برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه دردسر ساز شد
دوشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۲۰ ب.ظ
ترکیه آنلاین: وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری اخیر خود آب پاکی را روی دست منتقدان برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه ریخت.
به گزارش خبرنگار ایسنا، نمایشگاه پوشاک ایران که قرار بود در دی امسال در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شود با تعویق یک ماهه همزمان با نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران شد که همین موضوع موجبات اعتراض برخی از تولیدکنندگان را فراهم کرد.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی با انتقاد به بیتوجهی مسئولان نسبت به بدقولیها در زمینه تبلیغات و تسهیلات در نمایشگاه گفت: چند روزی است که تبلیغات گستردهای روی نمایشگاه ترکیه آغاز شده در حالی که ما هیچ کاری نکردهایم و در این باره، نامه اعتراضی نیز به وزارت صنعت نوشتهایم.
در عین حال تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران باعث انصراف برخی از برندهای ایرانی شد که دلیل خود را درگیر بودن با برنامههای شب عید عنوان کردهاند.
پس از اعتراضات پوشاک کاران ایران، گلناز نصراللهی - مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت - با بیان اینکه اعتراضات فعالان صنایع پوشاک را دریافت کردهایم، گفت: در حال حاضر با اتحادیه پوشاک در حال رایزنی هستیم تا تصمیماتی درباره نمایشگاه تهران گرفته شود.
البته وی از همان ابتدا تاکید کرده بود که تغییری در زمان برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران به وجود نخواهد آمد.
در ادامه اعتراضات تولیدکنندگان پوشاک نسبت به تبلیغات و برگزاری جلسه با اتحادیه پوشاک، نصراللهی خبرهای تازهای به ایسنا اعلام کرد و گفت: جلسهای با اتحادیه پوشاک داشتیم که بر اساس گفتههای آنها مشکل تولیدکنندگان بحث تفاوت در کیفیت نیست بلکه معتقدند انتظارات آنها در زمینه تبلیغات برآورده نشده است.
وی افزود: ما با ستاد برگزاری نمایشگاه نیز هماهنگ کردهایم و تولیدکنندگان داخلی میتوانند از تخفیف 50 درصدی برای استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در داخل فضای نمایشگاه بهره مند شوند.
این در حالی است که تخفیف 50 درصدی صرفا برای بیلبوردهای تبلیغاتی نمایشگاه دردی از تولیدکنندگان پوشاک تهران دوا نمیکند، چراکه به نظر میرسد مشکل تولیدکنندگان پوشاک ایران فراتر از تبلیغات در سطح نمایشگاه است. همانطور که عدهای از کارشناسان این صنعت، پوشاک ایران و ترکیه را از جنبههای مختلف قابل رقابت نمیدانند و از سوی دیگر اساسا این رقابت را نابرابر خواندهاند.
اما در روزهای گذشته نعمتزاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت - آب پاکی را روی دست تولیکنندگان پوشاک ریخت و درباره برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه به صورت همزمان در یک محل گفت: در برخورد با همدیگر است که رشد ایجاد میشود، چه اشکالی دارد که ما ببینیم رقیب ما با چه کیفیت و قیمتی اجناس خود را ارائه می کند و چه بسا ما غالب شویم؛ بنابراین نباید در این زمینه خودمان را کوچک فرض کنیم.
این گفتههای وزیر صنعت در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک کشور بر این باورند که رقابت بین پوشاک ایران و ترکیه با توجه به قیمت و عوارض واردات مواد اولیه، تجهیزات و مالیات رقابت برابری نیست و به نظر میرسد که برگزاری این دو نمایشگاه در کنار یکدیگر نتیجهای جز کاهش استقبال از پوشاک ایرانی و تضعیف این بخش دربر نخواهد داشت.
در همین زمینه علیمردان شیبانی - نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران - نیز درگفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه نفس برگزاری نمایشگاه پوشاک خارجی در کشور و عرضه یک کالای با کیفیت، با طرحهای جدید و پارچههای متنوع برای تولیدکنندگان داخل یک امتیاز و شانس محسوب میشود، گفت: تولیدکنندگان داخلی میتوانند با دیدن اینگونه تولیدات با کیفیت از آنها الگو بگیرند و نسبت به تولید و عرضه کالایی جدید در بازار مشتاق داخل اقدام کنند.
به گفته وی مساله این است که ما در برابر این گونه تولیدات که از امکانات بیشتری اعم از مواد اولیه خوب و ارزانتر، ماشین آلات به روزتر و هزینههای سر بار به مراتب کمتر بهره مند هستند. چه کالائی را برای عرضه داریم. مسلما اگر شرایط یکسان بود و هم اجناس ایرانی و هم ترکیهای با کیفیت یکسان و قیمت مشابه کنار یکدیگر قرار می گرفت، در آن زمان به مصرفکننده این حق انتخاب را می داد که پوشاک مورد نظر خود را از بین این دو با توجه به کیفیت، قیمت و بر اساس سلیقه خود انتخاب کنند اما در حال حاضر این گونه نیست.
نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ترکیه و ایران را در کنار یکدیگر و پس از اعمال تعرفه ترجیحی، کج سلیقگی خواند و گفت: اگر این دو نمایشگاه همزمان نبود یا حداقل اگر هم اصرار بر همزمانی آن بود به قبل از تاریخ اعمال تعرفههای ترجیحی که خود جای بحثی مفصل دارد، تغییر مییافت مسلما تولیدکننده داخلی آسیب کمتری میدید و این اجازه را داشت که محصولات خود را بیشتر در معرض دید مصرفکنندگان قرار دهد. چرا که به هر حال باید تابوی مصرف کالای خارجی شکسته شود.
به اعتقاد شیبانی مصرف کالای خارجی به شدت در کشور باب شده است؛ به طوری که کالای ایرانی بخصوص پوشاک را به خارج از کشور یا مناطق آزاد می برند و مجددا با اضافه کردن یک برند خارجی بازمیگردانند و مصرفکنندگان ما نیز همان کالا را با رغبت می خرند.
به گفته وی البته تغییر این باور احتیاج به کار فرهنگی مداوم دارد که با توجه به امکانات موجود، اگر حمایتهای لازم از صنعت پوشاک کشور بخصوص در زمینه مسائلی که به قانون کار و تامین اجتماعی مرتبط میشود برطرف شود، صنعتگران ایرانی قادرند کالائی مرغوب، با ارزش افزوده بالا و با کیفیت مطلوب را به همه نقاط دنیا صادر کنند و طبعا علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و اجتماعی در قبال چنین صادراتی مقادیر متنابهی ارز به کشور منتقل خواهد شد.
بنابراین آنچه این روزها از نظر فعالان حوزه نساجی و پوشاک برمیآید این است که با توجه به اقدامات اخیر در این حوزه از جمله موافقتنامه تجارت ترجیحی با ترکیه و برگزاری نمایشگاهها در کنار هم تا اندازه زیادی باعث ضربه خوردن پوشاک ایران و تقویت اجناس ترک در بازار ایران خواهد شد؛ موضوعی که با اقتصاد مقاومتی منافات دارد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، نمایشگاه پوشاک ایران که قرار بود در دی امسال در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شود با تعویق یک ماهه همزمان با نمایشگاه پوشاک ترکیه در ایران شد که همین موضوع موجبات اعتراض برخی از تولیدکنندگان را فراهم کرد.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع نساجی با انتقاد به بیتوجهی مسئولان نسبت به بدقولیها در زمینه تبلیغات و تسهیلات در نمایشگاه گفت: چند روزی است که تبلیغات گستردهای روی نمایشگاه ترکیه آغاز شده در حالی که ما هیچ کاری نکردهایم و در این باره، نامه اعتراضی نیز به وزارت صنعت نوشتهایم.
در عین حال تغییر در زمان برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران باعث انصراف برخی از برندهای ایرانی شد که دلیل خود را درگیر بودن با برنامههای شب عید عنوان کردهاند.
پس از اعتراضات پوشاک کاران ایران، گلناز نصراللهی - مدیرکل نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت - با بیان اینکه اعتراضات فعالان صنایع پوشاک را دریافت کردهایم، گفت: در حال حاضر با اتحادیه پوشاک در حال رایزنی هستیم تا تصمیماتی درباره نمایشگاه تهران گرفته شود.
البته وی از همان ابتدا تاکید کرده بود که تغییری در زمان برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران به وجود نخواهد آمد.
در ادامه اعتراضات تولیدکنندگان پوشاک نسبت به تبلیغات و برگزاری جلسه با اتحادیه پوشاک، نصراللهی خبرهای تازهای به ایسنا اعلام کرد و گفت: جلسهای با اتحادیه پوشاک داشتیم که بر اساس گفتههای آنها مشکل تولیدکنندگان بحث تفاوت در کیفیت نیست بلکه معتقدند انتظارات آنها در زمینه تبلیغات برآورده نشده است.
وی افزود: ما با ستاد برگزاری نمایشگاه نیز هماهنگ کردهایم و تولیدکنندگان داخلی میتوانند از تخفیف 50 درصدی برای استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در داخل فضای نمایشگاه بهره مند شوند.
این در حالی است که تخفیف 50 درصدی صرفا برای بیلبوردهای تبلیغاتی نمایشگاه دردی از تولیدکنندگان پوشاک تهران دوا نمیکند، چراکه به نظر میرسد مشکل تولیدکنندگان پوشاک ایران فراتر از تبلیغات در سطح نمایشگاه است. همانطور که عدهای از کارشناسان این صنعت، پوشاک ایران و ترکیه را از جنبههای مختلف قابل رقابت نمیدانند و از سوی دیگر اساسا این رقابت را نابرابر خواندهاند.
