ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین: شهرهای رویایی که این روزها ترک ها می‌خواهند برای مردم ایران بسازند. زرق و برق‌هایی که املاک آنتالیا و آنالیا دارند و در نهایت، ایرانیانی که سودای اقامت در ترکیه را دارند. اما شهر رویایی ترک‌ها، تنها یک"هاریتا"بیش نیست.



به گزارش خبرنگارتابناک اقتصادی، چشم انداز رویایی، خانه‌ها و سوئیت‌های شیک، اقامت خارج از کشور و در نهایت، کمترین فاصله به مراکز اصلی شهر و دانشگاه‌های ترکیه. این تبلیغات اغواکننده‌ای است که این روزها هر بیننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. اما شهر رویایی که این تبلیغات می‌گویند، واقعا رویایی است!!!

مدت‌ها است که بازار تبلیغات تلویزیونی برای جذب مشتریانی املاک خارجی در ترکیه، داغ است و شبکه‌های ماهواره‌ای تلاش دارند تا با پیشنهادهای اغناکننده، ایرانی‌ها را نیز به خرید این آپارتمان‌ها سوق دهند و در مقابل، وعده می‌دهند که می‌توانند اخذ اقامت در ترکیه را برای این افراد کسب کنند.

اما بازی به همین جا ختم نمی‌شود و آنگونه که صاحبان این تبلیغات می‌گویند، لازم نیست تمام پول این واحدها، یکجا پرداخته شود؛ بلکه وام‌های بانکی کوتاه مدت و با بهره بسیار نازل برای خرید این آپارتمان‌ها در نظر گرفته می شود که باز هم گام دیگری در جهت جذب مشتری است؛ مشتریانی که تصور می‌کنند، شهر رویایی زندگی‌شان همانجایی است که در این تبلیغات نمایش داده می شود.

البته اینکه می‌گویند ایرانی‌ها کم‌حافظه‌اند، شاید چندان بیراه هم نباشد، چراکه همین داستان تبلیغات پر زرق و برق برای خرید املاک از سوی ایرانی‌ها در خارج از کشور، مسبوق به سابقه است و دوبی، و سایر شهرهای امارات متحده عربی هم را همین تبلیغات اغواکننده از سوی ایرانی‌ها آباد کرد؛ ایرانی‌هایی که میلیون‌ها دلار پول خود را به این کشور بردند، تا بلکه زندگی رویایی داشته باشند و اقامت این کشور را کسب کنند، اما بعد از گذشت مدتی، این تبلیغات یک سراب بیشتر نبود و با شروع بحران‌های اقتصادی، اولین گروهی که از امارات به نوعی اخراج شدند و دستشان هم برای شکایت به جایی بند نبود، همین ایرانی‌ها بودند که با وضعیت بلاتکلیف املاک خود مواجه شدند.

داستان از آنجا شروع می‌شود که قراردادهایی که بابت فروش و پیش فروش این واحدهای مسکونی در خارج از کشور با ایرانی‌ها منعقد می شود، به لحاظ حقوقی کاملا یکطرفه بود و به دلیل اینکه بسیاری از افراد، از مشاوره های حقوقی در این زمینه بی بهره می مانند، قراردادهای یکطرفه‌ای را امضا می کنند که براساس آن، اگر مشکلی پیش آید، هیچ کجای کشور مقصد، نمی توانند از حق و سرمایه خود دفاع کنند.

البته این تمام داستان نیست، چراکه تنها آگهی‌های تبلیغاتی شبکه های ماهواره ای در خارج از کشور نیستند که آغازگر جلب نظر مساعد ایرانی‌ها برای خرید ملک در خارج از کشور بوده اند، بلکه اکنون پای این تبلیغات و فروش این آپارتمان‌ها، به بنگاه‌های معاملات ملکی ایران هم کشیده شده است.

هرچند مقامات مسئول ایرانی هیچگاه نمی‌پذیرند که فروش املاک خارجی در ایران صورت می‌گیرد و دفاتری از بنگاه‌های معاملات ملکی به این کار مبادرت می‌کنند، اما کافی است که به بنگاههای املاک کشورهای مختلف در مناطق شمال شهر تهران مراجعه کنید و گشتی در خیابان‌های لوکس و شمالی شهر تهران بزنید تا متوجه شوید که این دفاتر در ایران هم قد علم کرده‌اند.

این در شرایطی است که این روزها رفت و آمدهای مقامات ترکیه نیز به ایران بسیار زیاد است و همین امر، مردم را به این تشویق می کند که بالاخره بتوانند از مزایای کشور ترکیه که هر روز و هر روز از سوی مقامات این کشور و شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود، بهره مند شوند.

