ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ورود سرمایه‌گذاران ایرانی به معادن ترکیه

سه شنبه, ۲۸ بهمن ۱۳۹۳، ۰۸:۳۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: نایب رئیس خانه معدن ایران از ورود سرمایه‌های ایرانیان به معادن ترکیه خبرداد و گفت: این امر نشانگر پایین بودن بهره‌وری در بخش معدن ایران است.



به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا بهرامن در نخستین همایش چشم انداز سرب و روی در بازار گفت: ایران پس از هند، چین و قزاقستان، رتبه چهارم تولید سرب و روی در آسیا را دارد و بنابراین باید از این مزیت به بهترین شکل بهره برداری کند، این در حالی است که البته باید برای اقدامات توسعه ای در بخش معادن، نگاه به توسعه پایدار باشد.

نایب رئیس خانه معدن افزود: رشد وارتقای جایگاه بخش معدن در گرو نگرش توسعه‌ای به معادن است و بر پایه نشست های تخصصی هنگامی به نتیجه می رسد که زمینه تصمیم سازی و اتخاذ تصمیمات ازسوی مسئولان را به دنبال داشته باشد؛ البته قانون معدن هم پایه‌ای در این بخش است.

وی نسبت به خروج سرمایه‌ها از ایران به ترکیه هشدار داد و گفت: فرار سرمایه‌ها از ایران و ورود آن به بخش معدنی ترکیه، نشان از پایین بودن بهره وری در معادن ایران دارد.

همچنین در این نشست، ابراهیم جمیلی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان سرب و روی نیز گفت: تعداد معادن متروکه افزایش یافته است و به نظر می رسد دولت باید معادنی را که در اختیار برخی افراد قرار گرفته و متاسفانه آنها کار خاصی در آن انجام نمی‌دهند بازپس گرفته و به افرادی بسپارد که علاقمند به کارهای معدنی هستند.

وی افزود: در صنعت سرب و روی متاسفانه شاهد سرمایه‌گذاری دولتی نبوده‌ایم و تنها واحد ملی سرب و روی بعد از جنگ و به منظور نیازهای جنگ از سوی آلمان‌ها اجرا شد تا به تولید تنها سرب بپردازد؛ اما بعد از آن، هیچ سرمایه‌گذاری جدید انجام نشد و هر آنچه طی 20 سال بوجود آمده و اکنون شاهد تولید 450 هزار تن شمش سرب و 420 هزار تن شمش روی هستیم، مربوط به بخش خصوصی است.

جمیلی ادامه داد: از یک سو عدم ورود دولت در بخش سرب و روی یک مزیت داشته و آن کم شدن نقش آن در تصمیم‌گیری‌های این حوزه است با این وجود، نبود حضور دولتی‌ها در بخش سرب و روی، نگرانی از توجه کم دولت به این صنعت را به وجود آورده است.

وی خاطرنشان کرد: در صنعت سرب و روی شاهد پیشرفت و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و راهبری آن توسط چند شرکت بزرگ هستیم تا آنجا که باوجود هچعدم حمایت ها، 3 برابر نیاز داخلی را صادرات داشته ایم.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد کوچ سرمایه ها و سرمایه گذاران داخلی به کشورهای همسایه همچون ترکیه بوده ایم تا آنجا که اولین کارخانه فراوری این کشور بتازگی راه اندازی خواهد شد.

به گفته جمیلی، اکتشاف معادن جدید در قزاقستان و ترکیه باید نگران صادرات سرب و روی کشور بود و چنانچه اقدام صحیحی انجام نشود و در واگذاری های پهنه ها از سوی دولت مشارکتی صورت نگیرد باید شاهد کاهش صادرات در این حوزه نیز بود.

وی گفت: چرا باید باوجود مناطق اکتشافی و معادنی همچون مهدی آباد بلا استفاده مانده درحالی که تنها از 65 درصد ظرفیت کنونی تولید شمش سرب و روی استفاده می شود.

جمیلی گفت: پیشنهاد ما به دولت، یا سرمایه گذاری در این پهنه ها بوده یا راه اندازی این پهنه ها از طریق مشارکت با بخش خصوصی است پس نیاز به ورود بازار سرمایه در حوزه صنعت و سرب و روی دیده می شود.


۹۳/۱۱/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">