ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین:  تارنمای سارال خبر در مطلبی که روز سه شنبه 26 اسفند با عنوان 'غروب غیرت کُردها با نگاه کردن به کانال های ماهواره ای' منتشر کرده است به اثرات منفی شبکه های ماهواره ای بویژه شبکه جم تی وی کردی پرداخته است.


در ادامه این مطلب آمده است: یکی از شبکه های مجموعه GEMبا نام GEM KURDراه اندازی شده است و تمامی سریال های دیگر شبکه های را به زبان کُردی ترجمه و در اختیار مخاطبین کُرد زبان قرار داده است که زنگ خطری در جوامع کُردی ایران، عراق، سوریه و ترکیه را به صدا در آورده است.

«غیرت» به معنای رشک و حسد مردانه و سرشار از صفات آن است و در تداول فارسی زبانان به معنای حمیت و محافظت عصمت و آبرو و ناموس ونگهداری عزت و شرف آمده است. غیرت یعنی تلاش در نگهداری آنچه که حفظش ضروری است، این صفت در قالب مطلوبش از شجاعت، بزرگ منشی و قوت نفس انسان سرچشمه می گیرد و یکی از ملکه های نفسانی انسان و سبب مردانگی است و مرد بی غیرت از زمره مردان خارج است.

«غیرت» یکی از کمالات انسانی است که دست پرتوان آفرینش، اسباب آن را در وجود آدمی تعبیه کرده است. وجود غیرت در جامعه انسانی تا آنجا ضروری و حیاتی است که شارع مقدس اسلام در تشریع احکام نیز به آن عنایت داشته است.

حمایت و حفاظت از ناموس، ارتباطی تنگاتنگ با شرف و مردانگی شخص مسلمان دارد و اسلام با تأکید از او خواسته که از ناموس خود و هم کیشانش در برابر هر گونه گزند داخلی و خارجی به شدت دفاع کند و کمترین مسامحه ای از خود بروز ندهد.

جایگزین کردن ضد ارزش ها با ارزش ها خطرناک ترین کار فرهنگی است که توسط این سریال های ماهواره ای دیده می شود.

ولی امروزه در شبکه های فارسی زبان با جایگزین کردن پیامهای غیر اخلاقی و در راس آن خیانت با صحنه های سکس کار بسیار خطرناک تری را آغاز کرده اند و مستقیما ریشه خانواده را هدف قرار داده اند.

ترویج سبک زندگی غربی، خیانت های جنسی، عشق های مثلثی، ربطه ضعیف بین پدر و مادر و فرزندان و ... را دنبال می کنند.

متاسفانه حذف صحنه های مبتذل از سریال هایی که پیامی جز ترویج خیانت و بی بندباری ندارد موجب کاهش حساسیت خانواده ها نسبت به کنترل بچه های خود نسبت به دنبال کردن این سریالهای مسموم شده است و گاها به صورت خانوادگی این سریال ها را دنبال می کنند غافل از این که اثرات مخرب این فیلها به مراتب بیشتر و عمیق تر است.

همزاد پنداری با شخصیت های این فیلم ها که با پیام ترویج خیانت به کرات در حال پخش است به مرور موجب از بین رفتن اعتماد بین زوجهای جوان و به انحراف کشیدن جوانان می شود.

امروزه بر همگان آشکار گشته است که شبکه های فارسی زبان غربی از جمله 'فارسی 1'، 'زمزمه'، 'من و تو' و در راس آنها 'جم تی وی' یک هدف را دنبال می نمایند و آن هم براندازی کیان خانواده و فرهنگ زدایی اسلامی است.

از قدیم الایام هرگاه نام کُرد و کردستان بر زبان آورده می شد خود به خود غیرت و فرهنگ و ناموس پرستی در ذهن تداعی می شد و یک کُرد همیشه با سرافرازی و افتخار به فرهنگ غنی خود نقل محافل بود. کُردها قبل از اسلام هم ناموس پرست وبا غیرت بودند و پوشش زنان قبل از اسلام هم نمادی از شرف و غیرت کُردها بود.

