ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: اورهان پاموک نویسنده سرشناس ترکیه برنده جایزه نوبل، مدعی شد که فساد گسترده در این کشور، جایگاه احزاب اسلام گرا را از میان برده است .



به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه حریت، وی در گفت وگو با هفته نامه دی سایت آلمان با تاکید بر اینکه موضوع عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا دیگر در گذشته مانده است، گفت: این رویکرد مردم کشور ما را دچار ناامیدی کرده است.

او با ادعای اینکه بزرگترین مشکل ترکیه همسو نبودن فرآیند ثروتمند شدن با دمکراسی است، افزود: در دوره 2002 تا 2009 میلادی نسبت به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا امیدوار بودم، ولی دیگر چنین امیدی ندارم.

نویسنده سرشناس ترکیه با تاکید بر اینکه باور ندارد این کشور بتواند الگویی برای دنیای اسلام باشد، اضافه کرد: فساد مالی گسترده، رمز و راز اسلام سیاسی را بکلی در ترکیه از بین برده و حتی مارکسیست ها و کمونیست ها نیز این الگو را دقت انگیز ارزیابی می کنند.

پاموک گفت: زمانی اسلام گرایان ترکیه از طبقه پایین جامعه و از افراد مخالف نسبت به نظام سیاسی و قشر ظلم ناپذیر بودند، ولی در 13- 12 سال گذشته دولت مرکز گرا شده و کادر مدیریتی را در اختیار خود گرفته است . اکنون بیش از مساله دین، پول و ثروت دغدغه اصلی آنها شده و آنها اسلام را صرفا برای تزیین گفتمان سیاسی خود بکار می برند.

نویسنده کتاب های مشهوری چون 'برف' و 'اسم من قرمزی'، در پاسخ به اینکه پس چرا مردم این رویکرد را در اسلامگرایان ترکیه نمی بیند و همچنان به حزب حاکم رای می دهد، گفت: در واقع بسیاری از مردم فساد گسترده را می بینند، ولی چون اقتصاد هنوز از ریل خارج نشده و ثباتی در ترکیه وجود دارد، ملت گرایشی به تغییر نشان نمی دهد.

او مدعی شد که در کشورهای در حال رشد از جمله ترکیه، دغدغه اصلی مردم دمکراسی نیست، آنها به رشد اقتصادی اهمیت بیشتری می دهند. مردم فساد گسترده را در دستگاه دولتی ترکیه می بینند، ولی فکر می کنند که نسبت به 10 تا 12 سال پیش در موقعیت بهتری از نظر اقتصادی قرار دارند.

فرید اورهان پاموک ( Ferit Orhan Pamuk ) متولد ژوئن 1952 نویسنده و رمان نویس برندهٔ جایزه نوبل ادبیات است. او نخستین ترک تباری است که این جایزه را دریافت کرده است.

آثار او به بیش از 50 زبان از جمله فارسی ترجمه شده است.

۹۴/۰۱/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">