مقایسه ایران و ترکیه در توسعه راه آهن
سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۱۱:۰۰ ق.ظ
ترکیه آنلاین: رئیس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت با اشاره به عقب ماندگی ایران در دستیابی به اهداف برنامه پنجم توسعه در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی سریع السیر گفت: در اتحادیه اروپا برنامه ریزی شده است که تا سال 2025 شبکه ریلی سریع السیر از 20 هزار کیلومتر به 55 هزار کیلومتر افزایش یابد.
دکتر جبار علی ذاکری در گفتوگو با خبرنگار فناوری ایسنا با تأکید بر این که رویکرد دنیا در حوزه حمل و نقل ریلی به سمت حمل و نقل ریلی سریع السیر است، کشور ژاپن را پیشرو در این زمینه توصیف و اظهار کرد: این کشور بهترین جابجایی ریلی دنیا را به خود اختصاص داده است.
ذاکری به وضعیت کشور اشاره کرد و گفت: در 15 سال قبل کشور در این حوزه حرکت کرده است به گونهای که اولین خط سریع السیر را به کمک مهندسان مشاور ایرانی و خارجی اجرا کرد ولی متاسفانه در سالهای اخیر توجه زیادی به آن نشده است.
رییس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت گفت: این در حالی است که ترکیه هفت سال پس از ایران در این حوزه وارد شد و سال قبل خط ریلی سریع السیر آنکارا- استانبول را به بهره برداری رساند و در میان کشورهای حوزه خلیج فارس نیز خط ریلی سریع السیر خلیج فارس آغاز شده و پیش بینی میشود که زودتر از ایران به بهره برداری برسد.
به گفته وی عربستان نیز در این زمینه اقدام کرده است و امسال زایران ایرانی نیز با این خط سریع السیر مسیر جده - مدینه را طی خواهند کرد.
ذاکری، نبود ساختار مناسب در وزارت راه و نبود رویکرد مناسب در کشور را از دلایل کندی کشور در این زمینه عنوان کرد و گفت: در زمینه حمل و نقل سنتی نیز ایران از اهداف برنامه پنجم و ششم عقب است؛ چرا که بر اساس این برنامهها باید 20 درصد از جابه جایی در حوزه بار و 30 درصد از جا به جایی در حوزه مسافر کشور باید از طریق خطوط ریلی باشد که این هدف به دلیل عدم استقبال بخش خصوصی از سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی محقق نخواهد شد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل را دیربازده ذکرکرد و افزود: در زمینه حمل و نقل مترو با سرمایه گذاریهای صورت گرفته برای هشت کلانشهر ساخت مترو در دستور کار است و با اقدامات صورت گرفته در دو سال آینده تعداد شهرهای دارای مترو به پنج شهر خواهد رسید.
رئیس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت از برگزاری چهارمین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن در روزهای 28 و 29 اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و اظهار کرد: این کنفرانس به منظور بررسی وضعیت کشور در این زمینه برگزار خواهد شد و به در خصوص موضوعاتی چون اقتصاد و حمل و نقل ریلی، مدیریت حمل و نقل ریلی، خط و سازههای ریلی، کنترل و سیگنالینگ، قطارهای شهری و مترو، ایمنی در راه آهن و خصوصی سازی و راه آهن برقی ناوگان ریلی با تمرکز بر افزایش سرعت بحث و گفتوگو خواهد شد.
وی برگزاری نمایشگاهی در حوزه حمل و نقل ریلی را از برنامههای جنبی این کنفرانس نام برد و افزود: در این دوره از کنفرانس که به صورت دو سالانه برگزار میشود به محققان و پژوهشگران برتر در حوزههای ناوگان ریلی، مدیریت و اقتصاد ریلی و خط و زیربنا جوایز ویژهای اعطا خواهد شد.
دکتر جبار علی ذاکری در گفتوگو با خبرنگار فناوری ایسنا با تأکید بر این که رویکرد دنیا در حوزه حمل و نقل ریلی به سمت حمل و نقل ریلی سریع السیر است، کشور ژاپن را پیشرو در این زمینه توصیف و اظهار کرد: این کشور بهترین جابجایی ریلی دنیا را به خود اختصاص داده است.
ذاکری به وضعیت کشور اشاره کرد و گفت: در 15 سال قبل کشور در این حوزه حرکت کرده است به گونهای که اولین خط سریع السیر را به کمک مهندسان مشاور ایرانی و خارجی اجرا کرد ولی متاسفانه در سالهای اخیر توجه زیادی به آن نشده است.
رییس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت گفت: این در حالی است که ترکیه هفت سال پس از ایران در این حوزه وارد شد و سال قبل خط ریلی سریع السیر آنکارا- استانبول را به بهره برداری رساند و در میان کشورهای حوزه خلیج فارس نیز خط ریلی سریع السیر خلیج فارس آغاز شده و پیش بینی میشود که زودتر از ایران به بهره برداری برسد.
به گفته وی عربستان نیز در این زمینه اقدام کرده است و امسال زایران ایرانی نیز با این خط سریع السیر مسیر جده - مدینه را طی خواهند کرد.
ذاکری، نبود ساختار مناسب در وزارت راه و نبود رویکرد مناسب در کشور را از دلایل کندی کشور در این زمینه عنوان کرد و گفت: در زمینه حمل و نقل سنتی نیز ایران از اهداف برنامه پنجم و ششم عقب است؛ چرا که بر اساس این برنامهها باید 20 درصد از جابه جایی در حوزه بار و 30 درصد از جا به جایی در حوزه مسافر کشور باید از طریق خطوط ریلی باشد که این هدف به دلیل عدم استقبال بخش خصوصی از سرمایه گذاری در حمل و نقل ریلی محقق نخواهد شد.
وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل را دیربازده ذکرکرد و افزود: در زمینه حمل و نقل مترو با سرمایه گذاریهای صورت گرفته برای هشت کلانشهر ساخت مترو در دستور کار است و با اقدامات صورت گرفته در دو سال آینده تعداد شهرهای دارای مترو به پنج شهر خواهد رسید.
رئیس دانشکده مهندسی راه آهن دانشگاه علم و صنعت از برگزاری چهارمین کنفرانس بینالمللی پیشرفتهای اخیر در مهندسی راه آهن در روزهای 28 و 29 اردیبهشت ماه سال آینده خبر داد و اظهار کرد: این کنفرانس به منظور بررسی وضعیت کشور در این زمینه برگزار خواهد شد و به در خصوص موضوعاتی چون اقتصاد و حمل و نقل ریلی، مدیریت حمل و نقل ریلی، خط و سازههای ریلی، کنترل و سیگنالینگ، قطارهای شهری و مترو، ایمنی در راه آهن و خصوصی سازی و راه آهن برقی ناوگان ریلی با تمرکز بر افزایش سرعت بحث و گفتوگو خواهد شد.
وی برگزاری نمایشگاهی در حوزه حمل و نقل ریلی را از برنامههای جنبی این کنفرانس نام برد و افزود: در این دوره از کنفرانس که به صورت دو سالانه برگزار میشود به محققان و پژوهشگران برتر در حوزههای ناوگان ریلی، مدیریت و اقتصاد ریلی و خط و زیربنا جوایز ویژهای اعطا خواهد شد.
۹۳/۱۱/۲۱