ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

همسر محجبه معمار کشف حجاب + عکس

چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۴۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین:  گرچه کمال آتاتورک در تاریخ به کشف حجاب و ترویج پوشش اروپایی شناخته می‌شود اما همسر خود او چندان پایبند به سیاست های وی نبود و با حجاب در انظار ظاهر می‌شد.


مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک در سال 1923 ترکیهٔ مدرن را بنیانگذاشت و خود تا زمان مرگش در سال 1938 به عنوان رئیس‌جمهور بر مسند قدرت بود.

آتاتورک که در طول دوران زمامداری خود سخت سیاست‌های مدرنیزاسیون از جمله جدا کردن دین از سیاست، قانونی کردن حق رأی زنان و تغییر خط عربی به خط لاتین را دنبال می‌کرد خیلی زود با اعتراض روحانیون مواجه شد. در این میان سیاست کشف حجاب و ترویج پوشش اروپایی در میان ترک‌ها بیش از هرچیز به نارضایتی روحانیون افزود؛ سیاستی که رضاشاه پهلوی، پادشاه وقت ایران نیز به پیروی از او دنبال کرد.

نکته جالب توجه اما آن است که با وجود وضع سیاست کشف حجاب همسر خود آتاتورک "لطیفه هانم" چندان پایبند به آن نبود و در کنار آتاتورک با حجاب در انظار ظاهر می‌شد.

عکس هایی که از سال‌های زمامداری آتاتورک موجود است همگی همسر او را در ملاعام با حجاب نشان می‌دهند؛ گرچه در سال‌های بعد عکس هایی بدون حجاب از او منتشر شد اما برخی معتقد اند این عکس ها مربوط به آلبوم شخصی او بوده و از سوی دولت لائیک ترکیه برای نادیده گرفتن حجاب لطیفه هانم منتشر شده است.

گفته می‌شود آتاتورک حجاب را در ترکیه قدغن کرد اما بر خلاف رضاشاه به تعقیب وحشیانه زنان با حجاب دست نزد و قانون کشف حجاب را بیشتر در آنکارا و استانبول که بخشی از ساکنانش غیر مسلمان و اروپایی بودند به مرحله اجرا گذاشت. عکس زیر یکی از اسنادی است که آتاتورک را در کنار همسر محجبه‌اش نشان می‌دهد. این عکس مربوط به سال 1932 یعنی 6 سال قبل از مرگ آتاتورک است.

همسر محجبه معمار کشف حجاب

۹۳/۱۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">