ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات ‌خراسان رضوی گفت: باید ساز و کار مناسبی فراهم کنیم تا زمینه حضور ۲۰ میلیون بکتاشی ترکیه به حرم رضوی فراهم شود.


به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، سال 1393 که این روزها در روزهای پایانی آن به سر می‌بریم، از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری شده است و دستگاه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی تلاش کردند بر این اساس برنامه‌های خود را در سطح کشور و استان‌ها دنبال کنند.

در این میان برخی از این سازمان‌ها به دلیل این‌که در عنوان خود نیز دارای اصطلاحات فرهنگی و اقتصادی بودند نیز بار مضاعفی بر دوش داشتند.

سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یکی از این سازمان‌ها است. به همین بهانه و در روزهای پایانی سال با دعوت از محمد رضا امینی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شعبه خراسان رضوی تلاش کردیم تا مهم‌ترین اقدامات و فعالیت‌ها و اولویت‌های این نهاد را جویا شویم.

متن زیر حاصل گفت‌وگوی بیش از یک ساعته خبرنگاران تسنیم خراسان رضوی با رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی این استان است.




تسنیم: ‌به عنوان پرسش نخست در ارتباط با آغاز به کار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان رضوی توضیحاتی ارائه فرمائید.

امینی: سال 1378 دفتر نمایندگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در خراسان به دستور آیت‌الله تسخیری رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات وقت و با هدف پشتیبانی فرهنگی از رایزنی‌های فرهنگی کشورهای آسیای مرکزی و همسایگان شرقی با استفاده از ظرفیت‌های استان خراسان و استان‌های شرقی کشور مثل سیستان و بلوچستان و استان گلستان تأسیس شد.

با تأسیس دفتر اقدامات خوبی در استفاده از ظرفیت‌های دستگاه‌های مختلف به‌عمل آمد و توانستیم سازمان‌های مختلفی را که در ارتباط با کار فرهنگی خارج از کشور می‌توانستند کمک کنند را دور هم جمع کنیم و از ظرفیت‌های فرهنگی مهاجران افغانستان در مشهد استفاده کنیم و طرح‌های فرهنگی خوبی را برنامه‌ریزی و به تهران پیشنهاد دهیم که از آن جمله می‌توانم به تأسیس چاپخانه در دانشگاه کابل اشاره کنم البته بعدها در اجرا مشکلاتی پیش آمد، ولی پس از چند سال حل شد.

 همچنین با حمایت از بعضی از شخصیت‌های فرهنگی مهاجر، آن‌ها اقدامات خوبی را در بازگشت به افغانستان انجام دادند. ما سعی کرده‌ایم از ظرفیت‌های هنری استان به خوبی استفاده کنیم و تاکنون بیش از 330 هنرمند از استان‌های خراسان (رضوی، جنوبی، شمالی) به کشورهای مختلف اعزام کرده‌ایم، البته این اعزام‌ها محدود به کشورهای آسیای مرکزی نبوده و بعضاً کشورهای دیگری مثل کشورهای عربی، مالزی، تایلند، ترکیه و حتی برخی کشورهای اروپایی در لیست اعزامیان ما بوده است.

تاکنون هفته‌های فرهنگی، هفته‌های قرآنی و نمایشگاه‌های قرآنی و صنایع دستی زیادی در کشورها برگزار کرده‌ایم که با استقبال بسیار خوبی مواجه بوده ایم، در بسیاری از این نمایشگاه‌ها به ویژه نمایشگاه‌های قرآنی، آستان قدس رضوی همکاری خوبی با ما داشته است، 3 سال قبل در نمایشگاه قرآن مالزی که نخستین و بزرگ‌ترین نمایشگاه قرآنی جمهوری اسلامی ایران در این کشور بود حدودا‌ً 1.5 تن محصولات فرهنگی و قرآنی فقط از آستان قدس به این نمایشگاه انتقال یافت که اکثر این محصولات به کتابخانه‌ها و مؤسسات فرهنگی و مردم مسلمان مالزی اهدا شد.

تسنیم: لطفا در ارتباط با شورای هماهنگی امور فرهنگی خارج از کشور که زمانی در استان فعال بود، توضیحاتی ارائه فرمائید.

امینی: اقدام خوبی که از اوایل تاسیس نمایندگی انجام شد و با رفتن بنده به پاکستان در فاصله زمانی 82 تا 86 کند شد و با آمدن جناب آقای صلاحی استاندار وقت خراسان رضوی مجددا آغاز شد، تشکیل شورای هماهنگی امور فرهنگی خارج از کشور بود.

