ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین:  هفته گذشته در حالی که داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه هنوز در نیویورک به سر می برد ماری هارف، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نسبت به حضور وی در کشورش ابراز بی‌اطلاعی کرد و حتی در پاسخ به سوال خبرنگاری در این رابطه گفت که هیچ اطلاعی از این سفر ندارد!


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، این در حالی است که همزمان داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه سرگرم دیدار با سرمایه‌گذاران خارجی در نیویورک بود. وزیرخارجه ترکیه، معاون نخست‌وزیر و تعدادی زیادی از مسئولان این کشور قرار بود برای دو یا سه روز در آمریکا باشند اما ماری هارف تنها به این نکته اشاره کرد که "ظاهرا آنها به واشنگتن دی سی نیامده‌اند"

زمانیکه یک خبرنگار محلی از هارف درباره داوود اوغلو پرسید، خانم سخنگو سخنانش را قطع کرد و گفت که هیچ چیزی در این باره نشنیده، خبرنگار پرسید: یعنی هیچ برنامه دیداری تدارک دیده نشده؟ هارف گفت: می‌توانم چک کنم، من چیزی نشنیده‌ام.

در شرایط عادی، شگفت‌آور نیست که هارف از سفر داوود اوغلو به نیویورک برای دیدار با بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل و مذاکره با نهادهای مالی با هدف جذب سرمایه‌گذاری در ترکیه بی‌اطلاع باشد. با این حال، این اولین سفر داوود اوغلو به آمریکا از زمان روی کار آمدن وی به عنوان نخست‌وزیر در اوت گذشته محسوب می‌شود. از آن زمان تاکنون وی حتی یکبار نیز با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو نداشته و حال به‌رغم سفر به نیویورک، حتی یک دیدار با مقامات این کشور نداشته است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اخیرا اذعان کرد که وی سابقا روابط نزدیکی با اوباما داشته اما حال این روابط به گونه‌ای تیره شده است.

زمانی که اردوغان نخست‌وزیر بود، غالبا با رئیس‌جمهوری آمریکا تماس تلفنی داشت و در مورد طیف گسترده‌ای از مسائل رایزنی می‌کرد. اختلافات دو کشور بر سر سیاست‌های سوریه و توسعه‌های ضد دموکراتیک در ترکیه از جمله محدود شدن آزادی بیان، آزادی مطبوعات و تشدید کنترل دولت بر قوه قضائیه، باعث ایجاد تغییراتی در ماهیت روابط شده است.

پس از آن برای اولین بار در تاریخ ترکیه – آمریکا، کاخ سفید ادعاهای اردوغان را پس از گفتگوی تلفنی با اوباما رد کرد و گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا چنین اظهاراتی را در فوریه سال گذشته مطرح نکرده و همین امر بیش از پیش به اعتبار آنکار در واشنگتن لطمه زد. عدم تمایل ترکیه به مشارکت در ائتلاف ضد داعش یکی دیگر از مسائل مورد اختلاف میان دو کشور است.


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">