ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

تیرگی رابطه ارمنستان و ترکیه ادامه دارد!

چهارشنبه, ۲۹ بهمن ۱۳۹۳، ۱۲:۵۲ ق.ظ
ترکیه آنلاین:  رئیس جمهوری ارمنستان توافق مهم صلح با ترکیه را از دستور کار پارلمان خارج کرد؛ اقدامی که گام رو به عقب دیگری در تلاش‌های تحت حمایت آمریکا برای از بین بردن یک قرن خصومت میان این دو کشور همسایه است.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، سرژ سرکیسیان، رئیس جمهور ارمنستان در نامه‌ای به رئیس پارلمان این کشور با اشاره به گذشت 6 سال از امضای توافقنامه عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان تاکید کرد: در این مدت ارمنستان موضع سنجیده‌ای در جهت اجرای توافقنامه داشت اما دولت ترکیه همچنان پیش شرط‌هایی بر خلاف مفاد توافق مطرح می‌کند.

سرکیسیان در این نامه تصریح کرده است: من تصمیم گرفتم این توافقنامه از دستور کار پارلمان ارمنستان خارج شود.

در توافقنامه عادی سازی روابط ترکیه و ارمنستان که اکتبر 2009 امضا شد، به رسمیت شناخته شدن مرزهای کنونی، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی دو کشور مورد تاکید قرار گرفته بود.

بر اساس این توافقتنامه قرار بود دو ماه پس از تصویب توافقنامه در پارلمان های دو کشور گمرک مرزی مشترک که از سال 1993 میلادی به علت مسئله قره باغ کوهستانی بسته شده است، بازگشایی شود.

این توافقنامه در پارلمان های ترکیه و ارمنستان به تصویب نرسیده بود اما همچنان در دستور کار مجالس دو کشور قرار داشت.

اما این روند توسط ناسیونالیست‌های هر دو طرف به بن بست کشیده شد و آنکارا و ایروان یکدیگر را به تلاش برای بازنویسی متن این توافق‌ها و تعیین شروط جدید متهم کرده‌اند. بسیاری از ارامنه می‌خواهند ترکیه این کشتار دسته جمعی سال 1915 میلادی را به عنوان نسل کشی به رسمیت بشناسد و تاوان این اقدام را پرداخت کند؛ پیشنهاداتی که آنکارا آن را رد می‌کند.

این توافق می‌توانست مزایای اقتصادی بسیاری برای کشور فقیر ارمنستان داشته باشد، صلاحیت ترکیه به عنوان یکی از نامزدهای اتحادیه اروپا را تایید و نفوذش در منطقه استراتژیک قفقاز جنوبی را تقویت کند.

سرژ سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان در نامه‌ای به پارلمان گفت: ما برای یک سازش کامل در روابطمان با ترکیه در پی تصویب این پروتکل‌ها آماده بودیم اما آمادگی ناکامی این توافق را نیز داشتیم.

وی ترکیه را به نداشتن خواست و تمایل سیاسی در پیدا کردن راه حل متهم کرد.

ارمنستان 24 آوریل سال جاری میلادی صدمین سالروز قتل عام ارامنه را گرامی می‌دارد.


۹۳/۱۱/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">