ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: در مناظره ای که با عنوان مدیریت منابع آب که در چهاردهمین نمایشگاه محیط زیست برگزار شد مطرح شد که ذخیره سد آتاتورک ترکیه از ذخیره آب سدهای ایران بیشتر است.



به گزارش خبرنگار مهر، رئیس گروه دفتر ارزیابی سازمان محیط زیست در مناظره مدیریت منابع آب و پیامدهای زیست محیطی سدسازی و انتقال آب که بعدازظهر دوشنبه در چهاردهمین نمایشگاه بین المللی محیط زیست برگزار شد با اشاره به اینکه ۷۰ درصد بارش های کشور تبخیر می شود، اظهار داشت: ظرف چند سال آینده سرانه آب برای هر نفر به هزار و ۳۴۰ متر مکعب یعنی نزدیک به مرز کمبود می رسد این در حالی است که حدود ۴۰ سال پیش سرانه آب برای هر نفر ۵ هزار متر مکعب بوده است.

وی با بیان اینکه برای توسعه نیازمند سرانه ۴ هزار متر مکعبی برای هر نفر هستیم، اظهار داشت: در سال ۱۴۱۵ پیش بینی می شود که سرانه هر نفر به هزار متر مکعب یعنی مرز کمبود آب خواهد رسید.

خاتمی با اشاره به اینکه آب برخلاف نفت که طلای سیاه نامیده می شود، طلای شفاف است، یادآور شد: دنیای آینده به جوامعی تعلق دارد که دارای منابع آب شیرین بیشتری هستند.

به گفته وی در حال حاضر سد آتاتورک ( واقع در شانلی اورفا) در ترکیه ۴۷ میلیارد متر مکعب ذخیره آبی دارد که این میزان معادل ذخیره آبی تمام سدهای کشور است و در حقیقت می توان این سد را یکی از عوامل تولید ریزگرد در غرب کشور ایران و کشورهای همسایه دانست، اما متاسفانه کمتر به این موضوع پرداخته می شود.

خاتمی با اشاره به اینکه متوسط بارندگی کشور بدون در نظر گرفتن استان های گیلان و مازندران ۱۷۰ میلیمتر است، یادآور شد: امروز دیگر زمان سدسازی نیست.

خاتمی با اشاره به اینکه سدسازی راهکار تامین آب برای شهرهای کشور نیست، اظهار داشت: برای تهران آب را ابتدا از کرج، سپس جاجرود و لار و در حال حاضر از طالقان انتقال می دهند اما مطمئن باشید که ظرف چند سال آینده باز هم برای تامین آب تهران به مشکل برخواهیم خورد چرا که مشکل اصلی مدیریت ناقص و کارآمد نبودن برنامه ها و تصمیماتی است که در بخش های مدیریتی گرفته می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر کشاورزی سنتی بیش از ۸۰ درصد منابع آب را مصرف می کند اظهار داشت:  این نیز ناشی از مدیریت ناکارآمد و ناقص آب است.

وی انتقال آب بین حوزه ای را برای آبهای داخل کشور نامناسب دانست و افزود: بخش های انتقال آب تنها برای آب فرامرزی مناسب است و چنانچه این طرح ها را در مورد آبهای داخل کشو اجرا کنیم مشکلاتی مانند آنچه که انتقال آب از چهارمحال و بختیاری به  یزد برای زاینده رود بوجود آمد پیش می آید.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب برداشت از خلیج فارس دارنداظها رداشت: اما در کشور ما هنوز کمتر از ۲۵۰ میلیون متر مکعب برداشت آب برای شیرین کردن از خلیج فارس داریم.

در بخش دیگری از این مناظره  عیسی بزرگ زاده معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اظهار داشت: مجموعه بارش کشور بیش از ۴۰۰ میلیارد متر مکعب است که از این میزان ۹۲ میلیارد متر مکعب رواناب و ۲۵ میلیارد متر مکعب آبهای نفوذی و ۱۳ میلیارد متر مکعب جریان های ورودی است.

به گفته وی، میزان آبهای تجدیدپذیر در کشور را می توان سالانه ۱۳۰ میلیارد متر مکعب عنوان کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران در مرز تنش آبی است اظهار داشت: در حال حاضر سرانه آب برای هر نفر در سال در کشور ۱۷۰۰ متر مکعب تعریف شده در حالی که ۱۷۱۰ متر مکعب مرز تنش آبی، هزارمتر مکعب مرز کمبود آب و سرانه ۵۰۰ متر مکعبی به معنای فقر مطلق آبی در یک کشور است.




نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">