری اقتصادی با تاکید بر مقاومت سرسختانه ایران در قبال تحریم های فلج کننده غرب تاکید کردند اکنون با این توافق تاریخی بایستی راه های قانونی پیوستن ایران به اقتصاد جهانی هموار شود.

پروفسور ایلتر توران استاد روابط بین المللی در گفت و گو با این شبکه خبری تاکید کرد: آمریکا و اروپا اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به بهبود روابط با ایران را احساس می کنند.

او با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در این رویکرد غرب را می توان گمانه زنی کرد که یکی از آنها می تواند تلاش غرب برای تحت فشار قرار دادن روسیه با کشیدن ایران به سمت غرب باشد.

توران با تاکید بر حایز اهمیت بودن حمایت افکار عمومی آمریکا از حصول توافق هسته ای با ایران اضافه کرد: این حمایت دست باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در لغو آن بخش از تحریم ها علیه ایران که در انحصار کنگره آمریکا می باشد، را باز گذاشته است.

او در بخش دیگری از تحلیل خود با اشاره به اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه علیه ایران در خصوص یمن گفت: با این تفاهم تاریخی، سنگینی ترکیه در معادلات منطقه ای در نزد غرب کاهش می یابد واین ترکیه را به آرایش های جدید سوق می دهد.

در میزگرد دیگری که در شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه برگزار شد، دکتر محمد شاهین استاد روابط بین المللی با حایز اهمیت خواندن این تفاهم از نظر سیاست بین المللی گفت: غرب از طرفی در برنامه هسته ای با ایران به توافق می رسد و از طرفی از طریق عملیات طوفان قاطعیت در یمن می خواهد چالش متفاوتی را پیش روی ایران بگذارد.

سی ان ان ترک نیز گزارش داد توافق هسته ای ایران با غرب، اسراییل را به خشم آورد.

این شبکه خبری با تاریخی قلمداد کردن تفاهم سیاسی ایران و غرب در سایه تیم بسیار ماهر دیپلماسی ایران تاکید کرد چارچوب قرارداد سیاسی ایران وغرب با بیانیه مشترک دیشب روشن شد وقرار است تا پایان ماه ژوئن قرارداد نهایی شده و با قطعنامه ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل، کلیه تحریم ها علیه ایران برداشته شود.

این شبکه خبری گزارش داد که اتحادیه اروپا تحریم های یکجانبه علیه ایران را بر می دارد. اما آمریکا می خواهد با راستی آزمایی توافق هسته ای تحریم ها را بردارد.

تحلیل گر این شبکه خبر با اشاره به نفوذ گسترده ایران در منطقه وسیعی از کشورهای منطقه تاکید کرد اکنون با این توافق تاریخی، نفوذ ایران در منطقه بیش از پیش گسترش خواهد یافت و این ترکیه را در روابط خود به ویژه با کشورهای عراق و سوریه در تنگنا قرار خواهد داد.

کنعان چامورجو ایرانشناس و کارشناس امور خاورمیانه نیز در تحلیلی از تفاهم سیاسی ایران وغرب نوشته است: پیروزی بزرگ ایران در لوزان شایان تقدیر است. ترکیه بایستی دست آوردهای این تفاهم بزرک و بازتاب و تاثیرات آن بر سیاست بین المللی خودرا به خوبی تحلیل کند.

او با انتقاد از اظهارات اخیر اردوغان علیه ایران در خصوص تحولات یمن نوشت: چنین دیده می شود که ایران از اول ماه جولای پیش روی اقتصاد منطقه خواهد شد. در چنین شرایطی آنکارا چگونه خواهد توانست راه تلافی این رویکرد ناسنجیده در قبال تهران را پیدا کند.

تی.آر.تی شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه نیز با تاریخی قلمداد کردن تفاهم ایران و غرب گزارش داد اوباما تاکید کرده است توافق نه بر اعتماد به ایران بلکه بر راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران استوار است.

این شبکه خبری تاکید کرد که همزمان با این توافق تاریخی نرخ نفت در بازارهای جهانی رو به کاهش گذاشت.

این شبکه خبری با اشاره به اینکه استقبال پرشوری از جواد ظریف در فرودگاه تهران بعمل آمد افزود: مردم ایران به دنبال این تفاهم به خیابانها ریخته و این تفاهم تاریخی را جشن گرفتند.

این شبکه خبری افزود: در تظاهرات مردم ایران ظریف را با دکتر مصدق مقایسه شده است.




تیتر وب سایت ینی شافاک : تفاهم ایران با آمریکا





تیتر وب سایت تی ار تی




تیتر وب سایت دوغرو هابر



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">