ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

شمار یهودیان ساکن در ترکیه چند نفر است؟

دوشنبه, ۴ اسفند ۱۳۹۳، ۱۲:۰۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: بر اساس آمار رسمی وزارت کشور ترکیه هم اکنون 17 هزار یهودی در ترکیه زندگی می کنند که این آمار نسبت به سال 1920 با کاهش قابل توجهی روبروست.



جمعیت یهودیان در ترکیه به علت مهاجرت آنان به اسپانیا روز به روز کمتر می شود.

روزنامه طرف چاپ ترکیه در گزارشی در شماره امروز خود نوشت : شهروندان یهودی ترکیه از این کشور می گریزند. به نوشته روزنامه طرف چاپ ترکیه ؛ 5 هزار تن از شهروندان یهودی ترکیه برای دریافت گذرنامه اسپانیایی اقدام کرده اند.

اسپانیا 500 سال پس از تبعید یهودیان از این کشور اعلام کرد ، آماده است به بازماندگان یهودیانی که از این کشور تبعید شده اند ، تابعیت اعطا کند.

طرف به نقل از روزنامه فایننشال تایمز نوشت : شمار یهودیان ترکیه به 17 هزار نفر می رسد و مهمترین علت تمایل آنان به دریافت تابعیت اسپانیا ،‌ ناخشنودی از اظهارات ستیزه جویانه مقامات حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه است.

این روزنامه در مطلبی با عنوان ، یهودیان ترکیه آینده خود را در اسپانیا جستجو می کنند ، نوشت : اظهارات و رفتارهایی که مقامات عالیرتبه دولت ترکیه و رسانه های طرفدار آنان علیه یهودیان در پیش گرفته اند ، مهمترین علت ناخشنودی یهودیان است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بارها بر این موضوع تاکید کرده است که لابی های رباخواری علیه ترکیه توطئه کرده اند. یهودیان ترکیه اینکه با این موضوع مرتبط نشان داده می شوند ، ناخشنودند.

استاندار اَدرنه ماه دسامبر 2014 میلادی به بهانه حملات اسرائیل به غزه سخنان تحریک آمیزی علیه یهودیان بیان کرد . سخنان وی نمونه ای از اظهارات تحریک آمیز مقامات دولت ترکیه علیه یهودیان ارزیابی شد.

ایوو مولیناس سردبیر هفته نامه شالوم که توسط یهودیان در ترکیه منتشر می شود ، به روزنامه فایننشال تایمز گفت : رسانه های طرفدار دولت ترکیه به صورت آشکار موضعی ضد یهودی در پیش گرفته اند.

وی تاکید کرد ، در آلمان و سویس دادگاه ها کسانی را که مرتکب چنین رفتارهایی شوند به مجازات های سنگین محکوم می کنند.

دریافت تابعیت از اسپانیا تنها گزینه یهودیان ترکیه نیست و همچنان بخش مهمی از یهودیان ترکیه ترجیح می دهند در سرزمین هایی که زاده شده اند ، به زندگی خود ادامه دهند.
فایننشال تایمز نوشت : دولت عثمانی به یهودیانی که سال 1492 میلادی از نظام تفتیش عقاید اسپانیا گریخته بودند ، اجازه داد ساکن این کشور شوند.

جمعیت یهودیان ترکیه با گذشت زمان به میزان زیادی کاهش یافت. جمعیت یهودیان در استانبول در دهه 1920 میلادی به 50 هزار نفر می رسید و آنان 7 درصد جمعیت استانبول را تشکیل می دادند. در دهه 1940 میلادی دریافت مالیات بر ثروت موجب شد مهاجرت یهودیان به اسرائیل تسریع شود. 


۹۳/۱۲/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">