ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: علی باباجان معاون نخست وزیر ترکیه روز جمعه اعلام کرد بی ثباتی لیره ترکیه در دو ماه گذشته به علت سیاست های پولی انقباضی آمریکا ایجاد شده است.


به گزارش خبرگزاری آناتولی از بورسا، جانت یلن رئیس بانک مرکزی فدرال آمریکا بیست و چهارم فوریه به کنگره گفته بود نرخ بهره در آمریکا در آینده ای نزدیک افزایش می یابد. این اقدام، ارزش دلار را در مقابل ارزهای دیگر تقویت می کند.

بانک مرکزی جمهوری ترکیه، بیست و چهارم فوریه نرخ بهره را کاهش داده بود.
باباجان که در نشست اقتصادی بورسای ترکیه سخن می گفت، اعلام کرد کاهش نرخ بهره در ترکیه ، سیاستی واگرا و متفاوت با سیاست بانک مرکزی آمریکاست. یورو نیز که نرخ بهره بسیار پایینی دارد در مقابل دلار آمریکا در حال سقوط است.

باباجان گفت:« احتمال دارد مناقشات موجود در ترکیه، ابعاد این بی ثباتی پولی را اندکی بیشتر افزایش دهد اما به شما اطمینان می دهم که از برزیل تا هند، از اندونزی تا آفریقای جنوبی، تا مکزیک ، هر کشوری ، شاهد کاهش ارزش واحد پولی خود در مقابل دلار خواهد بود. این بی ثباتی که سه تا چهار هفته طول کشیده است تنها مختص ترکیه نیست.»

این در حالی است که واحد پول مکزیک، دهم مارس با شش دهم درصد کاهش، به پایین ترین میزان یعنی 15 ممیز 56 صدم پزو در مقابل هر دلار رسید. افت ارزش رئال، واحد پول برزیل، با یک و نیم درصد کاهش ، به سه ممیز 12 صدم در برابر هر دلار رسید.

افت رند، واحد پول آفریقای جنوبی در برابر دلار در سیزده سال گذشته بی سابقه بود. رند با کاهش یک ممیز سه دهم درصدی به 12 ممیز 25 صدم در برابر هر دلار رسید.

این مقام ترک گفت:« نرخ تبادلی یورو در برابر دلار در یک هفته 5 درصد بالا یا پایین رفت. این بالاترین و شدیدترین بی ثباتی بود.»

وی افزود از آنجا که کشورهای اروپایی از شرکای بسیار مهم و نیز بزرگترین بازار صادرات ترکیه به شمار می روند، سقوط شدید یورو و رشد نسبتا اندک در منطقه یورو نیز بر پول ترکیه تاثیرگذار بوده است.

ترکیه در سال 2014 چهل درصد صادراتش به اتحادیه اروپا بوده و یورو دریافت کرده است. این در حالی است که شصت درصد واردات خود را با دلار پرداخت کرده است. این امر تاثیر قابل توجهی بر سودی که این کشور از صادرات خود به دست آورده داشته است.

۹۳/۱۲/۲۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">