این شورا با نظر جناب صلاحی به «شورای هماهنگی کشورهای آسیای مرکزی و همسایه‌های شرقی» تغییر نام داد و تا زمانی که ایشان بودند بیش از 12 جلسه به ریاست ایشان تشکیل شد که دبیری آن برعهده نمایندگی سازمان بود.

این شورا بیش از 21 عضو داشت که همه آن‌ها مدیران کل دستگاه‌های فرهنگی استان بودند و معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تهران هم عضو رسمی این شورا بود و سعی می‌کردیم روسای سازمان‌ها و وزارتخانه‌های عضو شورای عالی هماهنگی سازمان را نیز در این جلسات دعوت کنیم که آقایان مصطفوی رئیس وقت سازمان و حجت‌الاسلام و المسلمین خاموشی ریاست سازمان تبلیغات اسلامی در دو جلسه این شورا حضور پیدا کردند.

ویژگی این شورا این بود که بودجه‌ ویژه و خارج از بودجه‌های دستگاه‌ها را برای مسائل فرهنگی خارج از کشور هزینه نمی‌کردیم بلکه با ظرفیت‌های موجود دستگاه‌ها و امکانات موجود و تنها با هم افزایی و همدلی کارهای بزرگی را هماهنگی و اجرایی می‌کردیم، همه هم در جریان کارهای فرهنگی هم قرار می‌گرفتند و این موضوع موازی کاری و یا مداخله در کارهای یکدیگر را به صفر می‌رساند و بهره‌وری را در کارها افزایش می‌داد.

تسنیم: به نظر حضرتعالی چه میزان از ظرفیت‌هایی فرهنگی که در مشهد مقدس داشته‌ایم، استفاده کرده‌ایم؟


امینی: ‌یکی از کارهای دیگری که دنبال کردیم و متأسفانه اکنون متوقف شده است، بحث راه‌اندازی کاروان‌های زیارتی حضرت رضا(ع) از کشورهای مختلف بود، طرحی داشتیم که از 5 تا 7 کشور (مثل افغانستان، پاکستان، عراق، آذربایجان، ترکیه،کویت و لبنان به صورت کاروانی(همانطور که کاروان‌های ایرانی به عتبات و حج می‌روند) زائران علاقمند به ساحت اهل بیت (ع) به ویژه حضرت رضا(ع) را به مشهدالرضا بیاوریم و یک برنامه فرهنگی خوبی هم در مدت حضور برایشان انجام دهیم تا با دستاوردها و پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران آشنا شوند تا بدین وسیله علاوه بر جلوگیری از ایران هراسی و شیعه هراسی، در تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، گام برداریم.

بدین معنا که از موقعیت ویژه مشهدالرضا(ع) در این زمینه استفاده کنیم و میلیون‌ها عاشق هشتمین اختر ولایت و امامت را طبق برنامه‌ای حساب شده با تنظیم برنامه و پر کردن اوقات فراغت به مشهد بیاوریم البته از نظر قانونی این امکان مهیاشده، زیرا وزارت امور خارجه به غیر از 11 یا 12 کشور،‌ در فرودگاه مشهد ویزای هوایی می‌دهد، این تسهیلات سبب می‌شود که ما بتوانیم برنامه ریزی خوبی برای مردم کشورهای مختلف که علاقه مند به زیارت بارگاه مطهر حضرت رضا(ع) هستند، اعم از شیعه و سنی و حتی دیگر مذاهب، داشته باشیم و بتوانیم به صورت کاروانی از افغانستان، پاکستان ترکیه آذربایجان، کویت و لبنان با هماهنگی رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران پذیرایی کنیم.

نمونه این کار را از ابتدای سال 90 تا انتهای 92 برای افغانستان با کمک سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران و نمایندگی فرهنگی هرات انجام دادیم و توانستیم در این مدت حدود 23 هزار زائر را به صورت کاروانی و ‌از مرز زمینی دوغارون وارد مشهد مقدس کنیم.

همچنین باید ساز و کار مناسبی فراهم کنیم تا زمینه حضور 20 میلیون بکتاشی ترکیه به حرم رضوی فراهم شود.

