ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

نگاهی به تاریخچه نمادهای تیم های فوتبال ترکیه

چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۲۶ ق.ظ
ترکیه آنلاین: در نشانه ها و نمادهای تیم های فوتبال ترکیه می توان نقش هایی از شیر، قناری ، عقاب ، شاهین ، خروس ، عقاب دو سر و تمساح را مشاهده کرد.



به گزارش ایرنا، پیدایش نمادها و نشانه های تیمهای فوتبال ترکیه برای خود حکایتی شنیدنی دارد ، خبرنگار ایرنا گزارشی را از تاریخچه چگونگی انتخاب این نمادها تهیه کرده که به شرح زیر است :

*** شیر نماد گالاتاسرای



انتخاب نماد شیر برای تیم زرد و قرمز پوش گالاتاسرای به فوتبالیست طلایی 'نیهات بدیک' برمی گردد.

وی که از سال 1916 میلادی بازی را در گالاتاسرای آغاز کرد، در کنار فوتبال به رشته های پرش طول، سوارکاری، شنا و قایقرانی بادبانی نیز می پرداخت ، 'بدیک' در طول بیست سال در مجموع 268 بار لباس گالاتاسرای را برتن کرد.

وی هشت سال کاپیتان تیم گالاتاسرای بود و 18 بار نیز لباس تیم ملی را بر تن کرد که در 8 بازی از این 18 بازی بازو کاپیتانی تیم ملی ترکیه را به بازو بست.

'نیهات بدیک' در طول این مدت ، از سوی تماشاگران ملقب به ' آصلان ' به معنی 'شیر' شده بود و لقب وی به عنوان نماد گالاتاسرای انتخاب شد.

*** قناری زرد نماد تیم زرد و آبی پوش فنرباغچه


POLATLI MEDYA

انتخاب این نماد به ' جیهات آرمان' دروازه بان فنرباغچه برمی گردد ، دروازه بانی که به او دروازه بان پرنده نام نهاده بودند.

'آلپ باجی اوغلو' مدیر موزه باشگاه فنرباغچه می گوید: جیهات آرمان که در سال 1933 میلادی بازی در فنرباغچه را آغاز کرد ، تا سال 1952 دروازه بان این تیم بود.

وی در آن دوران بهترین دروازه بان ترکیه محسوب می شد؛ به طوری که به او لقب دروازه بان پرنده داده بودند. وی معمولا با لباس زرد قناری به میدان می رفت، توپ هایی را که به گوشه دروازه پرتاب می شد، مانند پرنده می گرفت.

در یکی از بازیها یکی از تماشاگران با صدای بلند فریاد می زند: هی... به قناری ام نگاه کنید، باز هم پرید! قناری زرد از آن زمان به صورت نماد فنرباغچه در آمد.

*** عقاب سیاه نماد تیم بشیکتاش



تیم سیاه و سپیدپوش بشیکتاش یکی دیگر از تیمهای معروف و ریشه دار ترکیه است.

انتخاب نماد عقاب سیاه برای این تیم نیز به شعار یک تماشاگر دو آتشه بر می گردد.

در سال 1940 میلادی بشیکتاش در هربازی اختلاف امتیاز خود را با رقبایش بیشتر می کرد. در آن سال، پنج هفته مانده به پایان رقابتهای لیگ، این تیم با تیم سلیمانیه بازی داشت.

در آن بازی، یکی از تماشاگران دو آتشه بشیکتاش که به شغل ماهیگیری مشغول بود فریاد بر می آورد: 'به پیش؛ عقابهای سیاه. حمله کنید ' و بعد از پیروزی ٦ بر صفر بشیکتاش در آن بازی، عقاب سیاه به نماد باشگاه بشیکتاش تبدیل شد.

*** شاهین نماد تیم غازی آنتپ اسپور



شاهین در واقع نمادی از مبارزه مردم غازی آنتپ با اشغالگران فرانسوی است.

'محمد ساعد ' از دست اندرکاران فوتبال این شهر از طرف مردم به نام 'شاهین بیگ' شناخته می شد و در جنگ مردم غازی آنتپ با اشغالگران فرانسوی در دوران عثمانی نقشی اساسی داشت.

لباس این تیم نیز سیاه و سرخ است، به نشانه خون شهیدان این شهر در مبارزه با فرانسه و نیز غم سیاهی که در آن زمان بر دل مردم غازی انتپ نشسته بود.

*** پلنگ، خروس ،عقاب دوسر و تمساح


نماد تیم آنکارا اسپور، پلنگ آناتولی است که نشانه قدرت می باشد.

خروس نیز که نماد شهر دنیزلی است در عین حال نماد تیم فوتبال آن شهر نیز محسوب می شود.

Spor.Net

قونیه اسپور تیم شهر قونیه که پایتخت سلجوقیان بود نشان عقاب دو سر از نشانه های دولت سلجوقی را به عنوان نماد تیم خود برگزیده است.


تیم بورسا اسپور نیز تمساح را به عنوان نشانه خود انتخاب کرده است.

twitter news: 05/08/11


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">