در روزگاران نه چندان دور، روستاها و محله های شهرمان دارای فرهنگی متفاوت تر از امروز بودند. مردمی ساده و بی آلایش و در بین جوان و پیر و زن و مرد شرم و حیا حرف اول را می زد. حرمت ها نگاه داشته می شد. بله امروز در خانه های روستاها و شهر دیواندره به جای بازی های محلی و شب نشینی ها کانون خانواده را کانالgem tvگرم می کند.

وقتی پدر با دختر و پسر جوانش پا به پای هم سریال های بی بند و بار این شبکه را نگاه می کنند جایی برای شرم و حیا و بزرگتر و کوچکتر باقی نمی ماند و کم کم غیرت و باناموسی کم رنگ می شود.

آیا حاضرید همسر شما به شما خیانت کند و آن را نادیده بگیرید؟

شبکه ی 'جم تی وی' (GEM TV) در سال 2006 به مدیریت 'سعید کریمیان' آغاز به کار کرد. این شبکه یکی از شبکه های تلویزیونی که مرکز پخش آن در لندن و دفتر اصلی آن در دبی می باشد. باید توجه داشت که کار اصلی این این شبکه پخش فیلم و سریال هایی با مضامین عاشقانه، تاریخی، سیاسی و ... البته با چاشنی ابتذال و تحریف می باشد.

این شبکه با پخش سریال های طولانی مدت سعی در قبح زدایی خیانت زن و مردم به یکدیگر، اشاعه ی فحشا، چند همسری، عادی سازی روابط آزاد و بی بند بار، تجاوز و غیره دارد. حائز اهمیت آن که 'جم تی وی' با به نمایش گذاشتن فیلم هایی که ساخت کشور ترکیه می باشند در تلاش است تا ساختار فرهنگی ایران و ترکیه را قرابت بخشیده و علاوه بر افزایش آمار مخاطبان، آموزش های لازم را جهت ادغام و یکسان سازی این دو فرهنگ را به ارمغان آورد حال آن که فرهنگ جامعه ی کشور ترکیه روز به روز به سمت و سوی فرهنگ اروپایی و بی بند و باری جنسی می رود.

Gem tvفیلم های عاشقانه و به اصطلاح خانوادگی پخش می کند. این یعنی اینکه جوانان را هدف گرفته است. شبکه مذکور سریال هایی را روی آنتن می برد که در طول تاریخ هیچ قومی و هیچ نژادی به اندازه این سریال ها به دین مقدس اسلام و تکریم و احترام انسان توهین نکرده است. این سریال ها و بازیگران آن که ماهیت تُرک و به اصطلاح ماهیت اسلامی دارند ، حتی یک درصد هم اعتقاد به خدا ، کتاب خدا و پیامبرش در آن مشاهده نمی شود ، بلکه کاملاً برعکس. مثلاً مشروبات ، زنا ، قتل ، فریبکاری ، حقارت ، ریا ، دروغ ، ثروت های نامشروع کلان و ... خلاصه عیاشی و فحاشی رایج ترین و مدرن ترین داستان های این سریال ها می باشند.

حالا چرا ما از این رسانه شاکی هستیم؟آیا آنها مقصرند یا خود ما مقصریم؟

جواب کاملاً واضح است ، در واقع آنها از ضعف فرهنگی ما نهایت بهره را دارند می برند ، وقتی ما نسبت به فرهنگ خود بی تفاوت هستیم طبیعی است که از طرف دیگران مورد حمله قرار خواهیم گرفت.چرا آنها قوی عمل می کنند، چون ما ضعیف عمل می کنیم. در واقع این ضعیف است که قوی را به وجود می آورد ،پس خودمان آنها را تسلط برخود قرار داده ایم. بهتر است اول از هرچیز خودمان را اصلاح کنیم و اگر از خود و اعتقاد و فرهنگ خود اطمینان خاطر کسب کردیم هیچ قدرتی هیچ تأثیر منفی بر ما و جامعه ما نخواهد گذاشت.

البته در این میان باید به بحث فرهنگ سازی استفاده از ماهواره و غنی سازی تولیدات داخلی توسط رسانه ملی اشاره داشت. برخورد سلبی با ماهواره که تاکنون نتیجه عکس را بهمراه داشته است و حرص و رقابت در استفاده مجدد از ماهواره را دوچندان کرده است.


۹۳/۱۲/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">