ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

روابط اقتصادی ترکیه با ترکمنستان گسترش می یابد

چهارشنبه, ۱۳ اسفند ۱۳۹۳، ۰۱:۱۳ ب.ظ
ترکیه آنلاین: رئیس جمهور ترکمنستان که به منظور انجام سفر رسمی 2 روزه به ترکیه سفر کرده با همتای خود دیدار و 6 سند همکاری در عرصه‏‌های مختلف به امضا رساند.


Türkiye-Türkmenistan arasında önemli anlaşmalar


در جریان این سفر موافقت‌نامه همکاری میان اتحادیه بازرگانان و صاحبان صنایع ترکمنستان و سازمان روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEIK)، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه ساخت‌و‌ساز گلخانه‌‏های کشاورزی و نیز موافقت‌نامه‏‌های همکاری فرهنگی، گردشگری، تامین اجتماعی، حمل‌و‌نقل و ترانزیت بین‌‏المللی کالا و محموله از جمله اسنادی هستند که طی مراسمی توسط مقامات عالی رتبه  2 کشور به امضاء رسیده‌است.

علاوه بر این «قربانقلی بردی‏‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان و «رجب طیب اردوغان« رئیس جمهور ترکیه  پس از مراسم امضاء اسناد مذکور در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شدند و نتایج مذاکرات خصوصی و هیات همراه خود را تشریح کردند.

رئیس جمهوری ترکمنستان ضمن ارزیابی مثبت نتایج اولین روز سفر خود به ترکیه، گفت: من به همراه همتای ترکی خود طیف وسیعی از مسائل در ارتباط با مسائل همکاری‌های دوجانبه و برخی مسائل منطقه‏‌ای و بین‌المللی را بررسی کردیم که در مسائل منطقه‌ای و بین‌‏المللی بویژه برقراری صلح و ثبات و توسعه پایدار، دیدگاه‌‏های 2 کشور نزدیک می‌باشد.

بردی‏‌محمداف افزود: ترکیه هم‌اکنون دومین شریک تجاری و اقتصادی ترکمنستان و بیش از 600 شرکت ترکیه در عرصه‌های مختلف در ترکمنستان فعال هستند.


وی تصریح کرد: حجم مبادلات بازرگانی میان ترکمنستان و ترکیه بالغ بر 6 میلیارد دلار است که این میزان نسبت به سال 2013 میلادی بیش از 26 درصد افزایش نشان می‏‌دهد و فرصت و ظرفیت‌های فراوانی است که این میزان در آینده نیز رشد پیدا بکند.

رئیس جمهور ترکیه نیز با اشاره به اینکه ترکمنستان کشور دوست و برادر ترکیه است، گفت:  ترکمنستان از شرکای راهبردی ترکیه می‌باشد و شرکت‌های پیمانکار ترکیه طرح‌های را تاکنون به ارزش 46 میلیارد دلار در این کشور اجرا کرده‌اند و یا در دست اجرا دارند که بیشترین محل پیمانکاری شرکت‌های ترکیه ،ترکمنستان می‏‌باشد.

اردوغان سفر رئیس جمهور ترکمنستان به ترکیه را تاریخی توصیف کرد و گفت: اسنادی که امروز امضاء شد، نشان دهنده آن است که ترکیه و ترکمنستان در کنار همدیگر روابط و همکاری‏‌های خود در عرصه‌های مختلف بویژه انرژی، ساخت‌و ساز، پیمانکاری، حمل‌و نقل و ترانزیت و نیز فرهنگی و هنری افزایش خواهند داد.

همچنین در محل سالن تشریفات سازمان اتحادیه اطاق‌های بازرگانی و بورسهای ترکمنستان، عنوان افتخار استاد دانشگاه اقتصاد و صنعت وابسته به اتحادیه اطاق‌های صنایع و بازرگانی و بورس‌های جمهوری ترکیه به  بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان اعطا شد.

از سوی دیگر سفر 2 روزه رئیس جمهور ترکمنستان در رسانه‏‌های ترکیه بازتاب گسترده‌ای داشت و این رسانه‌ها همکاری‌های این 2 کشور را در زمینه انرژی بویژه انتقال گاز ترکمنستان به اروپا به عنوان محور مطالب خود قرار دادند.

در این زمینه خبرگزاری آناتولی نوشت: سران ترکیه و ترکمنستان روز سه‌شنبه درباره انتقال گاز طبیعی ترکمنستان به بازار اروپا از طریق خاک ترکیه گفت‌وگو کردند.

این خبرگزاری ترکیه  به نقل از اردوغان  اعلام داشت، «ترکمنستان در مجاورت دریای خزر در یک موقعیت کلیدی برای اتصال آسیای مرکزی به بازارهای بین‌المللی واقع شده است.»

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اینکه 2 کشور در خصوص انتقال گاز طبیعی دیدگاه مشترکی دارند گفت: مقامات ترکیه و ترکمنستان با دیگر کشورهای منطقه، و عمدتا جمهوری آذربایجان، بر سر این مسئله همکاری نزدیک دارند.
وی افزود: سال گذشته یک ساز‌و کار سه جانبه در خصوص انرژی میان ترکیه، ترکمنستان و جمهوری آذربایجان آغاز شد.

اردوغان گفت :«ما تصمیم گرفتیم این ساز و کار را تا سطح سران ارتقا دهیم و نخستین نشست مربوط به آن را امسال در ترکمنستان برگزار کنیم.»

ترکیه در حال حاضر گاز طبیعی ترکمنستان را برای صادرات مجدد از ایران دریافت می‌کند.
مسیرهای احتمالی انتقال گاز ترکمنستان به اروپا توسط ترکیه ممکن است از خاک جمهوری آذربایجان یا ایران عبور کند. اما محتمل‌ترین مسیر از جمهوری آذربایجان به ترکیه و سپس به بازارهای انرژی اروپا خواهد بود.
بردی محمدوف نیز در این کنفرانس مطبوعاتی به بازرگانان ترک در ترکمنستان اشاره کرد و گفت :«سال گذشته ما شاهد افزایش 26 درصدی در حجم مبادلات تجاری 2 کشور بودیم.»
وی افزود: حجم مبادلات 2 کشور در سال 2014 از 6 میلیارد دلار فراتر رفت.



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">