ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه از تصمیم آنکارا برای پرداخت وام 50 میلیون دلاری به اوکراین برای جبران بخشی از کسری بودجه آن کشور خبر داد.


به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری دولتی اونیان اوکراین، اردوغان روز جمعه در دیدار با پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین در کی یف به تصمیم خود برای پرداخت 50 وام میلیون دلار به کی یف اشاره کرد و گفت که ترکیه 10 میلیون دلار کمک های انسانی در اختیار اوکراین قرار می دهد.

اوکراین با مشکلات مالی بزرگی مواجه است و صندوق بین المللی پول با پرداخت 17.5 میلیارد دلار وام به این کشور در مدت چهار سال موافقت کرد؛ پنج میلیارد دلار این مبلغ هفته گذشته به کی یف پرداخت شد.

رییس جمهوری ترکیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای اوکراینی خود همچنین گفت که کشورش برای مشارکت در بازسازی مناطق آسیب دیده از جنگ داخلی در شرق اوکراین آمادگی دارد.

اردوغان افزود: آماده ایم زمانی که دوره سختی ها در اوکراین به سر آید شرکت های ساختمانی ترکیه در بازسازی مناطق آسیب دیده مشارکت کنند.

وی افزود: امیدوارم دولت اوکراین از شرکت های ترکیه در این زمینه حمایت لازم به عمل آورد.

اردوغان همچنین گفت که ترکیه خواهان اجرای کامل توافقنامه مینسک برای حل و فصل بحران در اوکراین از راه های دیپلماتیک است.

رییس جمهوری ترکیه، اوکراین را شریک راهبردی آنکارا دانست و گفت: برقراری صلح و آرامش در اوکراین را می خواهیم و به همین دلیل از اجرای توافقنامه مینسک حمایت می کنیم؛ بحران باید فقط از راه های دیپلماتیک حل و فصل شود.

توافقنامه 13 ماده ای مینسک، 23 بهمن در نشست سران روسیه، فرانسه، اوکراین و آلمان موسوم به گروه «نورماندی» در پایتخت بلاروس امضا شد.

رییس جمهوری اوکراین نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت که ترکیه از تلاش ها برای دعوت صلحبانان سازمان ملل به منطقه دونباس در شرق اوکراین حمایت می کند.

وی افزود: با رییس جمهوری ترکیه در مورد مسایل مربوط به امنیت منطقه گفت وگو کردیم؛ از حمایت اردوغان از اعزام صلحبانان بین المللی با نظارت سازمان ملل به مناطق مناقشه در شرق اوکراین برای حل مناقشه قدردانی می کنیم.

پوروشنکو همچنین به توافق دو کشور برای امضای قرارداد تبادل بازرگانی آزاد میان ترکیه و اوکراین اشاره و خاطرنشان کرد که حجم مبادلات بازرگانی سالانه آنکارا و کی یف در هشت سال آینده باید از رقم کنونی 6 میلیارد دلار به 20 میلیارد دلار افزایش یابد.

پوروشنکو از توافق با رییس جمهوری ترکیه برای طراحی و تولید هواپیمای منطقه ای برای این کشور در اوکراین نیز خبر داد و گفت: این هواپیما در کارخانه هواپیماسازی آنتونف اوکراین تولید خواهد شد.

رییس جمهوری اوکراین در دیدار با اردوغان همچنین به ریسک های موجود در احداث خط لوله گاز «جریان ترکیه» از روسیه به ترکیه اشاره کرد.

مسکو و آنکارا برای احداث این خط لوله گاز با ظرفیت 54 میلیارد مترمکعب در ماه دسامبر سال 2014 تفاهم نامه ای را امضا کردند.

اردوغان در پاسخ به اظهارات پوروشنکو در مورد این خط لوله گفت: این پروژه خط لوله گاز از نظر استراتژیک بسیار مهم است و شرایط خوبی و آنکارا مصم به اجرای آن است.

پوروشنکو همچنین خواستار مشارکت شرکت های اوکراینی در احداث خط لوله گاز ترانس آناتولی موسوم به «تاناپ» در ترکیه شد که برای انتقال گاز منطقه دریای خزر از طریق ترکیه به اروپا احداث می شود.

به گزارش رسانه های روسی، سران اوکراین و ترکیه همچنین در مورد دفاع از حقوق تاتارهای کریمه در این منطقه که شمارشان به 300 هزار نفر می رسد نیز توافق کردند.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">