اما روی دیگر سکه، ضرر و زیانی است که هیچگاه مردم به آن توجه کافی ندارند، آنگونه که دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه بهتابناک اقتصادیمی گوید: هیچگاه با خرید ملک نمی‌توانید اقامت ترکیه را کسب کنید و شاید اقامت‌ها در حد اقامت‌های موقت 4 تا 6 ماهه باشد که هر ویزای ساده‌ای نیز می تواند این اقامت را کسب کند.

سیدجلال ابراهیمی می‌گوید: هم اکنون دو شیوه آگهی در مطبوعات یا رسانه های ترکیه برای فروش ملک به ایرانی ها هست که البته اغلب فروش‌های آپارتمان بر روی ماکت‌ها انجام می‌شود و نقشه‌هایی که خودشان به آن هاریتا می گویند؛ یعنی ملک را می فروشند اما در عالم واقعی، ملکی وجود ندارد.

وی می افزاید: این تبلیغات واقعی نیست و به نوعی تبلیغ سوء‌ به شمار می رود که مردم نباید فریب آن را بخورند.

ابراهیمی ادامه می دهد: اگر گفته شده که فردی با خرید ملک در ترکیه، تابعیت و اقامت می‌گیرد، صحت ندارد. ممکن است اقامت دو ماهه و سه ماهه بگیرد، ولی خرید ملک دلیل بر دادن اقامت از سوی دولت ترکیه نیست بلکه اخذ اقامت این کشور شرایط خاصی دارد، نظیر اینکه فرد مدت‌ها باید در این کشور بماند، شرایط خاصی را رعایت کند، سرمایه های خاصی را آنجا ببرد و مدتی کار کند تا بتواند این اقامت را بگیرد.

وی می افزاید: اخذ اقامت ترکیه فرم‌های خاص خود را دارد، ملک می تواند امتیازی باشد ولی برای گرفتن اقامت شرط واجب نیست، ولی متاسفانه در مورد تبلیغاتی که در سطح بنگاه‌های املاک انجام می شود، مردم نباید گول آن را بخورند؛ این آگهی ها و این چنین سرمایه گذاری ها، خطرناک است.

دبیرکل شورای مشترک ایران و ترکیه می گوید: برخی از این بنگاه‌های املاک خود را وابسته به اتاق بازرگانی ایران و ترکیه می‌دانند و حتی اسم‌های خود را می‌گویند، اما مردم می‌توانند با داشتن کلیه اطلاعاتی که در زمینه تجارت، سرمایه گذاری و اقامت ترکیه، اقدام به هرگونه تصمیم‌گیری کنند.

همچنین غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران نیز در گفتگو با خبرنگارتابناک اقتصادیدر این رابطه می‌گوید: تجربه نشان داده که زرق و برق‌های اینچنینی، سرابی بیش نیست و هر فردی که به دنبال آن رفته، صدمه دیده و انتفاع خوبی نبرده است.

وی می افزاید: من تصور می کنم که ما در ایران در شرایطی هستیم که اگر توجه کنیم خودمان آینده کشور را به این سمت هدایت کنیم که بتوانیم کشوری با مزیت‌های بسیار بیشتر از همسایگانی نظیر ترکیه بسازیم، هیچگاه نیاز به اخذ اقامت آن کشورها نیست، البته این یک تفکر ایده آلیستی است و اگر محقق شود بسیار مناسب است.

شافعی ادامه داد: تجربه های گذشته را مردم نباید از یاد ببرند و البته اغلب افراد متوجه این قضیه هستند که هر آنچه که در کشور خود انجام دهند و سرمایه گذاری کنند، آینده برای آنها روشن تر است تا اینکه به این سمت و سوها حرکت کنند.

وی به خریداران املاک در خارج از کشور توصیه کرد تا حتما در قراردادهای خرید خود، بندی بگنجانند که اتاق بازرگانی و مرکز داوری بین المللی اتاق بازرگانی را به عنوان یک نهاد داوری در قرارداد ذکر کنند تا اگر اختلافی بوجود امد، بتوانند از طریق اتاق از حق خود دفاع کنند.

به هرحال، شهرهای رویایی که این روزها ترک پ‌ها می خواهند برای ایرانی ها بسازند، به نظر می‌رسد که یک رویا بیش نیست و مردم نباید سرمایه های خود را به این سمت ببرند که فریب چنین کاسبانی را در شرایط فعلی اقتصاد ایران بخورند.


۹۳/۱۱/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">