اما در روزهای گذشته نعمتزاده - وزیر صنعت، معدن و تجارت - آب پاکی را روی دست تولیکنندگان پوشاک ریخت و درباره برگزاری نمایشگاه پوشاک ایران و ترکیه به صورت همزمان در یک محل گفت: در برخورد با همدیگر است که رشد ایجاد میشود، چه اشکالی دارد که ما ببینیم رقیب ما با چه کیفیت و قیمتی اجناس خود را ارائه می کند و چه بسا ما غالب شویم؛ بنابراین نباید در این زمینه خودمان را کوچک فرض کنیم.
این گفتههای وزیر صنعت در حالی است که بسیاری از تولیدکنندگان پوشاک کشور بر این باورند که رقابت بین پوشاک ایران و ترکیه با توجه به قیمت و عوارض واردات مواد اولیه، تجهیزات و مالیات رقابت برابری نیست و به نظر میرسد که برگزاری این دو نمایشگاه در کنار یکدیگر نتیجهای جز کاهش استقبال از پوشاک ایرانی و تضعیف این بخش دربر نخواهد داشت.
در همین زمینه علیمردان شیبانی - نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران - نیز درگفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه نفس برگزاری نمایشگاه پوشاک خارجی در کشور و عرضه یک کالای با کیفیت، با طرحهای جدید و پارچههای متنوع برای تولیدکنندگان داخل یک امتیاز و شانس محسوب میشود، گفت: تولیدکنندگان داخلی میتوانند با دیدن اینگونه تولیدات با کیفیت از آنها الگو بگیرند و نسبت به تولید و عرضه کالایی جدید در بازار مشتاق داخل اقدام کنند.
به گفته وی مساله این است که ما در برابر این گونه تولیدات که از امکانات بیشتری اعم از مواد اولیه خوب و ارزانتر، ماشین آلات به روزتر و هزینههای سر بار به مراتب کمتر بهره مند هستند. چه کالائی را برای عرضه داریم. مسلما اگر شرایط یکسان بود و هم اجناس ایرانی و هم ترکیهای با کیفیت یکسان و قیمت مشابه کنار یکدیگر قرار می گرفت، در آن زمان به مصرفکننده این حق انتخاب را می داد که پوشاک مورد نظر خود را از بین این دو با توجه به کیفیت، قیمت و بر اساس سلیقه خود انتخاب کنند اما در حال حاضر این گونه نیست.
نایب رییس انجمن صنایع نساجی ایران برگزاری همزمان نمایشگاه پوشاک ترکیه و ایران را در کنار یکدیگر و پس از اعمال تعرفه ترجیحی، کج سلیقگی خواند و گفت: اگر این دو نمایشگاه همزمان نبود یا حداقل اگر هم اصرار بر همزمانی آن بود به قبل از تاریخ اعمال تعرفههای ترجیحی که خود جای بحثی مفصل دارد، تغییر مییافت مسلما تولیدکننده داخلی آسیب کمتری میدید و این اجازه را داشت که محصولات خود را بیشتر در معرض دید مصرفکنندگان قرار دهد. چرا که به هر حال باید تابوی مصرف کالای خارجی شکسته شود.
به اعتقاد شیبانی مصرف کالای خارجی به شدت در کشور باب شده است؛ به طوری که کالای ایرانی بخصوص پوشاک را به خارج از کشور یا مناطق آزاد می برند و مجددا با اضافه کردن یک برند خارجی بازمیگردانند و مصرفکنندگان ما نیز همان کالا را با رغبت می خرند.
به گفته وی البته تغییر این باور احتیاج به کار فرهنگی مداوم دارد که با توجه به امکانات موجود، اگر حمایتهای لازم از صنعت پوشاک کشور بخصوص در زمینه مسائلی که به قانون کار و تامین اجتماعی مرتبط میشود برطرف شود، صنعتگران ایرانی قادرند کالائی مرغوب، با ارزش افزوده بالا و با کیفیت مطلوب را به همه نقاط دنیا صادر کنند و طبعا علاوه بر ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی و اجتماعی در قبال چنین صادراتی مقادیر متنابهی ارز به کشور منتقل خواهد شد.
بنابراین آنچه این روزها از نظر فعالان حوزه نساجی و پوشاک برمیآید این است که با توجه به اقدامات اخیر در این حوزه از جمله موافقتنامه تجارت ترجیحی با ترکیه و برگزاری نمایشگاهها در کنار هم تا اندازه زیادی باعث ضربه خوردن پوشاک ایران و تقویت اجناس ترک در بازار ایران خواهد شد؛ موضوعی که با اقتصاد مقاومتی منافات دارد.
۹۳/۱۱/۰۶
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.