ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

ترکیه آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای عمومی و تخصصی ترکیه

تیره‌تر شدن روابط مصر و ترکیه در پی حملات سینا

يكشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۵۵ ب.ظ
ترکیه آنلاین:  در پی عملیات اخیر گروه‌های تندرو در شبه جزیره سینا و کشته و زخمی شدن بیش از 100 نظامی مصری، روابط میان ترکیه و مصر رو به وخامت نهاده و رسانه‌های این دو کشور با چراغ سبز مسئولان به جان هم افتاده‌اند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، تنش‌ها زمانی به اوج خود رسید که عبدالفتاح سیسی،‌ رئیس جمهوری مصر که خود پیشتر فرمانده نیروهای مسلح بود، در سخنانی بعد از حملات سینا به شکل غیر مستقیم ترکیه را متهم کرد که در حوادث شمال مصر دخالت دارد.

وی "کشوری" که نام آن را فاش نکرد را تهدید کرد که اگر از دخالت‌های خود در امور داخلی مصر و تنش‌های موجود در شمال این کشور دست برندارد با اقدام قاطع قاهره رو به رو خواهد شد.

اگرچه سیسی نامی از ترکیه نبرد اما کارشناسان معتقدند که منظور وی دولت مردان آنکارا به ویژه شخص رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه است و سیسی بارها در محافل خصوصی به اینکه ترکیه از اخوان المسلمین و گروه‌های مسلح موجود در سیناء حمایت می‌کند پرداخته است.

رسانه‌های مصری به ویژه شبکه‌های ماهواره‌ای این کشور پس از حملات سیناء اکنون آزادانه‌تر به دولت آنکارا حمله می‌کنند و به طور مستقیم اردوغان را به حمایت از "تروریست‌ها" و "قتل عام" نظامیان مصر متهم می‌کنند.

در مقابل شبکه‌های نزدیک به اخوان المسلمین که غالبا ایستگاه‌های پخش آنها در ترکیه قرار دارد نیز حملات خود به ارتش و دولت مصر را افزایش داده‌اند و این امر نشان دهنده بالا گرفتن تنش میان این دو کشور قدرتمند در خاورمیانه است.

اخوان المسلمین که یک گروه غیرقانونی و تروریستی در مصر شناخته می‌شود توانایی فعالیت آزادانه در این کشور را ندارد و بیشتر پایگاه‌های خود را به ترکیه و قطر منتقل کرده است که همین امر باعث ایجاد تنش‌های جدی میان مصر و این دو کشور شده است.

یکی از این شبکه‌ها، شبکه ماهواره‌ای "رابعه" است که خود را سخنگوی اخوان المسلمین معرفی می‌کند و به اتباع خارجی مصر فرصت داده تا قبل از 11 فوریه از مصر خارج شوند.

مصر این شبکه‌ها را متهم می‌کند که با اجازه دولت ترکیه و از خاک این کشور مردم مصر را به شورش، حمل اسلحه و هدف گرفتن نیروهای پلیس و ارتش تحریک می‌کنند.

محمد مرسی، رئیس جمهوری وابسته به اخوان المسلمین در 30 ژوئیه سال 2013 برکنار شد. از زمان عزل وی اخوان المسلمین اقداماتی را علیه مسئولان فعلی مصر در پیش گرفته که همواره به خشونت کشیده شده صدها کشته بر جای گذاشته است.

۹۳/۱۱/۱۲

نظرات  (۱)

پی.اس.
اخوان المسلمین بارها اقدامات تروریستی انجام شده در مصر را محکوم کرده و دولت مصر را مسئول این حوادث دانسته و عنوان کرده اند که هدف دولت مصر تخریب وجهه ی اخوان در میان مردم و مشروعیت بخشیدن به خود برای مبارزه با اخوان در قالب مبارزه با یک گروه تروریستی می باشد.

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">