ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

اعتراض علویان ترکیه به سیاست های اردوغان + عکس

سه شنبه, ۲۱ بهمن ۱۳۹۳، ۰۹:۰۰ ق.ظ
هزاران علوی در ترکیه در اعتراض به عدم رعایت حقوقشان توسط حزب عدالت و توسعه به خیابان ها آمدند.


به گزارش ترکیه آنلاین به نقل از خبرگزاری ایحلاص، هزاران تن از اقلیت علوی در ترکیه روز (یکشنبه/ 19 بهمن) با تجمع در منطقه کادیکوی استانبول خواستار رعایت حقوق خود در این کشور شدند.
بر اساس این گزارش، علویان ترکیه که یکی از فرقه های شیعه بشمار می روند، پلاکاردهایی را در دفاع از نظام سکولار در این کشور حمل می کردند.
اقلیت علوی که تخمین زده می شود حدود 15 میلیون نفر در ترکیه باشند، نگران تضعیف نظام سکولار این کشور و افزایش فشار بر خود به دلیل سیاست های دولت رجب طیب اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه هستند.
پلیس ترکیه منطقه راهپیمایی را به محاصره درآورده و برای پرهیز از تنش‌ها از معترضان خواست تا از محل بازرسی عبور کنند.
سازمان حقوق بشر نیز گفته بود، «دولت ترکیه باید بیاموزد که عقاید مخالفی که طی اعتراضات خیابانی بیان می‌شوند را تحمل کند.»


۹۳/۱۱/۲۱

نظرات  (۱)

متاسفانه این خبر زیاد دقیق نیست. این گروه در اعتراض به اضافه شدن دروس دینی به دروس تحصیلی (نمیدونم اختیاری هست یا اجباری) اعتراض نموده اند.
این گروه شاخه ای از شیعه هم محسوب نمی شود چون کلا عقاید متفاوتی با شیعه دارند حتی در ایران نیز اقلیت های علوی (علی اللهی ها) با مشکلات زیادی مواجه هستند. در ترکیه علوی ها عبادتگاههای خاص خود را دارند به نام "خانه ی جم" که در آنجا با آواز و رقص به عبادت می پردازند.
از سویی دیگر جالب است که علوی ها که در هیچ دوره ای به اندازه ی دوره ی اردوغان از حقوق مناسب برخوردار نبودند و حتی در دوره ای از حکومت حزب ج.ه.پ به شدت سرکوب (کشتار درسیم) نیز شده اند با این وجود باز هم اکثریت کمالیست و طرفدار حزب چپی ج.ه.پ می باشند و دلیل این موضوع هم اسلامگرا بودن حزب آ.ک.پ می باشد. در ترکیه این علاقه به صورت عشق گوسفند و قصاب تعبیر می شود.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">