ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: نرخ بیکاری در ترکیه در دسامبر در آخرین ماه سال گذشته میلادی (آذر/دی) به 10.9 درصد رسید که بالاترین نرخ در چهار سال اخیر است، با این افزایش شمار بیکاران رسمی در این کشور به سه میلیون و 145 هزار نفر رسید؛ بیشترین نسبت بیکاری با افزون بر 20 درصد در بین جوانان این کشور است.


به گزارش روز دوشنبه ایرنا، نرخ بیکاری آخرین بار در دسامبر سال 2011 میلادی در ترکیه به 11.1 درصد رسیده بود.

بیکاری به عنوان یکی از عمده ترین مشکلات اقتصادی ترکیه همچنان ساختاری، شکننده دارد و شیوه مدیریت آن دغدغه ای جدی برای مدیریت این کشور است. بیکاری در ماههای اخیر همسو با افت غم انگیز نرخ رشد اقتصادی در ترکیه است.

موسسه آمار دولتی ترکیه روز دوشنبه مطابق با تقویم اعلام منظم داده های اقتصادی در تارنمای رسمی خود، نرخ بیکاری این کشور در ماه دسامبر گذشته را اعلام کرد.

بررسی داده های این موسسه، نشان می دهد که در ماه مذکور بیکاری در بخش خارج از کشاورزی و در جوانان بین 15 تا 24 سال و به ویژه جوانان دارای تحصیلات عالیه، بیش از سایر اقشار است.

بر اساس این آمار، نرخ بیکاری در نوامبر (آبان / آذر) در بخش غیر کشاورزی ترکیه به 12.9 درصد، در جوانان بین سنین 24- 15 به 20.2 درصد و در کل سن های بین 64-15 برابر 11.2 درصد بوده است.

نسبت بیکاری در مردان 10.2 درصد و در بانوان 12.6 درصد اعلام شده است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ترکیه، شمار اشتغال بالای 15 سال در این کشور منتهی به نوامبر گذشته حدود 25 میلیون و 642 هزار نفر بود.

در این دوره شمار کارگران شاغل در بخش کشاورزی 5 میلیون و 10 هزار نفر و در خارج از بخش کشاورزی 20 میلیون و 632 هزار نفر محاسبه شده که

بررسی نماگرهای این موسسه نشان می دهد، نسبت اشتغال در ترکیه 44.2 درصد است که این نسبت در مردان 63.6 درصد و در بانوان 26.2 اعلام شده است.

بررسی نسبت توزیع اشتغال در بخش های مختلف اقتصادی ترکیه نیز نشان می دهد که در این دوره 19.5 درصد افراد شاغل در بخش کشاورزی، 20.4 درصد در بخش صنعت، 7.1 درصد در بخش ساختمان و 52.8 درصد نیز در بخش خدمات جذب شده اند.

این درحالی است که شمار نیروی کار ترکیه در نوامبر گذشته 28 میلیون و 787 هزار نفر و نسبت مشارکت در نیروی کار نیز 50.2 درصد شد که این نسبت در مردان 70.8 و در بانوان 30 درصد محاسبه شده است.

از سوی دیگر نسبت آن دسته از کارکنانی که در خارج از نظام بیمه و تامین اجتماعی در ترکیه فعالیت می کنند نیز در این دوره 33.2 درصد محاسبه شده است. این نسبت در بخش کشاورزی 81.2 درصد و در بخش غیر کشاورزی 21.6 درصد است.

در این میان میزان اشتغال زایی در ترکیه با عاری سازی از تاثیرات موسمی در این دوره با 100 هزار نفر افزایش نسبت به دوره مشابه سال گذشته به 26 میلیون و205 هزار نفر رسید تا نسبت اشتغال در ترکیه به 45.7 درصد برسد.

دولت آنکارا در برنامه میان مدت اقتصادی نرخ رشد تولید ناخالص داخلی ترکیه را چهار درصد و نرخ بیکاری را برای سال گذشته 9.4 درصد پیش بینی کرده بود که در هر دو هدف انحراف دیده می شود.


۹۳/۱۲/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">