ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: خانواده 17 نفره اویغور مسلمانان بازداشت شده در تایلند، در مرکز جنگ دیپلماتیک میان ترکیه و چین قرار گرفتند و یک دادگاه تایلندی روز جمعه غیرقانونی بودن بازداشت طولانی مدت آن ها را رد کرد.



به گزارش ایرنا، هر یک از دو کشور ترکیه و چین ادعا می کنند بازداشت شدگان اتباع این کشورها هستند و باید به کشورشان بازگرانده شوند. این گروه ایغور حدود یکسال است در تایلند در بازداشت بسر می برند.

قرار بود دادگاه جنایی بانکوک امروز در خصوص دادن مجوز به این ایغورها به منظور سفر به ترکیه یا استرداد آنها به چین تصمیم گیری کند.

تارنمای بانکوک پست اعلام کرده بود سفارت ترکیه در تایلند برای این اویغورها روادید صادر کرده است.

ترکیه و چین هر دو ادعا می کنند بازداشت شدگان اتباع این کشورها هستند و این مناقشه با پیامدهای بالقوه ای برای صدها ایغور که از منطقه خودمختار سین کیانگ در شمال غرب چین فرار کرده و در زندان های تایلند بسر می برند، همراه است.

دادگاه تایلند روز جمعه حکم داد که اداره مهاجرت این کشور حق بازداشت این گروه را داشته است و براساس قانون تایلند، بازداشت بیش از هفت روز حکم دادگاه می خواهد.

چین تاکید دارد افراد پناهنده در تایلند که تخمین زده می شود دستکم صدها نفر باشند از اقلیت اویغور این کشورند، اگرچه این پناهندگان ادعا کرده اند اهل ترکیه هستند و از همکاری با مقامات چین برای ارائه هویت امتناع کردند.

بیش از 130 زن و کودک مسلمان اویغور چین آبان ماه سال گذشته از ترس تحویل به چین از پناهگاه های تایلند فرار کردند و وزارت امنیت انسانی و توسعه اجتماعی این کشور نسبت به دام افتادن این اویغورها در باندهای قاچاق انسان ابراز نگرانی کرده بود.

200 مسلمانان اویغور اسفند ماه سال 1392 در نخستین اقدام در مزارع کائوچو در استان سونگخلا تایلند توسط پلیس شناسایی و بازداشت شدند و این افراد خود را تبعه ترکیه معرفی کردند.

دادگاهی در جنوب تایلند چندی پیش حدود 120 پناهجوی بزرگسال مسلمان اویغور را به دلیل ورود غیرمجاز به این کشور 120 دلار جریمه کرد. دولت تایلند زنان و کودکان را در پناهگاه ها و مردان را در بازداشتگاه ها نگهداری می کند.

آمریکا که با چین مقابله می کند و از اویغورها که عملیاتی بر ضد چین انجام می دهند پشتیبانی می کند، از تایلند خواسته بود از این پناهجویان اقلیت اویغور چین حمایت کرده و آن ها را اخراج نکند.

اویغورهای سین کیانگ چین ادعا می کنند دولت چین به صورت هدفمند آن ها را مورد تبعیض در مقابل قوم هان قرار می دهد و دولت نیز این گروه ها را متهم به فعالیت های تروریستی و تجزیه طلبی می کند.

دولت ترکیه قصد دارد 360 اویغور فراری از چین را که از راه قاچاق خود را به تایلند رسانده اند به این کشور منتقل کند.

پیش از این نیز ترکیه 500 ترک اویغور را که از منطقه سین کیانگ چین گریخته بودند در شهر کایسری اسکان داده بود.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">