ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

همزمان با کشته شدن شش تن از خلبانان نیروی هوایی ترکیه بر اثر سقوط سه فروند جنگنده فانتوم در حدود یک هفته اخیر، اعلام شد 800 نفر از خلبانان نیروهای مسلح این کشور در پنج سال اخیر استعفا داده اند.


کشته شدن شش خلبان نیروی هوایی ترکیه بحث هایی را در خصوص نوین سازی این جنگنده ها توسط اسراییل و چرایی استفاده نیروی هوایی ترکیه از این هواپیماها مطرح کرده است. نیروی هوایی امریکا بیش از 30 سال پیش این جنگنده ها را از دور خارج کرد.

در مقابل این ادعاها، ژنرال بازنشسته اردوغان کاراقوش رئیس انجمن افسران بازنشسته نیروی هوایی ترکیه، از دید متفاوتی به این رویدادها نگریسته و مدعیست صدمات 12 سال اخیر ادعاهای کودتا در ارتش و پاکسازی نیروهای خبره و برجسته نیروی هوایی موجب تضعیف آن شده است.

روزنامه ملیت روز جمعه به نقل از وی نوشت: عملیات اولودره سه سال پیش نقطه شکستی برای خلبانان جوان در ترکیه شد.

در این حادثه جنگنده های اف 16 ترکیه با این گمان که گروهی از اعضای مسلح پ.ک.ک از عراق در حال وارد شدن به خاک ترکیه هستند، آنها را بمباران کردند و نزدیک به 40 نوجوان کرد در این عملیات کشته شدند. این حادثه بازتاب بسیار گسترده ای در ترکیه داشت.

کاراقوش افزود: حادثه اولودره در واقع دامی اطلاعاتی برای جلوگیری از عملیات هوایی ارتش ترکیه علیه مقر فرماندهی پ.ک.ک در کوه قندیل عراق بود که متاسفانه به این دام نیز افتادیم. با این حادثه بسیاری از خلبانان با اتهام قاتل و جنایتکار روبرو شدند و این موجب گرایش آنها به استعفا و ادامه فعالیت در خطوط هوایی بخش خصوصی شد.

او گفت: وقتی فرماندهان ارتش ترکیه چون ژنرال بیلگین بالانلی دادگاهی و به زندان انداخته شد، افسران رده پائین نیز از آینده خود نگران شده و به استعفا روی آوردند.

رئیس انجمن افسران بازنشسته نیروی هوایی ترکیه عامل دیگر را اقتصادی توصیف کرد و گفت: حقوق دریافتی افسران در بخش خصوصی حداقل شش تا هفت برابر نیروی هوایی ترکیه است.

وی در باره ادعای فرسودگی جنگنده ها و سقوط های پی در پی آنها گفت: در سنجش خستگی جنگنده ها 100 هزار ساعت پرواز آنها لحاظ می شود. جنگنده های اف 4 ترکیه در سال 1994 میلادی نوین نوین سازی شد و 24 فروند آنها در اسراییل و 28 فروند آنها در ترکیه صورت گرفت.

مقامات بلندپایه ترکیه، برغم ادعاهای این ژنرال بازنشسته، به دنبال بروز سانحه های هوایی پی در پی اعلام کردند که از ارتش خواسته شده است در خصوص از دور خارج کردن این جنگنده ها بررسی های لازم انجام دهد.

هواپیمای اصلی نیروی هوایی ترکیه هم اکنون جنگنده های اف 16 است که شماری از آنها از آمریکا وارد شده و بخش دیگر در ترکیه مونتاژ شده است.


۹۳/۱۲/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">