ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

متهمان طرح کودتای پتک آهنین تبرئه شدند

چهارشنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۴، ۰۴:۴۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: دادگاهی در استانبول حکم تبرئه 236 متهم پرونده طرح کودتای نظامی موسوم به پتک آهنین را که گفته میشد 12 سال پیش به منظور سرنگونی دولت وقت ترکیه (اردوغان) طراحی شده بود ، صادر کرد.




به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه زمان چاپ ترکیه ، 236 متهم این پرونده پیشتر در دادگاهی در استانبول محاکمه شدند و دادگاه آنان را مجرم شناخت اما پس از آنکه دادگاه قانون اساسی با بررسی شکایت متهمان اعلام کرد ، حقوق این افراد در روند محاکمه نقض شده و آنان به صورت عادلانه محاکمه نشده اند ، شعبه 4 دادگاه جرائم جنایی استانبول بار دیگر پرونده آنان را بررسی و حکم تبرئه همه متهمان را صادر کرد.

ژنرال بازنشسته چتین دوغان فرمانده اسبق سپاه یکم استانبول ، ژنرال بازنشسته خلیل ابراهیم فیرتینا فرمانده اسبق نیروی هوایی ترکیه ، دریاسالار بازنشسته اوزدن اورنک فرمانده اسبق نیروی دریایی ترکیه نیز در میان متهمان این پرونده بودند.

متهم اصلی این پرونده، ژنرال دوگان، رئیس پیشین ارتش  ترکیه است. وی متهم شده که در سال 2003 میلادی، اندکی پس از قدرت گرفتن حزب توسعه و رفاه به رهبری اردوغان، نقشه‌ای را برای کودتای نظامی طراحی کرده است. دادستان در کیفرخواست خود از این طرح به عنوان «پتک آهنین» نام برده است.

ژنرال دوگان و هم‌دستان وی متهم شده‌اند که قصد داشته‌اند پس از انفجار بمب در چند مسجد استانبول و تشدید تنش میان ترکیه و یونان، شرایط  را بهانه دست‌زدن به کودتای نظامی علیه دولت اردوغان قرار دهند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">