تسنیم: در زمینه گسترش زبان فارسی سازمان متبوع شما چه اقداماتی انجام داده است؟

امینی: ما در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سعی کرده‌ایم مطیع محض فرمایشات مقام معظم رهبری باشیم بطور مثال سال‌هاست روی بحث زبان فارسی و اشاعه آن در کشورهای مختلف کار کرده‌ایم و در این زمینه مراکز مختلف استان با ما همکاری داشته‌اند، ما با دانشگاه فردوسی مشهد از ابتدای تشکیل سازمان تاکنون بسیار تنگاتنگ کار کرده‌ایم، اخیرا همایش امیر علیشیر نوایی را برگزار کردیم تا بتوانیم روابط خود را با مراکز علمی و دانشگاهی ازبکستان گسترش دهیم.

تسنیم: لطفاً در ارتباط با طرح‌های پژوهشی سازمان توضیحاتی ارائه فرمائید.

امینی: در زمینه طرح‌های پژوهشی با همکاری پارک علم و فناوری و دبیرخانه طرح زیارت دو سال است که طرح کمی و کیفی زیارت حضرت رضا(ع) در عرصه بین الملل را کار کرده‌ایم و به چشم اندازهای خوبی هم رسیده‌ایم و تلاش داریم در اوایل سال 93 این کار پژوهشی را رونمایی کنیم که به لطف حق تعالی و کمک‌های حضرت رضا (ع) به نتیجه فاخری رسیده‌ایم.

ما به سه چشم انداز در زمینه زیارت حضرت رضا (ع) رسیده‌ایم یکی در سطح فرا ملی، دیگری در سطح ملی و یکی هم در سطح فرو ملی یا محلی، در زمینه چشم انداز محلی یا چشم انداز مشهد به یک خط رسیده ایم: "مشهد باید تبدیل شود به محبوب ترین، جهان شهر ولایی فرهنگی معنوی دانش بنیان."

تسنیم: ارتباط شما با رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی چگونه است؟


امینی: ما معمولاً با اکثر رایزنان فرهنگی دنیا از مشهد ارتباط داریم ولی کشورهای همسایه و آسیای مرکزی اولویت اول این همکاری است. طبیعی است افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی و عراق در اولویت بیشتری هستند، ورود و خروج هیئت‌های مختلف، درخواست اساتید و اعزام آنها به کشورها مختلف، برگزاری هفته های فرهنگی و قرآنی بخشی از این تبادلات است، در ماه مبارک رمضان بحث اعزام قاریان، مبلغان و هنرمندان از کارهای مستمر نمایندگی است و ما سعی می‌کنیم از تمامی ظرفیت‌های موجود در بخش دولتی و خصوصی استفاده‌ کنیم.

ارتباط ما با رایزنی‌های فرهنگی کشورها از طریق دبیرخانه تحت وبی که داریم به صورت دائمی است و هر لحظه از شبانه روز با آنان در حال ارتباط هستیم.

تسنیم: به نظر شما عملکرد رایزنان فرهنگی ایران چگونه بوده است؟

امینی: ‌رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی، ‌نماینده فرهنگی ایران در آن کشور است. هر مسئله فرهنگی که قرار است اتفاق بیفتد باید از رایزن ما درخواست شود رایزن مثل یک پل ارتباطی عمل می‌کند یعنی به ظرفیت‌های هر دو کشور اشراف دارد و آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند. اگر هم شما می بینید کاری روی زمین مانده ‌به دلیل این است که مطالبه نشده است، ما در دانشگاه فردوسی کمیته‌ای داریم و برخی مسائل مشترک علمی و دانشگاهی را در آنجا مطرح می‌کنیم و تصمیم گیری می‌کنیم.

تسنیم: در حوزه زنان و خانواده چه فعالیت‌هایی داشته اید؟

امینی: حوزه زنان یکی از محورهای کاری ما است و سازمان ما در تهران یک اداره‌کل امور زنان و خانواده دارد و در افغانستان و پاکستان و سایر کشورهای جهان در این زمینه فعال هستیم و علاقه مند به هم افزایی هستیم. البته نمایندگی سازمان در مشهد مباحث مختلفی را دنبال می کند که یکی از این مباحث بحث ترجمه است. ما در تهران مرکزی داریم به نام مرکز ساماندهی ترجمه که آماده هستیم با تمامی دستگاه های فرهنگی و تبلیغی که در این خصوص کار می کنند همکاری کنیم.

در بحث نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی هم حرکتی را با کمک مدرسه علمیه سلیمانیه آغاز کرده‌ایم و بیش از 90 نفر از طلاب جوانان این مدرسه اعلام آمادگی کرده‌اند که به صورت مجازی، حضوری و گفت‌وگو با جوانان آمریکای شمالی و اروپا ارتباط برقرار کنند.


۹۳/۱۲/۱۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">