ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

دولت ترکیه یک بانک خصوصی را مصادره کرد

چهارشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۶:۳۲ ب.ظ
دولت ترکیه بانک آسیا را که به وابستگی به جماعت نور به رهبری فتح الله گولن از مخالفان دولت مشهور است، مصادره کرد.

TMSF Bank Asya yönetimine el koydu!


بنا بر گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا، سازمان تنظیم و کنترل نظام بانکی ترکیه (BDDK) با اعلام اینکه بانک آسیا در زمان مقرر نسبت به اعلام مشخصات سهامداران عمده خود اقدامی نکرده و در برخی موارد نیز شفاف عمل نکرده است، نیمه شب گذشته طی حکمی 63 درصد از سهام بانک آسیا را مصادره و مدیریت آن را به صندوق ضمانت سپرده ها ( TMSF) واگذار کرد .
با مصادره شدن بانک آسیا جدال میان دولت ترکیه و جماعت نور وارد مرحله جدیدی شد . پیش از این دولت ترکیه شماری از عوامل گروه جماعت نور را در بخشهای دادگستری و امنیتی و دهها سازمان دولتی دیگر تسویه و پاکسازی کرده بود .
گفتنی است روز گذشته نیز رسانه های ترکیه اعلام کردند دولت گذرنامه فتح الله گولن که در پنسیلوانیای آمریکا بسر می برد را بدلیل اظهارات دروغین برای کسب گذرنامه سبز (دارای مزیتهای ویژه) باطل کرده است .
ماجرای تقابل جماعت نور و دولت ترکیه از دسامبر 2013 آغاز شد . در 17 و 25 دسامبر 2013 عملیات پلیس ترکیه (عوامل جماعت نور) علیه رشوه خواری و فسادهای مالی بدون اطلاع دولت آغاز شد و طی آن علاوه بر تعدادی از سرمایه داران بزرگ، رییس هالک بانک (بانک خلق) و شهردار منطقه فاتح استانبول، فرزندان سه وزیر کابینه اردوغان به اتهام ارتشاء بازداشت شدند.
در بازرسی های انجام شده در منازل این افراد مقادیر زیادی لیر ترک ، دلار و یورو کشف و حتی کشف یک دستگاه پول شمار در منزل یکی از این افراد بصورت دست مایه ای برای منتقدین و مخالفان دولت شد.
این عملیات و درپی آن افشاء مکالمات تلفنی سران دولت ترکیه در پایگاه های اینترنتی نشان داد جماعت نور و فتح الله گولن تا چه حد در دستگاه های دولتی و حکومتی نفوذ دارند. بدین ترتیب بحرانی که گفته می شود بدلیل تعطیلی آموزشگاه ها جماعت گولن از سوی دولت آغاز شده بود به جنگ میان دولت و جماعت نور ویا به عبارت دیگر جنگ قدرت میان اردوغان و گولن تبدیل شد .
درپی این تحولات که دولت ترکیه را شوکه کرد، بولنت آرینچ معاون نخست وزیر ترکیه وجود یک دولت پنهانی در دولت را بزبان آورد و رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت نیز پس از آنکه عملیات پلیس را به عنوان یک عملیات کثیف نام برد، در همان روز پنچ مدیر ارشد شهربانی استانبول را از کار برکنار کرد. دو دادستانی نیز که پرونده رشوه خواری را پیگیری می کردند پس از چندی از تعقیب بازپرسی منع و بجای آنان دو دادستان دیگر به کار گمارده شدند.
دولت اردوغان طی بخشنامه ای اعلام کرد نیروهای شهربانی بدون اطلاع به روسای خود، و آنان نیز بدون اطلاع وزیر کشور حق انجام هیچگونه عملیاتی را نداشته و این سلسله مراتب همیشه باید حفظ شود .
درگیری لفظی میان جناح دولت و فتح الله گولن که در ابتدا نرمتر بود پس از آنکه فتح الله گولن در تاریخ 21 دسامبر دولت ترکیه را بشدت مورد انتقاد قرار داد و آنها را نفرین کرد با شدت بیشتری ادامه یافت .
در 25 دسامبر سه وزیر کابینه اردوغان یعنی معمر گولر وزیر کشور، ظفر چاغلایان وزیر اقتصاد و اردوغان بایراکتار وزیر شهرسازی که فرزندانشان دستگیر شده بودند و نام آنها نیز در پرونده ارتشاء و فساد مالی ذکر شده بود ولی بدلیل داشتن مصونیت سیاسی بازداشت نشده بودند از مقام خود استعفا دادند.
ًاگه من باغیش ً وزیر اتحادیه اروپا نیز که همین اتهامات به وی وارد شده بود طی اصلاحاتی که در کابینه صورت گرفت از کار برکنار شد .
از آن پس جنگ قدرت میان دولت و گولن با شدت هرچه تمامتر دنبال شد. چند روز پس از این تحولات بیش از 500 تن از افسران ارشد پلیس به مناطق دور افتاده منتقل و روسای شهربانی 17 استان این کشور از جمله استانبول، آنکارا و ازمیر از کار برکنار شدند .
۹۳/۱۱/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">